پل روگذر راه آهن آبیک_قشلاق؛ پروژه ای که بعد از ۱۰ سال همچنان خاک می خورد!
به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، چند سال پیش پل روگذر راه آهن آبیک_قشلاق با عرض پنج متر که 50 سال قدمت داشت به دلیل خطرناک بودن، وقوع تصادفات و داشتن مصدوم و فوتی و نارضایتی مردمی تخریب شد.
بعد از گذشت مدتی از تخریب، احداث پل جدید آغاز شد و بعضا با حرکت لاک پشتی به پیش می رفت تا اینکه پروژه درگیر مسائل مختلف شد و حرکت پیشرفت آن کند شد.
به گفته مردم آبیک، پل قدیمی روگذر راه آهن کم عرض بود و اگر حادثه یا تصادفی رخ میداد خودروی دیگر نمیتوانست از پل رد شود و باید رانندگان خودروهای دیگر صبر میکردند تا پلیس حضور یابد و خودروها را جابجا کند و خودروهای دیگر بتوانند تردد کنند.
پیگیری ها و بررسیها از منابع مطلع بیانگر این است که بررسی ها برای اجرای پل روگذر راهآهن آبیک-قشلاق از سال 89 کلید خورده و در سال 93 قرارداد لازم با حدود 129 میلیارد تومان منعقد و مقرر شده بود سال 96 به اتمام و به بهرهبرداری برسد که این مهم تاکنون تحقق نیافته است.
بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بررسی همه جانبه پروژه پل روگذر راهآهن آبیک-قشلاق و پیگیری برای تکمیل آن به عنوان مطالبه به حق و چندین ساله مردم شهرستان آبیک به طور جدیتر در دستور کار نماینده عالی دولت در شهرستان و اعضای شورای تامین این شهرستان قرار گرفت و قوت بیشتری یافت.
جالب اینکه در یکی از جلسات پیگیری پل روگذر راهآهن آبیک-قشلاق-کمالآباد اعلام شد که دارای معارض بوده و پروژه 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما پس از بازدید میدانی و بررسی مسوولان شهرستان آبیک در اواخر سال ۱۴۰۰، مشخص شد این پروژه 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مشکل معارضین با برگزاری چندین جلسه حل و جا به جایی تیربرقها هم با پیگیریهای لازم اجرایی شد.
حتی پیمانکار پروژه راهآهن آبیک-قشلاق و مدیر کل راهآهن شمال ۲ کشور بارها در جلسات شورای تامین شهرستان آبیک دعوت شدند و به دلیل قانع نکردن اعضای شورای تامین با توضیحات و بعضا توجیهات خود، مورد مواخذه و برخورد قاطع اعضای شورای تامین قرار گرفتند که این امر، موجب تسریع بیشتر در اجرای پروژه شد.
وعده تکمیل پل در خرداد ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عملی نشد
بیان این مطلب خالی از لطف نیست که رسول امجدی مدیر پایانه راه آهن قزوین در جلسه ای در سوم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در فرمانداری شهرستان آبیک بیان کرده بود: اگر پل روگذر بر اساس طرح اولیه ساخته میشد تاکنون به اتمام رسیده بود اما با افزایش تعریض پل به 20 متر تکمیل پروژه به تاخیر افتاده که امیدواریم تا پایان خرداد ماه سال 1401 به بهرهبرداری برسد. اما این وعده نیز محقق نشد.
غلامحسین ولدی مدیرکل راهآهن شمال 2 کشور هم بهمن ماه سال گذشته به خبرنگار فارس گفته بود، امیدواریم بودیم تا دهه فجر امسال بتوانیم این پروژه را به بهرهبرداری برسانیم چرا که کار زیادی باقی نمانده و فقط آسفالت و هندردیل (گاردریل) باقی مانده است. تلاش میکنیم انشاءالله تا خرداد ماه سال آینده پروژه پل راهآهن تکمیل و به بهرهبرداری برسد که متاسفانه دومین قول هم برای تکمیل پروژه در خرداد ماه امسال هم عملی نشد.
