معاون سازمان پرورش استعدادهای درخشان: مأموریت جدید سمپاد گسترش عدالت آموزشی است
امید نقشینه معاون استعدادیابی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در حاشیه رویداد ملی دانش آموزی «هوش مصنوعی» در اصفهان در گفتگو با خبرگزاری فارس در اصفهان ضمن اشاره به قسمت کوچکی از فهرست تحولات علمی و فناوری گفت: هوش مصنوعی تحول بزرگی در زندگی بشر بوجود خواهد آورد اما باید توجه داشت که این هوش طبیعی بوده است که از ابتدا تا کنون و تا آینده تحولات بزرگ و هوش مصنوعی را ساخته و میسازد.
وی در رابطه با مأموریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: مأموریت سازمان در ابتدای کار پاسخگویی به نیازهای خاص دانش آموزان تیزهوش بود اما در دهه دوم هدفگیری و مأموریت آن به گسترش عدالت آموزشی توسعه پیدا کرد.
نقشینه گفت: در دهه دوم تلاش کردیم تا دانش آموزان مستعد در نقاط مختلف کشور را شناسایی کنیم و تا جای ممکن امکان رشد آنها را فراهم کنیم دهه سوم، دهه افول استعدادهای درخشان بود اما در دهه جدید مأموریت دیگری اضافه شد.
وی گفت: مأموریت کلی سمپاد شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان دانش آموزی استدو اظهار امیدواری کرد تا نخبگان و استعدادهای درخشان در تحولات آینده کشور پیشگام باشند و با استفاده از استعدادهای خود اثرگذاری بیشتری در نقشهای خود داشته باشند.
معاون استعدادیابی سمپاد با بیان اینکه برآنیم تا بتوانیم درصد بالایی را از بین نخبگان دانش آموزی کشف و به این مسیر هدایت کنیم در مورد اساسنامه جدید سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: سمپاد در چند دهه دانش آموزانی را انتخاب و در مدارس سازمان پرورش میداد و تمام مأموریتش محدود به همان دانشآموزان میشد اما در اساسنامه جدید همه دانش آموزان دارای استعدادهای درخشان، وارد مدرسه سازمان شده باشند یا نشده باشند دانش آموزان سمپادی هستند و تحت حمایت سازمان میباشند.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: هوش مصنوعی بتواند برخی سمپادیها را به سمت رفع نیازهای کشور هدایت کند.
این مسؤول شعار سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را «هر سمپادی_ یک نیاز کشور» اعلام کرد و افزود: در رابطه با هوش مصنوعی با سوالاتی روبرو هستیم ابتدا اینکه چرا معلم ها بعد از ۳۰ سال بازنشسته میشوند؟ درحالیکه باید از این همه تجربه استفاده کرد هرچند کار ساده ای نیست باتوجه به وجود دانشگاه فرهنگیان و حضور معلمان بازنشسته در آن آیا دانشگاه فرهنگیان به کمک هوش مصنوعی نمیتواند کاری کند که بعد از ۴۰ سال معلمان بتوانند در حد توان خود تجربیات خودشان را در اختیار جوانان قرار دهند؟
معاون استعداد یابی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: با وجود معلمهای خوب چرا با مسأله کمبود نیرو مواجه هستیم؟! طبق استاندارد هر معلم میتواند ۳۰ دانش آموز را در کلاس مدیریت کند آیا هوش مصنوعی می تواند کمک کند که معلمان ۳۰۰ یا ۳۰۰۰ نفر را با کیفیت عالی در کلاس مدیریت کنند تا زمان بیشتری برای رسیدگی به کارهای پژوهشی و زندگی خود داشته باشد؟
وی در ادامه با توجه به اینکه آزمونهای تستی نقش بسیار مخربی در سنجش دارند در حدی که دانش آموزان، معلمان و نظام آموزشی را تهدید کرده است گفت: آیا به کمک هوش مصنوعی سنجشهای دیگری با تقویت آزمون تشریحی یا انواع آزمون های دیگر میتوان تقریر کرد؟!
نقشینه اظهار امیدواری کرد: دانش آموزان استعدادهای درخشان علاوه بر پویایی در حوزه فن آوری به حوزهای که خودشان در آن قرار دارند فکر کنند شاید در آینده بتوان این عنوان را نیز به عنوان هوش مصنوعی در حوزه دانش آموزی و فراتر از آن اضافه کرد.
پایان پیام/۶۳۱۳۹/س
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است