پروژه راهآهن همدان ـ سنندج به ایستگاه آخر رسید/ اتصال غرب کشور به مرز عراق در آینده نزدیک + فیلم
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، راهآهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمیترین و تاریخیترین پروژههای حملونقل کشور بوده که احداث آن از اوایل دهه 70 مطرح و سال 83 مصوب و کلنگزنی و عملیات اجرایی آن از سال 84 آغاز شده است طول این پروژه ریلی حدود 150 کیلومتر بوده که دارای 7 ایستگاه شامل 3 ایستگاه ترافیکی و 4 ایستگاه مسافری است.
راه آهن همدان – سنندج در سه قطعه و توسط شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حال انجام است که قطعه اول آن به طول 64.5 کیلومتر، قطعه دوم به طول 56 کیلومتر و قطعه سوم هم 29 کیلومتر است.
بخش ریلی تهران – همدان در سال 1396 به بهرهبرداری رسید اما مسیر همدان ـ سنندج پس از گذشت 19 سال هنوز به اتمام نرسیده است! این طرح که از سال 84 آغاز شده تا سال 1401 تنها 63 درصد پیشرفت و یک هزار میلیارد تومان هزینه و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود که اکنون به 96 درصد پیشرفت رسیده است و طبق گفته مسئولان تا یک ماه آینده با حضور رئیسجمهور به اتمام و بهرهبرداری میرسد.
این خط راهآهن برای نخستین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و مصوب شده که در فازهای بعدی تا مرز باشماق و خاک عراق امتداد یابد. اکنون بیش از 450 نفر روزانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سه شیفت کاری برای اتمام هر چه زودتر این میراث 19 ساله فعالیت و تلاش دارند.
اسماعیل زارعیکوشا، استاندار کردستان در بازدید از راهآهن همدان ـ سنندج با بیان اینکه چشمانتظاری بیش از 18 ساله کردستانیها برای شنیدن سوت قطار به ایستگاه آخر رسیده است؛ اظهار کرد: این پروژه تا پایان مهرماه سال جاری با حضور رئیسجمهور افتتاح و با اعزام نخستین کاروان مسافر به مشهدمقدس، به خط سراسری راه آهن کشور متصل میشود.
وی از اختصاص 1400 میلیارد تومان از محل سفر سال گذشته رئیسجمهور به این پروژه معادل یک سوم پروژه خبر داد و افزود: این پروژه اکنون 96 درصد پیشرفت داشته و اقدامات لازم ریلگذاری و جوشکاری برای اتمام هرچه سریعتر و تحقق مطالبه مردمی در حال انجام است.
استاندار کردستان با بیان اینکه رایزنی و کارهای مقدماتی برای تصویب تداوم این پروژه تا مرز باشماق در حال انجام است، گفت: ارزش فعلی راه آهن سنندج بیش از 15 تا 20 هزار میلیارد تومان است اما تاکنون 2 هزار و 200 میلیارد تومانی هزینه شده است.
به گزارش تسنیم؛ در فاز نخست این پروژه امکان جابجایی 300 هزار نفر مسافر و 600 هزار تن بار در سال، پیشبینی شده است که این ظرفیت مهم در خط ریلی کردستان در افق بلند مدت تا 600 هزار نفر مسافر و جابجایی 3 میلیون تن بار در سال مطالعه و برنامهریزی شده است.
اینروزها در حالی صدای سوت قطار راهآهن همدان ـ سنندج به صدا درآمده که همه کردستانیها چشمانتظارند که طلسم این پروژه نیمهتمام بعد از گذشت این همه سال برای همیشه شکسته شود. گزارش خبرنگاران تسنیم از آخرین وضعیت این پروژه را از دریچه دوربین ببینید:
.
انتهای پیام/481/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است