در حال حاضر که پروژه به دلیل نبود اعتبار، متوقف شده مسوولان اذعان می کنند پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند اعتبار ملی از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که تخصیص یا عدم تخصیص بودجه، مسئله مهمی است و نفس پروژه به آن بسته است تا جانی دوباره گرفته و به اتمام برسد ولی خبری از این امر نیست.
معطلی خودروها پشت ریل راه آهن
اکبر بختیاری فرد که در ایستگاه خط آبیک به روستای زرگر به آبیک مشغول کار است، در گفت و گو با خبرنگار فارس در آبیک می گوید: وقتی قطار از ریل می خواهد رد شود حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت خودروهایی که در مسیر پایین پل روگذر راه آهن آبیک تردد می کنند، معطل می مانند و حتی گاهی اوقات بیشتر از نیم ساعت در ترافیک می مانیم.
وی میافزاید: همیشه این دغدغه، ترس و نگرانی را داریم که وقتی به راه آهن برسیم قطار میآید یا خیر. برخی از مواقع ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و حتی نیم ساعت در ترافیک میمانیم و کار مسافربری ما به تاخیر میافتد. حتی برخی مواقع ترافیک سنگینی را شاهد هستیم و این اتفاق افتاده که از ریل راه آهن آبیک تا روستای احمدآباد شهرستان نظرآباد و حوالی شهر قشلاق شهرستان آبیک ترافیک بوده و مردم کلافه شده اند.
به گزارش فارس، بعضی شهروندان اذعان کردند شاید قطاری با خودرویی در مسیر ریل راه آهن برخورد نکرده باشد اما شاهد بودیم که هنگام توقف خودروها در زمان تردد قطار از ریل، یک خودرو از پشت با خودروی دیگری برخورد کرده است، حتی موتور سوارانی بوده اند که هنگام تردد قطار از زیر سوزنی که پایین کشیده شده، رد شده اند و این اقدام واقعا خطرآفرین بوده و خبرنگار فارس در بازگشت از یکی از روستاها به شهر آبیک، شاهد چنین حرکتی از سوی یک موتورسوار بوده است.
در حین گفت و گو که یکی از رانندگان خود را برات قربانی معرفی می کند، با بیان اینکه بعضی وقتها از هر دو طرف ریل راه آهن که قطار بیاید حدود نیم ساعت معطل می شویم به خبرنگار فارس می گوید: در زمستان هوا مه آلود بود که دیدم سوزنها بالا است و در دو طرف ریل راه آهن، ماشینها رفت و آمد میکردند. یک دفعه یکی از سوزنبانها را دیدم که به سمت یکی از سوزنها رفت و آن را پایین انداخت و فرصت نکرد سوزن دیگری را بیندازند و سوزن بالا ماند و یک لحظه خودش را جلوی یک ماشین انداخت و آن را متوقف کرد و یک قطار با سرعت از ریل رد شد و اگر این کار انجام نمیداد، قطار با ماشین برخورد میکرد.
وی میافزاید: پل قدیمی روگذر راه رآهن باریک و خطرناک بود و دست انداز و موج زیاد داشت حتی یک بار شاهد بودم که یک موتوری که اهل روستای قره قباد بود، سبقت گرفت و با یک کمپرسی برخورد کرد و جان خود را از دست داد.
یکی دیگر از شهروندان آبیکی در گفت وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه برخی بارها مکتوب به مسوولان مشکلات تردد از مسیر راه آهن را اعلام کردهاند، میگوید: بعضی اوقات که از مسیر راه آهن می خواهیم به سمت بخش بشاریات برویم باید پشت خط منتظر بمانیم شود تا قطار مسافربری یا قطار باربری عبور کند که در گرما و سرما وقتمان تلف میشود. ما نیازمند رسیدگی مسوولان در این زمینه هستیم تا پیگیری کنند و از دست مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم میکنیم خلاص شویم.
