روایت موفقیت| از کشف دیرینههایی از زمین تا کسب طلای المپیاد
خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی|یکسال داشت تازه به کلاس اول ابتدایی رفته بود، مشاهده تصاویری از دایناسور برایش جالب بود، با پرس و جو دریافت که این موجود متعلق به میلیونها سال پیش است، کنجکاویاش به حد اعلا رسیده بود تا جایی که با شرکت در جشنواره جابر بن حیان رسالهای در رابطه با دیرینهشناسی و دایناسورها تهیه کرد.
نگاهش به همه چیز متفاوت بود، اینکه زمین در گذشته چه شکلی بود، الان چگونه است و در آینده چه خواهد شد سوال همیشگیاش بود، علم روششناسانه و شاخصه گستردهتری همچون دیرینهشناسی، سنگشناسی، هواشناسی و آبشناسی و موضوعاتی با سامانههای زمین مرتبط هستند را دنبال کرد و در پایه هشتم پژوهش ابن سینا و ابوریجان بیرونی درباره زمینشناسی را ارائه داد.
امیرعلی که در خانهای متوسط در ساری متولد شده و تک فرزند خانواده است سال قبل موفق به کسب مدال نقره المپیاد علوم زمین را کسب کرد و امسال در همین رشته طلایی شد، وی دانشآموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی است و معدل ۱۹ به بالاست.
هدفش آشنایی دقیق با مباحث زمین مثلا تغییرات اقلیمی و مسائلی تحت تاثیر دیرینهشناسی است تا در آینده به ایدهپردازی و کشف راه حل برای مبارزه با معضلات زمینشناسی ختم شود، مثلا کشف راحل حل برای رفع گرمای بیش از حد جهانی کره زمین که با شناخت لایههای رسوبی ممکن است، اینکه زمین از میلیونها سال قبل چه تحولاتی داشته و در پی آن چه تغییراتی صورت گرفته، الان در چه وضعیتی قرار دارد و پیشبینی اینکه در آینده تا چه اندازه تغییر خواهد کرد و ایجاد راهکار برای حذف پیامدهای منفی آن.
امیرعلی هاشمینژاد در برنامه دارد که در رشته زمینشناسی گرایش دیرینهشناسی در بهترین دانشگاهها تحصیل کند و در گفتوگو با فارس تاکید میکند که متقاضیان و علاقهمندان به ادامه تحصیل در این رشته کم هستند.
به گفته وی موضوعی قابل توجه برای دانش آموزان نخبه و المپیادی این است که در گذشته برای مدالآوران المپیادی و در واقع رشتههای ثابت قدیمی سهمیه کنکور در نظر گرفته میشد اما اکنون برای دانش آموزان موفق در المپیادهای نوپا خبری از تخصیص سهمیه کنکور سراسری نیست، از این رو آنها این موضوع را در قالب مطالبه مطرح کردند تا فرجی حاصل شود.
به اعلام امیرعلی درسی که در مدرسه خوانده میشود کاملا با المپیاد متفاوت است از این رو علاقه شرط اصلی ورود به حوزه المپیادهاست، همچنین اینکه در المپیادهای قدیمی منابع آزمون گسترده و تهیه آن نیاز به هزینه داشت و اکثر پذیرفتهشدگان از خانوادههای ثروتمند بودهاند، از این رو دانشآموزی که شرایط اقتصادی خویی ندارد از قطار المپیاد جا میماند البته منابع المپیادهای نوپا خیلی گسترده نیست، تا جایی که در المپیاد سال جاری در کشور از هشت نفری که مدال طلا کسب کردند سه نفر از مازندران و مابقی از استانهای دیگر و گاهی محروم بودهاند.
امیرعلی به نقش معنوی والدین در حمایت اشاره میکند و میگوید؛ که دانشآموزانی که از تفریحات خود میزنند و برای کسب رتبه در المپیاد تلاش میکنند نیازمند حمایت هستند، اگر در این مسیر ثابت قدم بمانند میتوانند در جامعه مثمرثمر باشند.
به گزارش فارس، المپیاد دانشآموزی علوم زمین ۳ سال است که در ایران برگزار میشود، این آزمون شامل دو مرحله و یک مرحله آموزشی تابستانی است که در نهایت برگزیدگان دوره تابستانی میتوانند به رقابتهای جهانی المپیاد علوم زمین، راه پیدا کنند.
پایان پیام/۸۶۰۴۸/م/س
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است