رئیس شورای شهر قزوین: شهروند تاکسیسوار، اتوبوس رایگان هم سوار نمیشود
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قزوین، سی و هفتمین جلسه علنی شورای شهر قزوین در سال جاری به ریاست علی فرمانی و با حضور اعضا، عباس کشاورز صفیئی نماینده شهردار، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی، اصغر اللهیاری کشمرزی رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری، رئیس سازمان سرمایهگذاری و کارشناسان مربوطه با دستور کار بررسی لوایح شهرداری قزوین در تالار مردم این نهاد برگزار شد.
مالکیت اتوبوسهای اسکانیا به دمل چرکینی تبدیل شده است
فرجالله فصیحی رامندی عضو شورای شهر قزوین بلاتکلیفی مالکیت اتوبوسهای اسکانیا شهرداری قزوین را یک دمل چرکین توصیف کرد و گفت: این دمل چرکین طی سالیان سال در شهرداری قزوین به وجود آمده و به همین خاطر مصوب کرده بودیم تا پایان شهریورماه وضعیت آنها مشخص شود و قیمت کارشناسی این اتوبوسها برای واگذاری دربیاید.
وی ادامه داد: باید میزان هزینهکرد اتوبوسداران برای تملک اتوبوسهای یادشده به روز حساب شده و به آنها پرداخت شود و یا به جای آن این اتوبوسها را از شهرداری بخرند.
تقوی مدیرعامل اتوبوسرانی هم ضمن رد حرفهای رامندی تصریح کرد: مشکل اینجاست که اتوبوسداران از نظر قانونی حق تملک اتوبوسهای اسکانیا را ندارند و باید این اتوبوسها در مزایده واگذار شود. حتی اسناد مزایده هم تهیه شده است.
پیشنهاد شهرداری برای رایگان شدن اتوبوسها در سوم مهرماه
در بخشی از این جلسه لایحه 3759 شهرداری قزوین توسط محسن حقشناس نایبرئیس شورا قرائت شد که در این لایحه شهردار قزوین از ریاست و اعضای شورا خواسته بود که روز دوشنبه سوم مهرماه خدمات سازمان اتوبوسرانی به مناسبت آغاز سال تحصیلی رایگان شود.
سیدمحمدمهدی تقوی رئیس سازمان اتوبوسرانی قزوین در این جلسه درباره لایحه یادشده اظهار داشت: طبق سنوات گذشته در روز نخست مهرماه به لحاظ موضوعات ترافیکی و تراکم جمعیت در سطح شهر اتوبوسهای درونشهری رایگان میشوند.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تفکیک دانشآموزان و دانشجویان از مردم عادی در اتوبوسها امکانپذیر نیست، معمولاً اتوبوسها را برای همه مردم رایگان میکنند و با توجه به اینکه روز نخست مهرماه بینالتعطیلین بود، در نهایت روز سوم مهرماه را به عنوان روز رایگان شدن اتوبوسها در نظر گرفتیم.
تقوی ادامه داد: در ضمن رایگان کردن اتوبوسها روزی 80 میلیون تومان برای مدیریت شهری قزوین هزینه دارد و اگر یکهفته رایگان کنیم، باید 560 میلیون تومان هزینه کنیم. البته میتوانیم این 7 روز را در طول سال تقسیم کنیم و در 7 مناسبت مختلف اتوبوسها را به صورت یکروزه رایگان کنیم.
رایگان شدن یکروزه کم است
رئیس شورای شهر قزوین هم با بیان اینکه یکروز برای رایگان شدن اتوبوسها کم است، گفت: به نظر بنده باید هفته نخست مهرماه به مناسبت آغاز سال تحصیلی رایگان شود.
علی فرمانی با اشاره به نگرانی از رایگان شدن اتوبوسها و تهدید کسبوکار تاکسیرانها تصریح کرد: در این زمینه تحقیقی کردم و متوجه شدم وقتی کسی تاکسیسوار باشد، حتی اگر اتوبوس را رایگان کنید و 2 هزار تومان هم به ازای هر سفر درونشهری به او بدهید، سوار اتوبوس نمیشود.
وی ادامه داد: اتوبوسرانی باید در کنار رایگان کردن اتوبوسها در هفته نخست مهرماه، طرحهای فرهنگی و تشویقی در اتوبوسها اجرا کرده تا هر کس بیشتر از اتوبوس استفاده کرد، خوراک فرهنگی بیشتری هم دریافت کند.