دردسر راه آهن برای رانندگان
یکی از رانندگان ایستگاه آبیک به روستای زرگر به خبرنگار فارس میگوید: از قدمت و رشد درختانی که برای سایبان نزدیک پل روگذر راه آهن کاشته شده اند می توان متوجه شد که چند سال است این پروژه در حال احداث است؛ از سویی برخی از افرادی که مشغول به کار هستند در آستانه بازنشستگی قرار دارند اما هنوز هیچ خبری از تکمیل پل روگذر نشده است.
وی میافزاید: ما رانندگان بیشترین درگیری را برای تردد از ریل راه آهن داریم، نمیدانیم چرا تکمیل نمی شود، آیا مشکل فنی دارد یا مشکل آن اعتباری است اما از مسوولان درخواست داریم نسبت به تکمیل پروژه پل روگذر راه آهن تدبیر لازم را بیندیشند چرا که برای ما دردسرساز شده است.
این راننده بیان میکند: برای ما سوال است با وجود اینکه پروژه پیشرفت بالایی دارد چرا بودجه وجود ندارد که راه آهن جمهوری اسلامی برای تکمیل آن اقدام نمی کند؟ چرا باید چندین سال پروژه نیمه تمام بماند و مردم ناراضی و گلایهمند باشند؟
پیگیری های بی نتیجه
غلامحسین ولدی مدیرکل راه آهن شمال ۲ کشور در گفت و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تمام مکاتبات از طریق مسوولان استان قزوین با راه آهن جمهوری اسلامی در خصوص پل روگذر راه آهن آبیک _قشلاق انجام شده اما منتج به نتیجه نشده، اذعان می کند: حتی با امضای استاندار قزوین و دیگر مسوولان استان از جمله معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین و رئیس سازمان برنامه و بودجه استانداری قزوین مکاتبات مختلفی با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی صورت گرفته اما به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکار، پروژه از سوی پیمانکار تعطیل شده در حالی که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
لازم است بدانید، پیگیری های مدیر کل راه آهن شمال ۲ کشور از راه آهن جمهوری اسلامی تاکنون به نتیجه نرسیده و از سوی مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی بیان شده برای این پروژه، اعتبار اختصاص داده نشده است. این موضوع سبب شده پروژه نیمه کاره باقی بماند که همچنان پیگیر این موضوع هستیم.
«راه آهن» اعتبار اختصاص نداده است
مرتضی محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در گفت و گو با خبرنگار فارس می گوید: بیش از یک و نیم سال پیش احداث پل روگذر راه آهن شهر آبیک در حد ۴ ستون بیشتر نبود که با پیگیری شورای تامین شهرستان آبیک در این مدت و برگزاری جلسات متعدد با مدیر کل راه آهن شمال ۲ کشور و پیمانکار پروژه و مساعدتهای مختلف و متعدد، در حال حاضر پیشرفت پروژه به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.
وی میافزاید: در حال حاضر حدود ۲۰ میلیارد تومان پیمانکار پروژه روگذر راه آهن آبیک_ قشلاق طلبکار است و بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این پل تکمیل شود.
