Get News Fast

 

غفلت از نقش پرمصرفی خودروهای داخلی در رفع ناترازی بنزین/ دو راهکار وزارت نفت چیست؟

درحالی که برخی روزهای تابستان امسال مصرف بنزین روزانه به ۱۴۰میلیون لیتر رسید و ناترازی بنزین از مرز ۲۰میلیون لیتر عبور کرد، نقش پرمصرفی خودروها در بروز این ناترازی مورد غفلت واقع شده است و برنامه‌ای در این زمینه به چشم نمی‌خورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسئله ناترازی بنزین و تبدیل دوباره ایران به واردکننده این فرآورده استراتژیک نفتی، یکی از موضوعات مهم اقتصادی کشور است که در سال جاری، شاهد تشدید آن بوده‌ایم.

از علل اصلی بروز ناترازی بنزین می‌توان از عدم اقدام و سرمایه‌گذاری به‌موقع در تکمیل و احداث طرح‌های پالایشی، عدم اجرای طرح‌های مؤثر در بخش کنترل تقاضا و بهینه‌سازی مصرف سوخت، عدم توسعه متوازن و متناسب در بخش حمل‌ونقل عمومی، عدم توسعه مناسب در بخش متنوع‌سازی سبد تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل و پرمصرف‌بودن خودروهای تولید داخل نام برد.

زنگ خطر ناترازی بنزین به صدا در آمد

جواد اوجی، وزیر نفت در خصوص برنامه‌های وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین گفت: “به‌دلیل افزایش مصرف بنزین، در این حوزه با ناترازی روبه‌رو شدیم اما توانستیم بنزین موردنیاز مردم در تابستان امسال را در شرایطی تأمین کنیم که مصرف بنزین به بیش از 140 میلیون لیتر در روز رسیده بود اما هیچ جایگاهی با کمبود بنزین مواجه نشد.”

این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: “در ادامه ما برای مدیریت موضوع ناترازی بنزین بر دو اقدام متمرکز هستیم؛ نخست اتخاذ سیاست‌های غیرقیمتی که بر این اساس توانستیم مصرف بنزین را مدیریت کنیم و دوم بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از پالایشگاه‌های در حال احداث که ان‌شاءالله دو پالایشگاه جدید را تا پایان دولت عملیاتی می‌کنیم.”

طبق آنچه وزیر نفت مطرح کرده است، اتخاذ سیاست‌های غیرقیمتی و تسریع در احداث طرح‌های پالایشی برای رفع ناترازی بنزین مورد توجه وزارت نفت قرار دارد. بررسی سخنان وزیر نفت و دیگر اعضای کابینه دولت نشان می‌دهد که هیچ برنامه مشخصی برای ارتقای کیفی تولید خودروهای داخلی برای کاهش مصرف بنزین در دستور کار قرار ندارد.

این درحالی است که پرمصرف بودن خودروهای تولید داخل، از دلایل اصلی و انکارناپذیر بروز ناترازی بنزین و شدت مصرف بالای سوخت در کشور است. سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص گفت: “متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودروهای ما باید در هر 100 کیلومتر 4 لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در زمان حاضر خودروهای ما 10 تا 12 لیتر مصرف بنزین دارند.”

نقش پرمصرفی خودروهای داخل در بروز ناترازی بنزین آن‌قدر نقش پررنگی است که اگر در شرایط فعلی، با باقی ماندن اثر سایر دلایل بروز ناترازی بنزین، فقط کیفیت تولید خودروها افزایش یابد و به‌جای مصرف 2 تا 3 برابر، مصرف بنزین در خودروهای داخلی برابر با استانداردهای جهانی شود، شاهد رفع ناترازی بنزین خواهیم بود.

در این خصوص ضرورت دارد دولت و مجلس در راستای نهایی‌سازی گام‌های توسعه‌ای آتی کشور در برنامه هفتم توسعه، موضوع پرمصرفی خودروهای داخلی را مورد توجه ویژه قرار دهند و خودروسازان را طی برنامه هفتم، به ارتقای تکنولوژی ساخت به‌منظور مصرف کمتر بنزین موظف کنند.

انتهای پیام/+

این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است, در صورت تمایل به مشاهده اخبار اقتصادی بیشتر  پیشنهاد داریم از صفحه اقتصاد ما بازدید نمایید .

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا