Get News Fast

 

آزاد‌راه شیراز ـ اصفهان با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آزاد راه شیراز ـ اصفهان به ارزش روز 25 هزار میلیارد تومان آماده افتتاح است و روز 20 مهر با حضور رئیس جمهور به طور رسمی بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خیرالله خادمی، صبح امروز در نشست خبری که با حضور مدیرعامل بنیاد تعاون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار داشت: طول آزادراه شیراز ـ اصفهان 212 کیلومتر است  که البته به ایزدخواست متصل می‌شود.

وی افزود: این آزادراه 134 کیلومتر نسبت به مسیر موجود کوتاه‌تر است و استان‌های بوشهر و هرمزگان هم از آن بهره‌مند می‌شوند.

خادمی گفت: کاهش سالانه 130 میلیون لیتر مصرف سوخت و سالانه 6000 میلیارد تومان کاهش مصرف سوخت از مزایای این آزادراه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بنیاد تعاون وزارت دفاع و شرکت شهر جدید صدرا از شرکای دولت در سرمایه گذاری این آزادراه هستند.

*‌ 5 پروژه آزادراهی در سال 1402 افتتاح می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال 5 پروژه آزادراهی تکمیل می‌شود. ما 24 طرح آزادراهی به طول 4 هزار کیلومتر داریم، در حال حاضر 2793 کیلومتر آزادراه در حال بهره‌برداری است که با افتتاح آزادراه شیراز ـ اصفهان به 3005 کیلومتر می‌رسد و بدین ترتیب 9 درصد به طول آزادراه‌های کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: از 4 هزار کیلومتر طرح آزادراهی که باید بسازیم 1038 کیلومتر در حال ساخت است. همچنین آزادراه منجیل ـ رودبار که گلوگاه آزادراه قزوین ـ رشت بود، به طول 8.5 کیلومتر که همه پل و تونل است، بهمن امسال افتتاح می‌شود.

خادمی اضافه کرد: در استان آذربایجان شرقی نیز افتتاح آزادراه ‌های تبریز ـ مرند و مراغه ـ هشترود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهیم داشت.

* 6 هزار کیلومتر بزرگراه در دست ساخت داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال 6 هزار کیلومتر در دست ساخت داریم، ضمن آنکه 20 هزار کیلومتر آزادراه زیر بار عبور ترافیک است و 800 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی نیز امسال افتتاح می‌کنیم.

خادمی با بیان اینکه 10 هزار و 350 کیلومتر مسیرهای ریلی و جاده‌ای و آزادراهی در حال ساخت داریم، گفت: 3270 کیلومتر مسیر ریلی در دست اجرا است.

وی افزود: امسال 407 کیلومتر مسیر ریلی افتتاح می‌شود. راه آهن همدان ـ سنندج به زودی در اوایل آذر افتتاح می‌شود و اتصال ریلی رشت ـ کاسپین نیز در همین مقطع زمانی تمام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: راه آهن اردبیل به عنوان یکی از سخت‌ترین پروژه‌های ریلی که 175 کیلومتر مسیر است نیز امسال افتتاح می‌شود.

* اخذ عوارض آزادراه شیراز ـ اصفهان به صورت الکترونیک

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: اخذ عوارض آزادراه شیراز ـ اصفهان الکترونیکی خواهد بود، اما هنوز مبلغ آن تعیین نشده است. این مسیر 135 کیلومتر نسبت به مسیر موجود کوتاه‌تر است، بنابراین در هر خودرو 15 لیتر کاهش مصرف سوخت داریم. بنابراین از نظر عوارض عبور برای مردم به صرفه خواهد بود.

خادمی با بیان اینکه 7 نقطه عوارضی در آزادراه شیراز ـ اصفهان وجود خواهد داشت، گفت: 5 نقطه گردشگری و 8 مجتمع خدماتی ـ رفاهی برای این آزادراه در نظر گرفته شده است و فعلا یک جایگاه سوخت داریم که به تدریج افزایش می‌یابد.

وی افزود: تامین مالی این آزادراه 50 درصد دولت و 50 درصد وزارت دفاع و شرکت احداث شهرهای جدید (شرکت صدرا) خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: قرارداد اولیه پروژه 212 کیلومتر بود که از سال 91 منعقد و تکمیل شد. اواخر سال 1401 طبق درخواست مسئولان استان فارس قرار شد قطعات 7 و 8 برای اتصال به محدوده شهری و رینگ کمربندی شیراز نیز احداث شود که قطعه 7 میزان 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خادمی افزود: در این آزادراه طولانی‌ترین رویه بتنی به طول 50 کیلومتر داریم، در مراحل ساخت 3 هزار نفر به صورت مستقیم و 5 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شاغل بودند، همچنین در پروژه 15 دستگاه سنگ‌شکن و 10 دستگاه کارخانه آسفالت فعال بود.

وی ادامه داد: این آزادراه بخشی از آزادراه شمال ـ جنوب در میانه کشور است و قرار است در ادامه آزادراه شیراز ـ بوشهر با اجرای قطعه 8 آغاز شود.

* 20 هزار میلیارد تومان به پیمانکار بدهی داریم

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در حال حاضر کل بدهی شرکت ساخت به پیمانکار 14 هزار میلیارد تومان است و بیش از 6 هزار میلیارد تومان هم صورت وضعیت در کارگاه‌ها داریم که هنوز به ما اعلام نشده است.

* بنیاد تعاون وزارت دفاع در پروژه‌هایی که سود زیادی دارد ورود نمی‌کند

در ادامه این جلسه امیر باقری، مدیرعامل بنیاد تعاون وزارت دفاع به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران آزادراه شیراز ـ اصفهان گفت: بنیاد تعاون به پروژه‌هایی وارد می‌شود که چون منفعت ندارد، بخش خصوصی استقبال نمی‌کند. در این راستا رقیب بخش خصوصی نیستیم.

معاون وزیر دفاع افزود: این آزادراه با بهترین مصالح و در شرایط مناسبی ساخته شد. باید هزینه اجرا از محل اخذ عوارضی تامین شود و قطعا دولت تلاش می‌کند، کمترین دریافتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از محل عوارضی داشته باشد.

امیر باقری اضافه کرد: این پروژه سرمایه بزرگی از تجربه برای ما دارد و یک کارگاه بزرگ عمرانی در کشور است.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است, در صورت تمایل به مشاهده اخبار اقتصادی بیشتر  پیشنهاد داریم از صفحه اقتصاد ما بازدید نمایید.

منبع : خبرگزاری فارس
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا