تلاشهای نخبه دهه هفتادی در کارآفرینی منجر به موفقیت شد
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ایران به دلیل وسعت زیاد و تنوع زیست محیطی و اقلیمی از ظرفیت بسیاری در صنعت گردشگری برخوردار است و مسافران بسیاری برای سفر به اقسا نقاط آن و آشنایی با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف به گوشه و کنار آن سفر میکنند.
پیشرفت صنعت گردشگری و افزایش علاقه مسافرین به آشنایی با فرهنگ های بومی موجب ایجاد اقامتگاههای بومگردی در مناطق محلی و کوچک با چیدمان سنتی و مطابق آداب و رسوم مردم همان منطقه شده است و مردم با اسکان در آن اقامتگاه ها احساس نزدیکی بیشتری نسبت با آن فرهنگ پیدا میکنند و این ویژگیها باعث شده این سبک اقامت با استقبال زیادی روبرو شود.
به وجود آمدن بسترهایی برای معرفی و ارتباط میان مسافر و میزبان چالش عدم شناخت یا دسترسی به این مکانها را برطرف کرده و سبب پیشرفت و رونق اقامتگاهها در مناطق کوچک نیز شده است.
یکی از شرکتهای دانش بنیان استان فارس که توسط جوانی دهه هفتادی بنیانگذاری شده؛ با نیازسنجی جامعه در زمینه گردشگری موفق به ایجاد پلتفرمی امن برای رزرو هتل و اقامتگاه های سنتی و محلی در سراسر ایران شد و هدفش از این کار ایجاد فرصتی برای مسافران در سراسر کشور بود تا بتوانند از نزدیک زندگی را در فرهنگ های مختلف تجربه کنند.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان ابتدا خود را معرفی کرد و گفت: میلاد امیری، متولد ۱۳۷۰ در نورآباد ممسنی، مدیرعامل شرکت لیدوما سیر ایرانیان و بنیان گذار استارتاپ لیدوما تریپ هستم.
از معدل ۱۱ تا تحصیل در رشته مدیریت و کسب و کار
او از سوابق تحصیلی خود سخن گفت و بیان کرد: در دوران تحصیلم تا سوم راهنمایی معدل پایین و حدود ۱۱ داشتم و دانش آموزخیلی درسخوانی نبودم و درآن زمان همیشه دیگران به من میگفتند که در تحصیل نمیتوانی موفق شوی و برای هر کاری باید پایه قوی ای داشته باشی تا اینکه همان سال وارد دبیرستان شدم و در نوبت اول معدلم ۱۹ شد، معدل ۱۹ برای من غافلگیرکننده بود و باور و تجربه بسیار خوبی برای من شد، آنجا بود که به این نتیجه که به چیزی که میخواهم میتوانم برسم و شرایط را برای آن مهیا کنم، پس از آن در دبیرستان به رشته ریاضی رفتم و زمانی که کنکور دادم با توجه به رتبه کنکور سراسریم دو مسیر را روبروی خودم می دیدم، مسیر اول تحصیل در رشته برق بود و من آینده ی شغلیم را در این رشته روشن می دیدم اما مسیر دوم، خواندن رشته ای بود که موجبات استخدام من را در شرکت نفت فراهم می کرد، با رتبه ای که در کنکور کسب کردم، به راحتی می توانستم بورسیه دانشگاه صنعت نفت آبادان و اهواز را قبول بشوم ولی این وسط چیزی بود که من را به مسیر اول کشاند و آن این بود که من از محدودیت و در چهارچوب سازمانی بودن فراری بودم و دنباله رو عقاید و افکار دیگران نبودم و در عین حال کار روتین برایم لذت بخش نبود.
او ادامه داد: بنابراین به دانشگاه شهید چمران اهواز رفتم و در رشته مهندسی برق تحصیل کردم اما زمانی که وارد دانشگاه شدم تمام تصوراتم به هم ریخت؛ همه ی ان چیزی که در رشته برق به دنبالش بودم برای من فقط یک سراب بود، به تدریج با این واقعیت روبرو شدم که خواسته های درونی من با رشته ای که در ان تحصیل می کنم همسو نیست؛ به علاوه محیط دانشکده برق با روحیاتم سازگاری نداشت اما شکی ندارم که دانشکده برق اهواز، با همه خوبی و بدی هایی که داشت، در خلق نقش و شخصیت من، میلاد امیری، تا به این روز نقش زیادی داشت، بعد از آن شروع به برسی و تحقیق کردم و با رشته MBA که ترکیبی از مدیریت و کسب کار است آشنا شدم و برای ارشد در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل این رشته شدم.
از ایده ای متفاوت تا نتیجه ای موفق
کارافرین جوان ضمن اشاره به ایده ای که به کسب و کار تبدیل شده و در خصوص نحوه شروع کار گفت: وقتی وارد دوره ی MBA شدم، اهدافم برایم روشن بود و در ذهنم برای آینده برنامه ریزی هایی داشتم؛ می خواستم کسب و کاری راه بیندازم که با روحیات جنگنده ام سازگاری داشته باشد و در عینحال بتوانم برای افراد زیادی کارآفرینی کنم، به دنبال پیدا کردن معنی برای زندگی بودم، شغل و کار جزو اولویت های من بود و احساس می کردم شغلی که نیاز تعداد زیادی از افراد را رفع کند و آیینه ای برای انعکاس استعدادهایم باشد به زندگیم معنا می بخشد.
او ادامه داد: در ان زمان «ام بی ای» را راهی برای کسب دانش لازم در جهت رسیدن به اهداف و رویاهایم می دیدم اما جو دانشگاه به گونه ای بود که همه به دنبال گرفتن دکترا و مهاجرت کردن بودند و این هدف من را سخت تر می کرد درصورتی که من با دید دیگری وارد شده بودم و از همان ابتدا به دنبال ایجاد کسب و کار و کار آفرینی بودم.
او ادامه داد: همزمان با ورود من در دانشگاه؛ رویداد تبریز ۲۰۱۸ در تبریز برگزار شد که پایتخت گردشگری جهان اسلام بود و همه در حال آماده شدن برای این رویداد بودند؛ آن زمان من هم فکر کردم که چگونه میتوانم کاری انجام بدهم که هم به این رویداد مربوط شود و هم بتوانم کسب و کاری راه اندازی کنم، تا اینکه پس از تحلیل و برسی متوجه شدم برای این رویداد به خاطر تبلیغات زیادی که میشود مسافران و جمعیت زیادی به تبریز سفر میکنند و تعداد هتل های تبریز پاسخگوی تقاضای این تعداد مسافر نخواهد نبود، تقاضا زیاد بود و عرضه به اندازه کافی وجود نداشت پس برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا، به فکر ظرفیتی که اقامتگاه های مردمی داشتند افتادم، بنابراین شروع به برسی کردم و با یک نمونه خارجی معرفی مکان اقامت غیر هتلی روبه رو شدم که آن زمان ما را فیلتر کرده بود و ایرانیان نمیتوانستند از آن استفاده کنند اما نمونه داخلی از آن وجود نداشت و فرصت خوبی بود پس شروع به برنامه ریزی کردم و حدود یک سال فراهم کردن شرایط اولیه این ایده طول کشید.
او افزود: در این مدت تمام تلاشم را کردم تا یک تیم تشکیل بدهم اما تقریبا همه به فکر مهاجرت و یا ادامه تحصیل دکترا بودند و کسی این ایده را باور نداشت، ایده ای که شاید به ذهن خیلی از افراد رسیده بود اما کسی فکر نمیکرد که در این مسیر بتواند موفق شود، درنهایت من مجبور شدم به تنهایی و با یک نمونه کوچک MVP شروع کنم، هدفم این بود که مناسب رویداد تبریز ۲۰۱۸ باشد و اگر موفق شد و جواب داد به کل کشور گسترشش بدهم، با یک سایت به نام تبریز سوئیت باوجود اینکه هیچ دانش و تجربه ای در این زمینه نداشتم شروع کردم و در راستای برنامه هایی که داشتم با هر سختی که بود آن را راه اندازی کردم تا در گوگل رتبه بگیرد و کاربران یا مسافران بیایند در سایت اقامتگاه ها را ببینند و منبتوانم این مکان ها را به آنها اجاره دهم.
