برنامه راهداری برای موج سنگین ورود زائران از عراق/ دپوی اتوبوس برای جابهجایی سریع + فیلم
داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در مرز مهران با بیان اینکه از زائران اربعین برخی استانها بابت مشکلاتی که طی روز گذشته برای جابهجایی در مرز مهران داشتند عذرخواهی میکنیم، اظهار داشت: اما مردم بدانند تمام تلاشمان را به کار گرفتهایم تا به بهترین شکل سرویسدهی انجام شود.
وی با بیان اینکه در بحث زیرساختها تلاش شده نسبت به سال گذشته در مرزهای ششگانه تفاوت ایجاد کنیم، افزود: تلاش کردهایم تا وقتی زائر وارد ایران شد در کمترین زمان ممکن جابهجا شود و این در حالی است که سال گذشته 16 ساعت ترافیک در همین پایانه مهران داشتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه اتوبوس به اندازه کافی در مرزها به ویژه خسروی و مهران ذخیره داریم و دپوی اتوبوسها را برای روزهای آخر نگه داشتهایم، تصریح کرد: در حال وضعیت اتوبوس در پایانهها خوب است و تمام ظرفیت کشور را به سمت مرزها هدایت کردهایم و همه مسیرها قفل شده تا اتوبوسها برای جابه جایی زائران به کارگیری شود.
وی ادامه داد: در حوزه زیرساختی نسب به سالهای گذشته یک سری تغییراتی از قبیل ایجاد سایهبان، تونل سرد، استقرار آب سردکنها، ایجاد سرویسهای بهداشتی در پایانهها و همینطور از همه مهمتر در حوزه حل گره ترافیکی ایلام به مهران که سالیان گذشته در این مسیر 16 ساعت ترافیک ایجاد میشد ولی امروزه به بهترین شکل مشکل ترافیکی حل شده است تمام تلاشهایی بوده که در این سالها برای راحتی زائران ایجاد شده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: اما در بخش حمل و نقل کمبودهایی وجود دارد که مجدداً از زائران بابت این کمبود عذرخواهی میکنم و تمام تلاش ما این است وقتی زائر به محض اینکه وارد کشور میشود در کمترین زمان توسط ناوگان حمل و نقل به مقصد خود هدایت شود.
وی در ادامه با بیان اینکه جمعیت بسیار زیادی برای زیارت اربعین از طریق مرزها هدایت میشود و قطعاً باید برنامه درستی برای جابهجایی زائران داشته باشیم، ابراز کرد: امسال بحث بلیت رفت زائران را پیش فروش کردیم و در برنامه زمانبندی بسیار اثرگذار بود ولی در سال آینده برنامه ما این است برای برگشت هم بلیتهای اتوبوس پیشفروش شود. یعنی زائر همانند بلیت هواپیما برای حضور خود در پیادهروی اربعین بلیت رفت و برگشت خود را از قبل خریداری کند. وقتی خرید بلیت رفت و برگشت اتوبوس همانند خرید بلیت هواپیما مشخص شود خیال زائر از حضور اتوبوس در زمان و تاریخ مشخص شده راحت است.
امانی تشریح کرد: در حال حاضر یک روزهایی در پایانه مهران اتوبوس برای مقاصد مختلف موجود است و اتوبوسها لنگ مسافر هستند و خدا رو خوش نمیاد که این اتوبوسها از استانهای بزرگ با ظرفیت یک سوم و از استانهای کوچک یک سر خالی به مهران میآیند، بازهم خالی به مبدأ برگردند. از سوی دیگر وقتی اتوبوس نیست ولی زائر حضورش زیاد میشود و معطل ماشین میشود. البته ما در این زمینه تحلیل کردیم و متوجه شدهایم چه روزهایی پیک حضور مسافر است ولی در هر حال امکاناتمان کم است.
