فارس من| افزایش هزینههای تولید دلیل رشد برخی مواد غذایی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری با ثبت پویشی با عنوان «چرا مواد غذایی مدام در حال افزایش قیمت است؟» اعلام کردهاند تورم مواد غذایی در یک سال گذشته به حد بیسابقه و غیرقابل تحملی رسیده است. وضعیت قیمتها بهگونهای است که حتی نسبت به بسیاری کشورهای با اقتصاد آزاد هم، قیمتهای گرانتری داریم. مسئولان بهویژه مجلس شورای اسلامی باید وظایف خود عمل کنند و بررسی کنند که چگونه با وجود ارز ارزان، کارگر ارزان و انرژی ارزان، قیمتها حتی از کشورهایی که یارانه نمیپردازند هم گرانتر است. نمایندگان در این مورد فقط رضایت خداوند را در نظر داشته باشند و از هر گونه تساهل بپرهیزند.
از آنجا که محصولات لبنی سهم زیادی در سبد خانوار مردم دارد و بخشی از افزایش قیمتها در یک سال گذشته در این حوزه رخ داده، خبرنگار فارس با محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنعت لبنی در این زمینه گفتوگو کرد.
بنی طبا در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت محصولات لبنی در یک سال گذشته افزایش یافته است، گفت: سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده در خردادماه امسال با توجه به افزایش هزینههای تولید، مجوز دادندقیمت محصولات لبنی 30 درصد افزایش یابد. البته بخشی از این افزایش قیمتها در همان زمان انجام شد و بخشی هم به دلیل حفظ مشتری در طول سال انجام شده است، اما از سقف تعیین شده توسط سازمان عبور نکرده است.
سخنگوی انجمن صنعت لبنی تصریح کرد: البته افزایش قیمت در همه برندها رخ نداده و آنها به دلیل حفظ بازار یا قیمت خود را افزایش ندادهاند و یا بخشی از مجوز داده شده را افزایش دادهاند.
*افزایش هزینههای تولید عامل رشد قیمت محصولات لبنی شده است
وی با بیان اینکه افزایش هزینههای تولید عاملی برای بالا رفتن قیمت محصولات لبنی شده است، اظهار داشت: طی یک سال گذشته قیمت شیرخام 25 درصد، چربی شیر خام 33 درصد، حقوق و دستمزد 28 درصد، کرایه حمل 30 درصد و قیمت محصولات پتروشیمی 40 درصد رشد داشته است.
بنی طبا ادامه داد: میانگین افزایش قیمت دلار که از حدود 30 هزار تومان به نزدیک 50 هزار تومان نیز رسیده است به هزینههای تولید افزوده است. تامین قطعات ماشینها و دستگاههای کارخانه به دلار خریداری میشود که هزینهها را افزایش میدهد.
*عرضه محصولات لبنی با 20 درصد تخفیف در 18 میدان تهران بزرگ
وی با بیان اینکه کارخانههای لبنی با وجود افزایش هزینههای تولید تلاش میکنند مصرفکننده را راضی نگه دارند، گفت: در 17 تا 18 میادین تهران محصولات لبنی با 20 درصد تخفیف عرضه میشود و البته قرار است در استانهای دیگر هم طرح تخفیف قیمت انجام شود.
سخنگوی انجمن صنعت لبنی اظهار داشت: از کل قیمت محصولات لبنی 30 درصد آن سهم فروشگاهها و شرکتهای پخش است. بنابراین کارخانهها 30 درصد قیمت پایینتری به فروشگاهها میفروشند.
*راهکار کاهش قیمت
بنی طبا افزود: پیشنهاد ما این است که بر اساس قانون سازمان حمایت اجازه دهند قیمت محصولات لبنی درب کارخانه حک شود. در این صورت در بین شرکتهای پخش و فروشگاهها هم رقابت برای توزیع انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: با این کار رقابت در عرضه و توزیع انجام خواهد شد و باعث افت قیمت در بازار میشود.
سخنگوی انجمن صنعت لبنی تصریح کرد: در شرایط فعلی فروشگاهها و شرکتهای پخش قیمت تضمینی دارند یعنی می دانند که از هر قیمتی که از کارخانه گرفتند 30 درصد می توانند گرانتر بفروشند بنابراین رقابتی در بین آنها شکل نمیگیرد.
پایان پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است, در صورت تمایل به مشاهده اخبار اقتصادی بیشتر پیشنهاد داریم از صفحه اقتصاد ما بازدید نمایید.