شروع درخواست و تقاضا ها از نمونه اولیه که موفق شد
او روند به نتیجه رسیدن ایده اش را بیشتر توضیح داد و افزود: به مدت ۶ ماه به تنهایی روی سایت اولیه کار کردم و در نهایت سال ۹۶ سایت رتبه یک گوگل شد و با آزمون و خطا توانستم به رتبه یک برسانمش و آن زمان بود که تماس ها شروع شد و چیزی که دنبالش بودم انجام شد و من دیدم که درخواست و تقاضا ها ایجاد شده و نمونه اولیه جواب داده و اینجا بود که بقیه همکلاسی هایم که میدیدند این کار موفق شده و به نتیجه رسیده خودشان درخواست همکاری میدادند تا اینکه با یکی از دوستانم تصمیم گرفتیم اینکار را در مقیاس کشوری پیش ببریم و توسعه دهیم و اینجا با چالش های مختلفی مثل نبود سرمایه و عدم تجربه کافی روبرو شدیم؛ در آینده خلق شده خودمان می دیدیم که سال ۹۷ درصورتی به استقبال نوروز برویم که یک پلتفرم مناسب برای اینکار و برای کل کشور فراهم کرده باشیم.
وی ادامه داد: به مرور کار ها را انجام دادیم و همه ی آنچه برای تحقق آن آینده نیاز بود را آماده کردیم و در انتهای سال ۹۷ پلتفرم لیدوما با یک تیم و تکنولوژی قوی شروع به کار اجاره ویلا، سوئیت و اقامتگاه های بوم گردی و روستایی در سطح کشور کرد و در بیش از ۲۰ شهر کشور رتبه یک گوگل شد و بیش از ۸۰۰ اقامتگاه آماده همکاری داشت و رشد خوبی از همان ابتدای کار پیدا کرد.
تیم ۱۷ نفره ای که در ابتدا یک نفر بود
کارآفرین استان فارسی درخصوص تعداد افرادی که در این حوزه و در شرکت لیدوما فعالیت میکنند سخن گفت و بیان کرد: این کار با یک نفر آغاز شد و در ادامه به یک گروه ۸ نفر تبدیل شدیم و در حال حاضر نیز با ۱۷ نفر مشغول به انجام این کار هستیم.
لیدوما، چهارمین کاخ گردشگری پادشاهان هخامنشی
امیری معنی نام لیدوما را شرح داد و علت انتخاب این اسم برای شرکتشان را چنین گفت: با توجه به اینکه ماهیت کسب و کار ما گردشگری است و در زمینه اجاره اقامتگاه به صورت تخصصی فعالیت میکنیم؛ اسم لیدوما را انتخاب کردیم.
وی افزود: لیدوما یک محوطهٔ باستانی در شهرستان ممسنی استان فارس قرار دارد که در سال 1385 کشف شد، لیدوما چهارمین کاخ گردشگری پادشاهان هخامنشی و از شهرهای بین راهی دوران هخامنشی بوده که بر سر راه شاهی پاسارگاد و تخت جمشید به شوش قرار داشته و شاهان و فرمانروایانی که در این فاصله رفت و آمد داشتند در این کاخ بین راهی استراحت میکردند، به همبن خاطر عنوان لیدوما برگرفته از این استراحتگاه هخامنشی است.
ارزش آفرینی در نقاط کمتر توسعه یافته
ایده پرداز دهه هفتادی از هدف و تمرکز شرکتشان نیز سخن گفت و بیان کرد: با توجه به اینکه علاقه مردم در زمینه گردشگری به سمتی درحال حرکت است که دوست دارند بجای اقامت در هتل ها و محدود شدن سفر به مناطق شهری، زندگی در میان اهالی محلی و فرهنگ بومی را تجربه کنند؛ ما نیز تمرکزمان را بر روی اقامتگاه های غیر هتلی گذاشتیم تا بتوانیم هم ارزش آفرینی در نقاط کمتر توسعه یافته داشته باشیم و هم مکان های بکر و کمتر شناخته شده را بیشتر به کاربرانمان معرفی کنیم و با اینکار هم به گردشگری پایدار کمک کنیم و هم به کسب درآمد مردم مناطق کمتر توسعه یافته کمک کرده باشیم.