فرمانی یادآور شد: کسی که میخواهد از اتوبوس از سبزهمیدان به سمت خیابان دانشگاه برود، حداقل نیمساعت در اتوبوس شهرداری قزوین حضور دارد و در واقع هر شهروند اتوبوسسوار نیمساعت از وقت روزانهاش را در اختیار مدیریت شهری قرار داده و شهرداری میتواند در این نیمساعت خدمات فرهنگی ارائه داده و حتی کارهای خود را تبلیغ کند.
وی با اشاره به ضرورت بهکارگیری ناوگان حملونقل عمومی و اتوبوسرانی در جهت تحقق جهاد تبیین تصریح کرد: باید اتوبوسرانی به همراه دستگاههای فرهنگی شهرداری قزوین بررسی کنند که در راستای جهاد تبیین چهکارهایی میتوانند در اتوبوسها انجام دهند؟
رایگان کردن استفاده از اتوبوس در شهر قزوین را 130 درصد زیاد کرد
اما حسین صلحجوی منفرد عضو دیگر شورای شهر قزوین با اشاره به اجرای طرح رایگان شدن اتوبوسهای قزوین در چندماه قبل گفت: آن مدتی که اتوبوسها را رایگان کردند، آمار استفاده مردم از اتوبوسهای شهرداری 130 درصد افزایش داشت.
وی اضافه کرد: در مناطق منفصل شهری و نواحی محروم مانند مشعلدار استفاده زیادی از اتوبوس برای حملونقل میکنند. پیشنهاد من این است که هفته نخست مهرماه اتوبوسها رایگان شود، چرا که یکروز کم است و تعطیلی یکهفتهای هم از تعطیلی یکروزه و سهروزه دهنپرکردنتر است.
مخالفت با رایگان شدن یکهفتهای اتوبوسها
اما حقشناس نایبرئیس شورای شهر قزوین ضمن اعلام مخالفت با یکهفته رایگان شدن اتوبوسها به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید گفت: چندماه پیش در قزوین برای مدتی اتوبوسها را رایگان کردیم و بعد همه به این تصمیم رسیدیم که رایگان شدن اتوبوسها جمع شود.
وی تصریح کرد: همهساله به مناسبت آغاز سال تحصیلی این مساعدت صورت گرفته که روز نخست مهرماه را رایگان میکردند که در واقع به نام دانشآموز و دانشجو و به کام همه شهروندان است.
حقشناس ادامه داد: از نظر من افزایش رایگان شدن اتوبوسها از یکروز به یکهفته در آغاز مهرماه مخالف لایحه قبلی ما مبنی بر ملغی کردن رایگان شدن اتوبوسها است. اگر بحث اعضای شورای شهر واقعاً سال تحصیلی است، باید توجه کنیم که سال تحصیلی یکهفته نیست و اگر بحث همراهی با دانشآموزان و دانشجویان است، یکروز هم کافی است.
در نهایت با رأیگیری صورتگرفته اعضای شورای شهر قزوین با رایگان شدن اتوبوسهای شهری قزوین به مدت یکهفته موافقت نکردند و در روز سوم مهرماه به مناسبت آغاز سال تحصیلی و آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) اتوبوسها با تصویب شورای شهر رایگان شد.
تکلیف مالکیت 37 دستگاه اتوبوس اسکانیا هنوز مشخص نیست
در ادامه این جلسه موضوع اعطای یارانه شهرداری به اتوبوسرانان و اتوبوسداران شهر قزوین مطرح شد که مطابق روکش بودجه و مصوبه شورای شهر قرار بود تکلیف آن تا پایان شهریورماه مشخص شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه طبق روکش بودجه باید ناوگان اتوبوسرانی شهرداری را بر مبنای مناقصه به بخش خصوصی واگذار کنیم، گفت: اجرای این موضوع به تعیینتکلیف اتوبوسهای اسکانیا وابسته است و در زمانی که داشتیم، نتوانستیم تکلیف مالکیت این اتوبوسها را تعیین کنیم.
تقوی تصریح کرد: در یکسال اخیر اصل کار ما به رسیدگی به موضوعات مالی، هزینهای و بازپرداخت بدهیها معطوف شد و با وجود اینکه 46 دستگاه اتوبوس اسکانیا داریم، تا امروز تکلیف فقط 9 اتوبوس را با مذاکرات شخص به شخص تعیین کردیم. بنابراین هنوز تکلیف 37 دستگاه اسکانیا معلوم نیست.
وی افزود: اگر طبق روکش بودجه مجوز پرداخت یارانه به اتوبوسداران را نداشته باشیم، باید از اول مهرماه اتوبوسها را بخوابانیم، چون نمیتوانیم فعالیت کنیم.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است