انتقاد رئیس دیوان عدالت از عدم آمادگی دستگاههای دولتی در پاسخگویی به شهروندان
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان ، حجتالاسلام حکمتعلی مظفری در جلسه شورای اداری استان زنجان، اظهار داشت: مسئولان پاسخگویی را جدی بگیرند و مسئول باید بداند که پاسخگویی به شهروندان از ملزومات است. حکمرانی خوب اقتضائاتی دارد و از لوازم مهم آن توجه به حقوق شهروندان است.
وی با بیان اینکه پاسخگویی از مولفههای مهم مردم سالاری است، افزود: پاسخگویی باعث انسجام سیاسی در جامعه است و در واقع پاسخگویی یک ابزار کنترل قدرت نیز محسوب میشود.
رئیس دیوان عدالت اداری با تأکید بر اینکه پاسخگویی یعنی اینکه حقوق شهروندی را قبول میکنیم ، بیان کرد: همینطور باید حقوق کارمندان رعایت شود و نباید انتظار داشت کارمندی که به حقوق قانونی خود نمیرسد پاسخ ارباب رجوعان را به درستی بدهد.
وی گریزی به وضعیت پروندههای زنجان زد و گفت: پروندههای شکایت شده که به دیوان آمده است اکثراً در حوزه بهداشت و درمان است. شهرداری و آب منطقهای هم پروندههای زیادی دارند.
مظفری با ابراز خرسندی از نوآوریهای مهم بعد از 40 سال در قانونگذاری دیوان عدالت گفت: تبصره 4 ماده 16 از خرداد 1402 اضافه شد. طبق این قانون کلیه دستگاه های اجرایی مکلف به ثبت درخواست و پاسخگویی به امور اداری شهروندان در مهلت زمانی سه ماهه هستند و شهروندان نیز مکلفند ابتدا تقاضای خود را به دستگاه مربوطه ارائه دهند و در صورت امتناع آن دستگاه از پاسخگویی در مهلت مقرر یا راضی نشدن از پاسخ آن دستگاه برای طرح شکایت در دیوان عدالت اداری اقدام نمایند.
وی با تاکید بر اینکه از مدیران درخواست داریم در پاسخ به شهروندان از تمام ظرفیتهای دستگاههای اجرایی استفاده کنند، گفت: با اینکه این تبصره از خرداد امسال الحالق شده است ولی متاسفانه خیلی از دستگاهها ابتداییترین کارها را در این خصوص انجام ندادند.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است