آخرین وعده برای دوخطه کردن راهآهن زنجان ـ قزوین؛ شاید هفته دولت ۱۴۰۳
گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان ، بهرهبرداری از دو خطه کردن پروژه راه آهن زنجان به قزوین میتواند بر توسعه منطقه، کاهش میزان بار محوری خطوط، کاهش ترافیک خطها، سریعتر رسیدن قطارها به مقصد، صرفهجویی در مصرف سوخت، افزایش سرعت خدمات به مردم، کاهش حجم ترافیک و تصادفات و افزایش سرمایهگذاری به دلیل راحتی دسترسی به خط راه آهن اثرگذار باشد و زنجانی هر چه توسعه یافته را سبب شود.
احداث خط دوم راهآهن زنجان – قزوین در اوایل دهه 80 به تصویب رسید و سالهای زیادی از آغاز این پروژه گذشت تا اینکه حسن روحانی رئیس جمهور وقت کشورمان در مهر سال 93 به همراه برخی از اعضای کابینه دولت تدبیر و امید سفر استانی به شهر زنجان داشت و در این سفر یکی از وعدههای داده شده این بود که پروژه دو خطه کردن زنجان – قزوین تا سال 94 تکمیل شود.
حال نزدیک به 9 سال از آن سفر گذشته و فعلاً قطار بسیاری از وعدههای دولت تدبیر و امید همچون دو خطه کردن راه آهن زنجان به قزوین اجرایی نشده است. در سال 95 عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی در سفرش به زنجان رسماً دستور اجرای عملیات خط دوم راه آهن زنجان به سمت قزوین را صادر کرد و مقرر شد این پروژه تا پایان سال 96 افتتاح شود.
دوم مرداد ماه سال 99 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در زنجان حضور یافت و در بازدید از این پروژه با بیان اینکه پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: این پروژه تا پایان امسال (یعنی پایان سال 99) افتتاح میشود.
وزیر راه و شهرسازی: پروژه 2 خطه کردن راهآهن زنجان-قزوین تا پایان سال افتتاح میشود
ششم مرداد ماه همان سال یعنی سال 99، محمد باقر نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه کشور به استان زنجان سفر کرد و وعده تزریق 200 میلیارد تومان اعتبار را به این پروژه داد و تاکید کرد که ” این پروژه حداکثر تا پایان سال 99 افتتاح میشود.”
بازدید نوبخت از راهآهن خرمدره/ افتتاح پروژه دوخطه راهآهن زنجان ــ قزوین تا پایان سال
فتحالله حقیقی، استاندار وقت زنجان در گفتوگو با تسنیم در 14 آبان ماه سال 99 در خصوص تکمیل این پروژه تا پایان آن سال مدعی شد: پروژه راه آهن قبل از سفر نوبخت مشکلات زیادی داشت ولی پس از سفر نوبخت تمام مشکلات راه آهن حل شد.
دی ماه سال 99 ، حقیقی استاندار وقت زنجان به همراه معاونان خود از پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان_قزوین بازدید کرد. حقیقی از مرز بین ابهر و تاکستان تا شهر زنجان با قطار آمد و در جلسهای که در سالن اجتماعات راه آهن زنجان با حضور پیمانکاران برگزار شد اعلام کرد که پرونده پیمانکاران کم کار را به خاطر ترک فعل و کم کاری به شورای تأمین استان معرفی خواهد کرد.
دولت ۱۴۰۳” src=”https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1400/01/22/1400012221431798622554894.jpg”>
نکته جالب موضوع اینجا بود که حتی اگر در آن روزها چهار پیمانکار این پروژه به صورت شبانهروزی فعالیت میکردند هیچ گاه این پروژه پایان سال 99 قابل افتتاح نبود و بعدها مشخص شد این اقدام استاندار وقت زنجان، بیشتر جنبه شعاری داشته است.
پایان سال 99 از راه رسید و خبری از افتتاح پروژه نبود؛ محمدباقر نوبخت مجدداً 28 تیرماه 1400 برای بازدید از برخی پروژهها به زنجان سفر کرد. وی از پاسخ به خبرنگار تسنیم درخصوص خلف وعده دولت در زمینه افتتاح دو خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین تا پایان سال 99 خودداری کرد. وی فقط به یک جمله کوتاه اکتفا کرد و گفت: “خوشبختانه تا به این لحظه فقط 38 کیلومتر تا اتمام پروژه باقی مانده که امیدواریم با تسریع کار این 38 کیلومتر هم در هفتههای آینده به پایان برسد.”