وعده های حمایتی زیادی شنیدیم که هیچ کدام عملی نشدند
مدیر عامل شرکت دانش بنیان به سختی ها و مشکلات کار نیز اشاره کرد و گفت: در این راه بزرگترین چالش برای من تشکیل یک تیم انسانی متعهد و با انگیزه بود و پس از آن با مشکل سرمایه روبرو بودیم وکمک مالی و حمایتی به هیچ طریقی تا الان نداشتیم ونتوانستیم دریافت کنیم، به همین خاطر با درآمدی که از شرکت به دست میآوردیم به صورت بوت استرپ کار را پیش بردیم، علاوه بر این مشکلات وعده های حمایتی زیادی از مسئولین شنیدیم اما تقریبا هیچ کدام عملی نشدند و حتی نمیدانیم از کجا باید آنها را پیگیری کنیم و در این راه با سنگ اندازی هایزیادی نیز روبه رو شدیم.
او ادامه داد: چالش بعدی که با آن روبه رو هستیم اکو سیستم استارت آپی است که نقش مهمی دارد، به این صورت که ما میتوانیم در یک اکوسیستم استارت آپی خوب انرژی بگیریم و از سختی هایی که تحمل میکنیم لذت ببریم، اگر اجزا اکو سیستم این حس را به ما بدهد که قدر ارزش کار ما دانسته میشود انگیزه و حس و حال ما را بسیار میتواند تحت تاثیر بگذارد، درواقع یک اکوسیستم استارت اپی قوی و حمایتی میتواند تأثیر مثبت بسیاری بر روی روحیه کارآفرینان و رشد استارتاپ ها داشته باشد و به ایجاد یک محیط محوری برای نوآوری و ایجاد ارزش اقتصادی کمک کند؛ پارک های علم و فناوری استان ها نقش بسزایی در این اکوسسیتم ایفا می کنند ولی متاسفانه با تجربه شخصی من آنگونه که باید انرژی مثبت از برخی پارک های علم و فناوری استان ها دریافت نمی شود.
تمام تلاشم معرفی مناطق کمتر توسعه یافته بود
کارافرین نورابادی باور داشتن هدفش را یکی از عوامل موفقیتش دانست و رمز موفقیت خود را اینگونه بیان کرد: یکی از عواملی که باعث شد به موفقیت برسم این بود که هدفم را باور داشتم و موفق نشدن برای من معنا نداشت، تمام تلاشم این بود که مناطق کمتر توسعه یافته یا بومی معرفی شوند، در این مسیر تلاش زیادی کردم به نحوی که اگر از نظر مالی دستاورد خیلی زیادی هم شخصا کسب نمیکردم مطمئن بودم که تمام تلاشی که میتوانستم را انجام داده ام و علاوه بر این شرکت ما تاثیر زیادی بر این صنعت در کل کشور داشته است و این نتایج همواره مارا در چرخه رشد رو به جلو پیش می برد.
