شناسایی ۶۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در قزوین
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قزوین، منیژه تندی امروز در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم که با موضوع «تعیین راهبردها و سیاستهای اجرایی برنامه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ناشی از کودکان بازمانده از تحصیل» در سالن جلسات شهید سردارسلیمانی دادگستری کل استان برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه پیشدبستانی تا قبل از ورود دانشگاه 250 هزار نفر دانشآموز و نوآموز زیر 18 سال داریم که در طیف سنی 6 تا 18 سال قرار دارند.
وی اضافه کرد: در گروه سنی 6 تا 11 سال در سال تحصیلی اخیر 1141 کودک دانشآموز داشتیم که بنا به علتهای مختلفی از تحصیل بازمانده بودند که برای بازگرداندن این کودکان به تحصیل 4 گام شناسایی، جذب، نگهداشت و آموزش را اجرا میکنیم که بخش آخر یعنی آموزش و تربیت مربوط به حوزه آموزش و پرورش است.
تندی با اشاره به تقسیمبندی جنسیتی گروه سنی 6 تا 11 سال (دوره ابتدایی) گفت: 635 نفر از بازماندگان تحصیل در سال تحصیلی اخیر کودکان پسر و مابقی یعنی 506 نفر هم دانشآموزان دختری بودند که از تحصیل در مقطع ابتدایی دبستانهای ما بازماندهاند. در ضمن از 1141 کودک بازمانده از تحصیل 156 نفر کودک یعنی حدود 14 درصد دارای معلولیت هستند.
وی ادامه داد: وظیفه سازمان بهزیستی این است که بررسی کند که این 156 نفر کودک آیا آموزشپذیر هستند یا نیستند و آیا این کودکان میتوانند خودشان را برای تحصیل در مدرسه مهیا کنند یا نه.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به آمار کودکان بدسرپرست و بیسرپرست گفت: همچنین بسیاری از دانشآموزان به خاطر مهاجرت خانواده خود به خارج از کشور از سرجمع آمار ما کم کرده و در ضمن مهاجرت به سایر استانها و شهرهای کشور هم داشتیم که این از آمار استان قزوین در حوزه بازماندگان از تحصیل کاسته است.
تندی افزود: فوت والدین، فقر خانواده و صعبالعلاج بودن کودکان دانشآموز از علل ترک تحصیل در دوره ابتدایی هستند و در دوره متوسطه کار و ازدواج هم 2 علت اصلی ترک تحصیل به شمار میآیند. در نهایت با اقدامات صورتگرفته تعداد بازماندگان از تحصیل در استان قزوین به 600 نفر کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به پالایش آمار 1141 دانشآموز ترک تحصیلکرده ادامه داد: در دوره متوسطه اول و دوم از این تعداد 135 نفر دوباره به تحصیل جذب و برگشت داده شدند که این تعداد دانشآموزان بیشتر دانشآموزان مزدوج یا ازدواج کرده بودند. ضغف انگیزه تحصیلی و فقدان زیرساختهای آموزشی در روستاها از دیگر عوامل ترک تحصیل محسوب میشوند.
آموزش و پرورش بازگشت دانشآموزان بیشناسنامه را تسهیل کند
معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان قزوین هم در این جلسه بازماندگی از تحصیل را یک آسیب اجتماعی کودکانه توصیف کرد و گفت: نابرابری اجتماعی، فقر، اعتیاد، طلاق والدین، بیسرپرستی و بدسرپرستی و عدم حمایت دستگاههای مسئول از عوامل ترک تحصیل دانشآموزان به شمار میروند و همه دستگاهها باید به این آسیب اجتماعی مسئولانه بنگرند.
علی فولیان با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل توسط والدین در قانون جرمانگاری شده، اضافه کرد: اگر نداشتن شناسنامه مانع تحصیل برخی دانشآموزان است، آموزش و پرورش باید به روشهای دیگر بازگشت به تحصیل دانشآموزان یادشده را تسهیل کند و در ضمن دستگاههای دیگر هم باید تکالیفشان را درست انجام دهند.
وی ادامه داد: سازمان بهزیستی، ادارهکل کار، کمیتهامداد و سایر دستگاههای امدادی باید در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند و با تشکیل یک کارگروه مشترک با عضویت معاونت پشگیری از وقوع جرم نسبت به ساماندهی وضعیت 600 کودک بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی جدید اقدام عاجل و سریع داشته باشند.
مدارس اجازه ثبت نام به کودکان فاقد شناسنامه نمیدهند
مددی، از مدیران سمنهای بهزیستی استان قزوین هم در این جلسه هم با اشاره به خانمی که 2 کودک 6 و 9 ساله بازمانده از تحصیل دارد، گفت: این خانم به خاطر فقر و اعتیاد همسرش دچار مشکلاتی شده و نتوانسته برای بچههایش شناسنامه بگیرد و کودک 9 ساله او به اندازه 3 سال از شروع تحصیل جامانده است.
وی اضافه کرد: البته بهزیستی برای این زن وکیل معاضدتی گرفته تا با پیگیریهای قانونی بتواند برای کودکان و فرزندانش شناسنامه بگیرد، ولی از آموزش و پرورش میخواهیم برای ثبت نام این دانشآموزان خردسال اقدام کنند.
مددی ادامه داد: مشکل اینجاست که مدارس این دانشآموزان را ثبت نام میکنند و مدیران ناحیه آموزش و پرورش هم ما را به دوایر دیگری ارجاع میدهند که همین رفتوبرگشتها برای باز کردن گره ورود به تحصیل این دانشآموزان انرژی زیادی از سمنهای خیریه حوزه دانشآموزان در استان قزوین میگیرد که باید این روند اصلاح شود.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است