کمبود نیرو و فضای آموزش و پرورش اردبیل را رنج میدهد
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، محمود مشکی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه پروژه مهر اردبیل اظهار کرد: امروز در قالب جشن شکوفهها دانشآموزان ابتدایی و پیشدبستانی راهی مدارس شدند و از روز شنبه یکم مهرماه نیز سایر دانشآموزان راهی مدرسه خواهند شد تا سال تحصیلی جدید آغاز شود.
وی تصریح کرد: 263 هزار دانشآموز به همراه 18 هزار و 400 معلم از اول مهرماه راهی مدرسه خواهند شد تا در سه هزار و 13 مدرسه فرآیند تحصیلی خود را انجام دهند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: ما در حوزه تأمین نیروی انسانی به ویژه معلمان در رشتههای خاص و همچنین با کمبود فضای آموزشی با عنوان چالش جدی روبهرو هستیم که برای حل این مشکلات به همکاران شاغل و بازنشسته اضافه تدریس ارائه شده است.
مشکی افزود: کمبود فضای آموزشی به ویژه در نواحی یک و 2 اردبیل تا 2.5 متر مربع است در حالی که سرانه کشوری 6 متر مربع است و ما به غیر از اردبیل در شهرهای مشگین، خلخال، پارسآباد و اصلاندوز نیز با کمبود و تنگنای فضای آموزشی و 2 شیفته بودن مدارس روبهرو هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: پروژه مهر برنامه ملی برای بازگشایی مطلوب مدارس است که از تیرماه در قالب 6 کمیته فعالیت خود را در استان آغاز کرده تا در ابعاد مختلف ساماندهی نیروی انسانی، فضای آموزشی، تبلیغ و اطلاعرسانی، انتصابات مدیران، نقل و انتقالات و نظارت و ارزیابی بتوانیم مأموریتهای خود را به پیش ببریم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: در هر 6 کمیته کارهای خوب و مؤثری در سه ماه گذشته آغاز شده و ما در حالی اول مهرماه روز بازگشایی مدارس را جشن میگیریم که دانشآموزان به همراه اولیای خود تجربه یک سال تحصیلی شایسته و مناسب را به همراه خواهند داشت.
مشکی بیان کرد: مهمترین کلید واژه امسال در بازگشایی مدارس مردمیسازی فعالیتها است چرا که تلاش میکنیم تا به مردم محلات مختلف اعلام کنیم که مدرسه متعلق به آحاد جامعه است و باید در فرآیند مدیریت و انسجام بخشی اقدامات یاریگر آموزش و پرورش باشند.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در بحث نقل و انتقالات از 2 هزار و 66 مورد درخواست نقل و انتقال، یکهزار و 103 مورد به انجام رسید و با آن موافقت شد.
مشکی تخصصی کردن تدریس معلمان را در رشتههای تحصیلی خودشان یادآور شد و گفت: در کنار تدریس تخصصی معلمان، گزینش مدیران نیز به صورت کیفی و به تناسب برنامهها و هدفگذاریهای آموزش و پرورش انجام شد تا ما بتوانیم بهترین مدیران را راهی مدارس دولتی کنیم.
معاون آموزش و پرورش استان اردبیل یادآور شد: معلمان استان در کنار تدریس مدارس خاص، باید 6 تا 12 ساعت تدریس خود را در مدارس عادی انجام دهند تا عدالت آموزشی برقرار شود.
وی افزود: اثربخشی آموزش و توانمندسازی معلمان جز برنامهریزیهای اصلی است و در کنار آن ما سعی کردیم تا ثبتنام دانشآموزان را نیز به طور میانگین تا 96 درصد در هر سه مقطع انجام دهیم.
مشکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای 18 هزار و 557 دانشآموز پایه نهم برگه هدایت تحصیلی صادر شد تا متناسب با عملکرد تحصیلی در رشتههای مختلف در گروههای مختلف بتوانند ادامه تحصیل دهند.
وی از هدایت دانشآموزان به سمت هنرستانها و تحصیل در رشتههای مهارتی خبر داد و اضافه کرد: ثبتنام دانشآموزان ابتدایی با 96 درصد، متوسطه اول 96 درصد و متوسطه دوم 86 درصد انجام شده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل از اولیا خواست تا در صورت ثبتنام نکردن فرزندانشان در روزهای باقیمانده نسبت به انجام مراحل ثبتنام اقدام کنند تا دانشآموزی از فرآیند تحصیلی باز نماند.
مشکی مرجعیت مدرسه را به عنوان یک اصل اساسی یادآور شد و بیان کرد: تعمیر و تجهیز مدارس در قالب طرح شهید عجمیان انجام شده و در شهر اردبیل به ارزش هشت میلیارد تومان تجهیز و نوسازی مدارس را شاهد بودیم.
وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: همزمان با شروع سال تحصیلی 60 مدرسه در قالب 196 کلاس درس به ظرفیت واحدهای آموزشی استان اردبیل افزوده شده تا شرایط مطلوب تحصیلی را شاهد باشیم.
دبیر پروژه مهر استان اردبیل گفت: امسال شفافسازی اقدامات مدرسه جز برنامهریزیها و هدفگذاریهای اصلی است و ما به راحتی با والدین دانشآموزان کمبودها و نواقص مدرسه را به همراه ظرفیت آن بیان میکنیم تا از کمکها و همراهی اولیای دانشآموزان بیشتر و بهتر استفاده شود.
انتهای پیام/131
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است