مادرم مشوقی بود که از کودکی باورم داشت
امیری از مشوقان خود در مسیر موفقیت لیدوماتریپ یاد کرد و گفت: در کل زندگی ام و در همه شرایط چیزی که بستر ذهنی من بوده و به همه محیط هایی که در آن قرار میگرفتم رنگ و شکل می بخشیده و تصمیم های من را تحت تاثیر قرار میداده، مادرم بوده، او با شیوه برخوردش و باور داشتن من با وجود اینکه حتی نمیدانست برخی از کار های من چیست؛ همیشه نقش ثابت حامی در همه ابعاد زندگی ام داشت و دارد، در کنار مادر خودم یک مادر کسب و کاری هم داشتم، سال ۹۷ زمانی که به مرکز رشد دانشگاه تبریز رفتم و هیچ تجربه ای نداشتم در جلسه داوری پذیرش ما در مرکز رشد زمانی که کم تجربه بودیم و ارائه قابل قبولی برای پذیرش در این مرکز را نداشتیم خانم دکتر مینا زلفی مدیریت آن زمان مرکز رشد متوجه باور و انگیزه قوی ما شدند و بسیار از من حمایت کردند، به صورتی که با دیگر داوران صحبت کردند و باعث شدند در نهایت شرکت ما در مرکز رشد پذیرفته شود، از آن زمان ایشان مثل مادری که به فرزندش توجه میکند در کسب و کار به ما توجه میکردند و مشوق رشد و پیشرفت ما بودند و علاوه بر ایشان افراد دیگری همچون اساتید دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تبریز و آقای مجیدحسینی نژاد موسس علی بابا در مسیر رشد من تاثیر بسزایی داشتند، البته تیم خوبی که همیشه داشتیم چه در تبریز و چه در شیراز بسیار مشوق رشد من و شرکتمان بوده اند چرا که قطعا بدون حضور تیم قوی و متعهدمان رشد لیدوماتریپ محقق نمی شد.
قصد دارم به هموطنانم کمک کنم
امیری به تجربه مهاجرت و بازگشت به استان فارس اشاره کرد و ضمن بیان اینکه دوست دارد با هدفش به کشورش کمک کند اظهار داشت: از تبریز به شیراز مهاجرت کردم تا در استان خودم این کار را گسترش دهم و احساس کردم اکوسیستم استارت آپی فارس و جنوب کشور نسبت به بقیه نقاط کشور ضعیف تر است در حالی که فرصت های فراوانی دارد و این به من انگیزه میداد که بیایم و به رشد و پیشرفت آن با وجود اینکه ریسک تشکیل تیم جدید و جابجایی به استان دیگر زیاد بود کمک کنم؛ تا اینکه بالاخره به استان فارس آمدیم و عرصه را تشکیل دادیم و با چالش ها روبه رو شدیم تا بتوانیم اثر بیشتری بگذاریم و به اکوسیستم جنوب کشور کمکی کرده باشیم.
او ادامه داد: یکی از دلایلی که نمیخواهم مهاجرت کنم این است که هدفی که من دارم اگر در ایران باشد و اجرایی شود خیلی با ارزش تر است و همیشه قصد داشتم با این کارم بتوانم به هموطنانم کمک کنم و تاثیری مثبت در رفاه و رشد جامعه و کشورم داشته باشم، هرچند اگر این تلاش در کشور دیگری صورت میگرفت به آن توجه ویژه تری میشد و شاید دستاورد های مالی بیشتری داشت اما به قول معروف چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است.
وی لازم به ذکر دانست و افزود: صنعت گردشگری ایران دارای فرصتهای بسیار زیادی است و تنها نیاز به دیدگاه کارآفرینانه و اراده برای خلق اثر دارد تا از این فرصتها بهرهبرداری شود و به پیشرفت کشور و ایجاد ارزش افزوده برای جامعه کمک شود.
برای رسیدن به موفقیت ابتدا هدف و انگیزه تان را بشناسید
جوان کارآفرین درآخر خطاب به افرادی که میخواهند کارآفرینی کنند یا وارد مسیر مشابه ای شوند گفت: یک نکته حیاتی برای کار آفرینی و خلق آینده ای جدید وجود دارد، اول ببینید هدفتان از انجام آن کار چیست و هدف اصلی و انگیزه تان را بشناسید و صرفا آن را بر اساس دستاوردهای مالی قرار ندهید و درکنارش بقیه ابعاد را ببینید و در نظر بگیرید که سختی های زیادی وجود دارد و قرار است با آن روبرو شوید و باید بتوانید آنها را پشت سر بگذارید، خیلی از این سختی ها با انگیزه های مالی قابل خوب رد شدن نیستند، محدودیت ها را بپذیرید و آگاهانه در این راه قدم بگذارید؛ در این صورت است که می توانید به این مسیر ادامه دهید و پایدار بمانید.
پایان پیام/ن
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است