بعد از استقرار دولت سیزدهم، طبق اظهار نظر مسئولان جدید استان، مشخص شد افتتاح پروژه دو خطه راه آهن زنجان – قزوین در آینده نزدیک رقم نخواهد خورد و راه بسیاری تا افتتاح وجود دارد. طبق آخرین اظهار نظر منوچهر صفری مدیرکل راه آهن شمالغرب، اگر منابع مالی به خوبی به این پروژه تزریق شود این پروژه هفته دولت سال آینده یعنی سال 1403 افتتاح خواهد شد.
چرا پروژه دو خطه کردن راهآهن زنجان – قزوین قابل بهرهبرداری نیست؟
صفری معتقد است: پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین در زمان حاضر در چهار قطعه در دست اجرا و تکمیل بوده و یکی از مشکلات اساسی پروژه وجود معضلات اجتماعی محدوده تاکستان به میزان 11 کیلومتر است.
صفری در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه دلیل افتتاح نشدن این پروژه مهم در سالهای گذشته چیست، گفت: این پروژه از دولتهای قبل برای دولت سیزدهم میراث باقی مانده و در حال حاضر با تمام کم و کاستیها، از آنجایی که این پروژه یک پروژه ملی است، عزم جدی از سوی دولتمردان و مسئولان وزارت راه وجود دارد که این پروژه به طور کامل مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
وی ادامه داد: چند پیش معاون رئیس جمهور به همراه مسئولان استانی از این پروژه بازدید کردند و دستورات فوری برای اتمام این پروژه صادر کردند. پیمانکاران پروژه هم مطالبات مالی دارند و باید اعتباراتی برای تسویه پیمانکاران تخصیص یابد.
مدیرکل راهآهن شمالغرب تصریح کرد: یک هزار و 250 میلیارد تومان برای تزریق به پروژه از سوی وزارت تخصیص یافته که در فاز نخست 250 میلیارد تومان در اسرع وقت به این پروژه تزریق خواهد شد و مراحل اداری آن توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی استان در حال اجراست.
وی در پاسخ به برخی مشکلات اجتماعی در شهر تاکستان گفت: دستورات ویژهای هم از سوی دولت به استاندار قزوین داده شده تا هرچه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند. بزرگترین معضل ما برای تکمیل این پروژه مشکلات و معضلات اجتماعی شهر تاکستان است و برخی مسئولان محلی با طرح این ادعا که راهآهن تاکستان باید از داخل شهر خارج شود، جلوی اتمام این پروژه را گرفتند؛ انتقال ایستگاه راهآهن تاکستان به خارج از شهر که این کار به لحاظ فنی، اقتصادی و همچنین از نظر عرف روز دنیا منسوخ شده است و شهرسازی بر مبنای ریل اجازه نمیدهد که ایستگاه تاکستان از شهر به بیرون هدایت شود. اگر ایستگاه راهآهن و ریل بخواهد 10 کیلومتر از شهر تاکستان دور شود، معضلات زیادی ایجاد میکند و جمعیت زیادی از تاکستانیها باید 10 کیلومتر به بیرون از شهر سفر کنند که هزینههای هنگفتی را به بار میآورد.
مدیرکل راهآهن شمال غرب با بیان اینکه در صدد هستیم که ایرادهای همجواری ایستگاه را برطرف کنیم، گفت: آمادگی داریم با ایجاد دیوارهای صوتی و گذرگاهها جلوی مزاحمتهای شبکه ریلی برای مردم را بگیریم و در عوض باید به ما اجازه داده شود که خط دوم راهآهن قزوین-زنجان در ایستگاه تاکستان احداث شود.
صفری افزود: 11 کیلومتری که از محدوده تاکستان میگذرد، باقی مانده و مدیران محلی به ما اجازه تکمیل این طرح را نمیدهند. اگر این مشکل حل شود و با شرط تخصیص اعتبارات بهموقع، قطعاً این پروژه تا هفته دولت 1403 به بهرهبرداری خواهد رسید. در حال حاضر پیمانکاران مشغول کار هستند و سوزنبندی ایستگاه زنجان در حال انجام است.
وی در پایان تأکید کرد: اعتبارات 1250 میلیارد تومانی اگر تخصیص یابد هم بخشی از مطالبات پیمانکاران در سالهای قبل پرداخت خواهد شد و هم مابقی 10 درصد پیشرفت فیزیکی کار را تکمیل خواهد کرد.
گفتنی است؛ ظرفیت مورد استفاده راه آهن زنجان روزانه هزار و 300 مسافر است که روزانه دو قطار با ظرفیت 760 نفر در مسیر زنجان به مشهد در حال خدمتدهی به مردم زنجان است. این پروژه از سال 82 که به تصویب رسید درگیر مشکلات زیادی است تا اینکه با اقدامات انجام گرفته در دولت سیزدهم این طرح اکنون به پیشرفت فیزیکی 90 درصدی رسیده است.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است