شناسایی، هدایت و توانمندسازی مهارتی مستعدان برتر
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانش آموزان و کمک به هدایت تحصیلی آنان، کمک به خلاقیت، نوآوری و رشد مهارتهای کسب و کار در دانش آموزان، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی بازماندگان از تحصیل و کمک به هدایت تحصیلی و شغلی آنها، استعدادسنجی، رغبت سنجی و سنجش تیپ شخصیتی و تعیین بهترین شغل متناسب با ویژگیهای فردی متقاضی، معرفی ظرفیتهای اشتغال موجود در جامعه، مشاغل آینده و آینده مشاغل، آموزش مهارتهای نرم و مهارتهای فنیو حرفهای و … را از مهمترین اهداف اجرای طرح تابستانه مهارت است.
مهرداد عظیمی, رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری با بنیاد ملی نخبگان، بیان داشت: این سازمان با داشتن 646 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و حدود 30 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد ، متولی ارائه آموزش های غیررسمی مهارتی در 6500 استاندارد آموزشی، با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمهماهر (آموزش جویندگان کار فاقد مهارت)، ارتقای مهارت نیروی کار شاغل، ایجاد و توسعه کارآفرینی، افزایش خوداشتغالی، ایجاد مهارت های پیش از اشتغال به منظور کاهش دورۀ جستوجوی شغلی و تقویت کسب شغل و … می باشد.
وی با تأکید بر تغییر ادبیات مشاغل در خانواده ها، شناسایی استعدادهای مهارتی دانش آموزان را از دغدغه های اصلی در این سنین برشمرد و افزود: توانمند مهارت آموزی مستعدان برتر، انتخاب کارآموزان فناور بر اساس توانمندیها، استعداد و خصوصیات فردی و آشنایی آنان با محیط کسب و کار، تجربه، امید و خودباوری در آنان، کمک به بنگاههای اقتصادی فعال به منظور شناسایی و به کارگیری نیروهای مستعد توانمند در بخش تحقیق و توسعه و تعامل لازم جهت بهرهبرداری از ظرفیت طرفین از اهداف انعقاد این تفاهم نامه می باشد.
معاون وزیر کار با بیان اینکه نخبگان مهارتی در 19 گروه هدف این سازمان با برگزاری مسابقات مهارتی آزاد در سراسر کشور مانند مسابقات کارگران، دانش آموزان، زندانیان و … شناسایی می شوند، تصریح کرد: کسب آموزش های مهارتی راه میانبر برای اشتغال می باشد.
وی اذعان داشت: بنگاه های اقتصادی زیادی به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای جذب نیروی ماهر مراجعه می کنند ولیکن در کشور شاغل وجود دارد و با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تأکید بر تعریف مدل های مناسب جهت ورود نوجوانان و جوانان به حوزه مهارت آموزی، اعلام داشت: بر اساس این تفاهم نامه مستعدان برتر که توسط بنیاد ملی نخبگان شناسایی می شوند آموزش های مهارتی در زمینه استعداد آنها توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای به نخبگان ماهر ارائه می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح تابستانه مهارت برای دانش آموزان 12 تا 18سال، خاطرنشان ساخت: اجرای این تفاهم نامه گامی اساسی در توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت آموزی در بین آینده سازان کشور می باشد.
عظیمی خاطرنشان ساخت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای دارای گستردگی در زیرساخت های اجرائی، مربیان ماهر و … می باشد و ضروری است بنیاد ملی نخبگان اهرم های تشویقی برای ورود نوجوانان به این طرح در نظر بگیرد.
وی مشاوره و هدایت شغلی برای پذیرش دانشجو در طرح بورسیه صنعتی، کارآموزی فناورانه برای مستعدین پذیرش شده در طرح بورسیه صنعتی بنیاد ملی و توانمند سازی جامعه هدف تفاهم نامه از طریق ارائه آموزش های مهارتی مورد تقاضا را موضوع این تفاهم نامه عنوان کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، همکاری در مصاحبه و گزینش دانشجویان در کارگروه ارزیابی مربوطه با رویکرد مشاوره و هدایت شغلی، تهیه بسته های آموزش مهارتی حسب رشته های تحصیلی ارائه شده توسط بنیاد ملی، برگزاری دوره خاص مورد نیاز بنیاد استانی (سفارش محور)، بررسی صلاحیت و صدور مجوز مهارت آموزی در محیط کار واقعی واحدهای اقتصادی، بررسی نتایج نیاز سنجی آموزشی انجام شده برای اولویت بندی و برنامه ریزی آموزشی کارآموزان، ارائه مشاوره هدایت آموزشی – شغلی به کارآموزان معرفی شده ، معرفی مراکز آموزش فنی و حرفه ای و برنامه ریزی برای اجرای آموزش های مورد توافق فنی حرفه ای و بنیاد استانی، تدوین استانداردهای آموزشی بلندمدت مختص دوره¬های مهارت آموزی بورسیه صنعتی متناسب با نیاز طرح و … از تعهدات این سازمان برشمرد.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است, در صورت تمایل به مشاهده اخبار اقتصادی بیشتر پیشنهاد داریم از صفحه اقتصاد ما بازدید نمایید .