وی اضافه کرد: چند موضوع را برای سال آینده اجرایی خواهیم کرد؛ در وهله نخست سامان دادن پایانه مرزی مهران است ( سال گذشته از گرد و خاک نمیشد در پایانه برکت مهران حتی نفس کشید) که در مدت 3.5 ماهی که به سازمان ما سپرده شده است ساماندهی خوبی از جمله آسفالت محوطه پایانه، نصب سایهبان، تجهیز نمازخانه، استقرار سرویس بهداشتی از مواردی است که در طول این مدت انجام دادیم؛ در سال آینده طرح جامع پایانه برکت مهران در دستور کار است که بحث نرمافزاری ناوگان حمل و نقل باید تقویت شود. وقتی اتوبوسی داخل پایانه میشود بدانیم که از کدام شهر آمده، با چه تعداد مسافر آمده و با چه تعداد مسافر خواهد رفت و یک هماهنگی خوبی بین دپو و سکو ایجاد کنیم. زائر هم بلیت برگشت خود را علاوه بر بلیت رفت پیش فروش خریده باشد و هنگام بازگشت سر ساعت در پایانه مستقر شود و سوار اتوبوس شود و دیگر مشکلات معطلی مسافران به اینگونه تکرار نشود. در این صورت فقط یک سری مشکلات دیگری باقی میماند که با کمک دیگر دستگاهها برای زائرانی که مرز برگشتشان با مرز رفتشان همخوانی ندارد سرویس دهی لازم صورت بگیرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مطرح کرد: تمام تلاش ما این است از ذخیره و دپوی اتوبوسها استفاده نکنیم چون میدانیم روزهای آخر با حجم زیادی از بازگشت زائران مواجه خواهیم شد؛ برای امشب و فردا شب یکی از پیکهای بزرگ ماست که باید تلاشمان را بکنیم تا تمام ظرفیت حمل و نقل عمومی به سمت مرزها برای جابهجایی زائران بیایند. از دیروز بعد ظهر تلاش میکنیم که هرچقدر ناوگان عمومی در کشور موجود است به مرزها بیایند تا طی روزهای آینده حجم گستردهای از مسافران را منتقل کنند.
وی گریزی به دعوت ستاد اربعین از تاکسیهای اینترنتی زد و افزود: ما از قبل فراخوان داده بودیم و حتی از طریق رسانهها اطلاع رسانی کرده بودیم که همچون مسیر رفت، در مسیر برگشت تاکسیهای اینترنتی کمک حال ما باشند. همینطور آن دسته از زائران عزیزی که با خودروی شخصی خود به مرزها آمدهاند حتماً “نذر مسافر” را انجام بدهند و سعی کنند در صورت خالی بودن وسیله نقلیه خود دیگر مسافران را تا مقاصد خود منتقل کنند. در حال حاضر بر اساس آمار 160 هزار خودرو در پارکینگ های مهران پارک هستند و اگر هر خودرو چهار مسافر را با خود ببرند کمک بزرگی را به ما در خصوص سرویسدهی میکنند.
امانی در خصوص برگزاری جلسه ستاد اربعین در مرکز پایش پایانه برکت گفت: هر شب ساعت 20 جلسات هماهنگی را با همکاران خود داریم. جلسه امروز هم برای هماهنگی بیشتر برای انتقال مسافر طی دو روز آینده بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز موج برگشت مسافران از مرز مهران، در برخی ساعت ها و در برخی خطوط مشکلاتی داریم که با برنامهریزی و داشتن اتوبوس کافی و تردد منظم اتوبوس ها این مشکلات به حداقل رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با وجود 500 دستگاه اتوبوس آماده اعزام و حرکت یکهزار و 800 اتوبوس در شبانه روز گذشته از این مرز، تردد با ترتیب و برنامهریزی در حال انجام است، افزود: یکسری مسافران هستند که از مرزهای دیگر سفر خود را انجام دادند و در مسیر بازگشت به شهرهای خود، مرز مهران را انتخاب کرده اند که برای آن پیشبینی هایی را انجام دادیم. به عنوان نمونه مسافران خوزستان وقتی تعدادشان زیاد می شود ما اتوبوس در اختیار آنها قرار می دهیم تا از مرز مهران به خوزستان بازگردند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تاکید کرد: برنامهریزیهای خوبی انجام و پیشبینی شده است تا روزانه یکهزار و 800 سرویس را به اقصا نقاط انجام بدهیم و معطلی مردم کمتر شود.
امانی درباره اتوبوس و ترددهای اینترنتی نیز اعلام کرد: هماکنون بستر کار فراهم است و از مسافران خواستهایم تا در مسیر بازگشت چنانچه اتومبیل آنها ظرفیت پذیرش مسافر و یا مسافرانی را دارد با نذر مسافر این همکاری را با سایر هموطنان داشته باشند. همچنین در برخی خطوط تاکسیهای اینترنتی موجود است و برای جابه جایی مسافران ظرفیت مناسبی ایجاد شده است.
امانی گفت: قیمت اتوبوس ها نظارت میشود و اجازه دلالی در این خصوص داده نمیشود. هم اینک دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت راه و شهرسازی فراهم است و در این خصوص تعزیرات حضور دارد و چنانچه حقی از فردی ضایع شده باشد رسیدگی خواهد شد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: مسافران چنانچه در طول مسیر با تخلفی مواجه شدند حتما با مراجعه به سامانه 141 سازمان راهداری شکایت خود را اعلام کنند و این سامانه آماده رسیدگی به شکایتها در خصوص تخلفات احتمالی در سفرهای اربعین را دارد.نیاز است تا در سفرهای جادهای از جمله سفرهای اربعین از سیستمهای نوین بهره کامل را ببریم که در این خصوص تلاشها در حال انجام است.
.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است