Get News Fast

 

نگاه ویژه دولت سیزدهم برای تکمیل پروژه پل خلیج فارس

یکی از مهمترین پروژه‌های در حال اجرا در سطح ملی و منطقه‌ای پروژه جامع ارتباطی خلیج فارس است که قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند و دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به تکمیل آن دارد.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم  از قشم، پروژه خلیج فارس ذیل طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس و شامل 4 پروژه پل، توسعه بندر کاوه، احداث 4 لاین بزرگراه از بندر کاوه تا سرزمین اصلی و خط راه‌آهن بین سرزمین اصلی و جزیره قشم است که انجام تمامی پروژه‌ها وابسته به اتمام پروژه پل است.

مکان احداث پل خلیج فارس از محدوده بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پهل در سرزمین اصلی است و طول کل پل 3430 متر است که 2500 متر آن بر روی دریا قرار دارد و سازه کابلی با دهانه‌های 360 متر در وسط دریا و عرض مفید عرشه حدود 32 متر از دیگر ویژگی‌های این پروژه است.

عملیات اجرایی این پروژه با اهمیت در سطح ملی و بین‌المللی پس از هفت سال وقفه و نداشتن توجیه اقتصادی از نظر دولتمردان گذشته، بهمن ماه پارسال و با نگاه ویژه دولت سیزدهم در راستای کمک به توسعه اقتصادی منطقه، آغاز شد و امروز نیز تیم اقتصادی دولت در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تمام تلاش خود را برای تکمیل این پروژه مهم به کار گرفته است.

به منظور کمک به تسریع در اجرای این پروژه عظیم ملی با استفاده از فناوری روز دنیا و با هدف آشنایی با به‌روزترین فناوری‌های مهندسی و مدیریت اجرای پروژه در جهان، عادل پیغامی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و حجت الله عبدالملکی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور و جمعی دیگر از مسئولان از عملیات اجرایی یکی از 10 پروژه‌‌ برتر پل‌سازی جهان در گوانجو چین بازدید کردند.

بخشی از پروژه عظیم پل سازی در چین که شنژن را به ژونگشان متصل می‌کند و مورد بازدید حجت الله عبدالملکی و عادل پیغامی قرار گرفت، توسط شرکت مهندسی پلی چانگدا اجرا می‌شود. پلی‌چانگدا از شرکت‌های تابعه پلی چاینا است. این شرکت ساخت و ساز مهندسی، طراحی، نگهداری و سرمایه‌گذاری را یکپارچه‌سازی می‌کند. شرکت پلی چاینا در ساخت بیش از 300 پل و تونل فوق‌العاده بزرگ مانند همین پروژه مشارکت کرده است.

دهانه اصلی این پل بیش از 1000 متر است که با طول 24 کیلومتر در میان 10 پل برتر جهان قرار دارد. حوزه کاری این شرکت شامل بزرگراه‌ها، پل‌های مقیاس بزرگ، تونل‌های غوطه‌ور در زیر دریا، بنادر، ابر راه‌ها، تاسیسات برق بادی-دریایی، فرودگاه‌ها و ساخت و ساز مسکن و کارهای عمومی شهری و غیره است.

احداث پل خلیج فارس کمک کننده توسعه اقتصادی منطقه است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه احداث پل خلیج فارس میتواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک کند، افزود: احداث این پل همراه با اجرای طرح هایی مانند توسعه اسکله کاوه، توسعه شهر فرودگاهی و همچنین فراهم شدن امکان اتصال به خط آهن سراسری می‌تواند منابع اقتصادی و اجتماعی برای جزیره قشم به همراه داشته باشد.

عادل پیغامی با اشاره به اینکه قشم از سالیان گذشته نقش موثری در تجارت منطقه داشته است، تصریح کرد: این جزیره به عنوان جنوبی‌ ترین نقطه از کریدور جنوب به شمال، برای تجارت بین‌المللی و دسترسی کشور روسیه به آب‌های آزاد نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با احداث پل خلیج فارس، ترانزیت کالا از منطقه آزاد قشم دارای توجیه اقتصادی می‌شود، به طوریکه بخش عمده کالا‌هایی که از طریق کریدور شمال – جنوب ترانزیت می‌شدند، از طریق این پل، انجام شده و واردات و صادرات کالا بر اساس یکسری قوانین و مقررات راحت‌تر، صورت خواهد گرفت.

برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث 92 کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث 86 کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا در سال 1401 خورشیدی به حجم سرمایه گذاری بالغ بر 460 میلیون یورو نیاز بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ابراز داشت: جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره ایران و بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان دارای جذابیت ها و ظرفیت های فراوان اقتصادی، فرهنگی و گردشگری است.

وی توضیح داد: وجود مهمترین ژئوپارک جهانی غرب آسیا، جنگل های حرا، منابع طبیعی گاز و نفت و دیواره های طبیعی ساحلی که ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به اسکله های تجاری دارند، بخشی از مزیت های جزیره قشم است.

نگاهی به طرح خلیج فارس

طرح خلیج فارس ذیل طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس و شامل چهار طرح پل خلیج فارس، توسعه بندر کاوه، احداث چهار لاین بزرگراه از بندر کاوه تا سرزمین اصلی و خط راه آهن بین سرزمین اصلی و جزیره قشم است که انجام تمامی طرح ها وابسته به اتمام طرح پل است.

برای تکمیل یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس شامل توسعه بندر کاوه جزیره قشم، احداث 92 کیلومتر بزرگراه از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث 86 کیلومتر راه آهن از بندر کاوه و امتداد به خط سراسری از طریق پل خلیج فارس، احداث پل خلیج فارس به منظور تکمیل ارکان طرح بر روی دریا در سال 1401 خورشیدی به حجم سرمایه گذاری بالغ بر 460 میلیون یورو نیاز بود.

احداث پل خلیج فارس در راستای استفاده از ظرفیت های اقتصاد دریا محور است

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم هرمزگان در مجلس، احداث پل خلیج فارس در راستای استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد دریامحور موجب پیشرفت و شکوفایی اقتصادی در جزیره قشم می‌شود.

منصور آرامی بیان داشت: مهمترین علت توقف پروژه احداث پل خلیج فارس در دولت گذشته، مورد اعتماد نبودن و توجیه اقتصادی نداشتن طرح از نظر دولتمردان بود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل تامین منابع مالی برای بسیاری از طرح های عظیم عمرانی و ابرپروژه های کشور وجود دارد، اما با پیگیری و تلاش دولتمردان، نمایندگان مجلس و دستگاه‌های مختلف این پروژه‌ها اجرایی می‌شود و امروز دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای برای کمک به تکمیل این پروژه دارد.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای این پروژه با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و با اعتماد جامعه محلی در راستای استفاده از ظرفیت های اقتصاد دریا محور می‌تواند موجب افزایش تولید سرانه اقتصاد کشور شود.

آرامی بیان داشت: احداث پروژه عظیم پل خلیج فارس به عنوان یک پروژه ملی با تاثیرگذاری در ابعاد بین‌المللی به دست جوانان ایران اسلامی، احیای سرمایه اجتماعی و رونق اقتصادی منطقه را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/7558/

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است

 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا