اتصال ریلی دریای شمال و جنوب برای اولین بار تا سه ماه آینده/ آمادگی واگذاری هر بخشی از بنادر به بخش خصوصی داخلی و خارجی
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهرداد بذرپاش در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با انتقاد از بهرهبرداری کم از فرصتهای دریایی کشور گفت: در جنوب کشور از ١٨٠٠ کیلومتر نعمت ساحلی برخورداریم که با این میزان فرصتها نباید این اوضاع درآمد ارزی کشور باشد.
وی ادامه داد: سوال این است که چرا به این میزان کم از فرصتهای دریایی بهره بردیم؟ معتقدم فارغ از مسئولیتهایی که داریم، باید در این حوزه نگاه ملی داشته باشم. علیرغم نعمات خدادادی در حوزه دریا، ایران از موقعیت سیاسی منحصری در منطقه برخوردار است و ایران راه، عنوانی است که میتوان از آن برای توصیف فرصتها استفاده کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی است، اظهار داشت: این فقط یک شعار نیست چراکه واقعا ایران هم راه و هم راهحل است. ایران راه حل بنبستهاس ترانزیتی است و یک مسیر امن محسوب میشود که بیشمار نعمت الهی دارد.
بذرپاش با بیان اینکه یکی از برنامهها، توسعه کریدورهای شمال – جنوب است و باید اتصال ریلی بین دو دریای شمال و جنوب داشته باشیم که نداریم، تصریح کرد: تا سه ماه، از آینده بندر کاسپین بهرهبرداری میشود و با افتتاح بندر کاسپین، برای اولین بار بندر عباس در خلیج فارس اتصال ریلی به خزر خواهد داشت.
وی افزود: اخیرا مقام مسئول روسی نقاشی راه ابریشم ۵٠٠ سال گذشته ایران را به من هدیه داد و گفت خدا خواسته که این راه ابریشم ایران احیا شود؛ اگر شما اراده داشته باشید و این حرف حکمیانه بود و از منشأ حکمت برخواسته بود و تلنگری به ما بود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش از این ترانزیت رها بود و کسی مسئولیتی در ترانزیت نداشت، خاطرنشان کرد: موضوع ترانزیت در برنامه هفتم دیده شده و سند اقتصاد دریا محور در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. امیدواریم با این اتفاقات از اوضاع نامفهوم و غیرشفاف از لحاظ ساختاری فاصله بگیریم.
بذرپاش اضافه کرد: اعلام میکنم که حاضریم هر بخشی از بندری را به بخش خصوصی داخلی و خارجی واگذار کنیم.
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است, در صورت تمایل به مشاهده اخبار اقتصادی بیشتر پیشنهاد داریم از صفحه اقتصاد ما بازدید نمایید .