این مسوول قضایی در اواخر مرداد ماه امسال به عنوان مدعی العموم به مسئولان راهآهن شمال۲ کشور تذکر جدی در خصوص پل روگذر راه آهن آبیک_قشلاق داد. وی در این خصوص بیان میکند: از سوی مسوولان این اداره کل عنوان شده به رغم پیگیریهای صورت گرفته از سوی این مسوولان، استاندار قزوین، مسوولان سازمان برنامه بودجه و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با سازمان برنامه بودجه کشور مبنی بر تامین و ابلاغ اعتبار مورد نیاز برای تکمیل احداث خطوط تهران_قزوین و تلاشهای مستمر برای اخذ اعتبارات در سال جدید برای تکمیل پروژه روگذر راه آهن آبیک_قشلاق، اعتباراتی پیش بینی نشده و از سوی راه آهن جمهوری اسلامی اعتباری تخصیص نیافته است.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک با ذکر اینکه مقرر شده از سوی فرماندار شهرستان آبیک با مدیر کل راه آهن شمال ۲ کشور و پیمانکار پروژه پل روگذر راه آهن آبیک_ قشلاق رایزنی صورت گیرد و برای برون رفت از مشکلات موجود در بر سر راه این پروژه بررسی لازم انجام شود، تاکید می کند: مسوولان کشوری و استان قزوین باید برای تکمیل پروژه پل روگذر راه آهن آبیک_قشلاق و نیز رفع نارضایتی مردم برای تردد به روستاهای بخش بشاریات و جنوب شهرستان تدابیر لازم را بیندیشند. این در حالی است که نصب حفاظ، آسفالت و اصلاح شیب این پل باقی مانده و نیازمند توجه مسوولان برای اجرا است و امیدواریم هر چه زودتر مابقی پروژه تکمیل و نیز تکلیف و ادامه اجرا و اتمام آن هر چه زودتر مشخص شود.
حجت الله مددخانی سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک هم در گفت و گو با خبرنگار فارس معتقد است که مجری پروژه پل روگذر راه آهن آبیک_ قشلاق شرکت راه آهن شمال ۲ کشور است که مسوولان استانی و شهرستانی در اجرای این پروژه دخالت نداشته و ندارند اما با این وجود پیگیریهای مسوولان استان قزوین و شهرستان آبیک برای تامین اعتبار به این پروژه ادامه دارد که با اختصاص اعتبار از سوی راه آهن جمهوری اسلامی، در اسرع وقت نسبت به ادامه اجرای این پروژه اقدام میشود و با تکمیل آن، بسیاری از مشکلات مردم برای تردد در این مسیر حل می شود.
مکاتبه با مسوولان و اولویت اول استان
از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین هم آخرین وضعیت پروژه پل روگذر راه آهن آبیک_ قشلاق و پیگیریهای مسئولان استان را جویا شدیم که توضیح سعید وکیلی در گفت وگو با خبرنگار فارس این چنین بود: با امور بخش مربوطه در سازمان برنامه و بودجه و همچنین رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور مکاتبه انجام شده که قرار شد امسال در اولین اعتباری که در بحث پروژههای مصوب سفر داشته باشیم برای این پروژه تامین اعتبار شود.
وی میافزاید: با توجه به اینکه تاکنون در مسیر پل روگذر راه آهن آبیک_قشلاق حادثه هم رخ داده، قول داده شده نگاه ویژه ای از سوی رئیس بخش امور مربوطه در سازمان برنامه و بودجه به این پروژه انجام شود که در پیگیری اخیری که در این زمینه داشتیم امیدواریم اتفاقات خوبی رقم بخورد گرچه دست از پیگیری بر نمیداریم.
این مسوول اذعان می کند: چندین مرتبه پیگیری مکرر با مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد گرچه محدودیتها و معذوریتهای بودجه و اولویتها معمولاً متفاوت است که تلاش کرده ایم در اولویت اول قرار گیرد. با توجه این پروژه در ید اختیار استانی نیست و به دلیل اینکه پروژه ملی است حتماً باید از طریق ملی پیگیری شود که ما هم مستمرا و مجدانه پیگیر موضوع هستیم.
بنابراین گزارش، با توجه به عدم موفقیت مسوولان استان قزوین برای پیگیری های نتیجه بخش و اخذ منابع مناسب برای تکمیل پروژه پل روگذر راه آهن آبیک_قشلاق از دولت مردمی سیزدهم، انتظار میرود تکمیل پروژهای که حدود ۱۰ سال به طول انجامیده و در دولتهای قبل به کندی پیش رفته در این دولت هرچه زودتر به پایان برسد و اتمام پروژه، رضایتمندی و افزایش اعتماد مردم شهرستان آبیک به مسئولان را به همراه داشته باشد و پرونده این سریال چندین ساله بسته شود.
پایان پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است