مهمترین و سریعترین راه توسعه خراسان جنوبی صنعت گردشگری است
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدعلی رمضانی صبح امروز در جلسه مشترک کمیسیونهای صنعت و گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با موضوع استفاده از محصولات تولیدات بومی استان، اظهار داشت: در دو سال گذشته روزانه حدود 80 تا 90 تن شیر خام از استان خارج و در کارخانجات دیگر استانها فرآوری و مجدد به داخل استان بازگردانده میشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه بین 60 تا 70 تن شیر خام از استان خارج و پس از فرآوری به استان برمیگردد، افزود: در این زمینه باید به گونهای چارهاندیشی شود که کارخانجات لبنیات داخل استان، شیر را خریداری و فرآوری کنند.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: از نظر کیفیت تضمین میکنیم که محصولات داخلی استان سالمتر است. واحدهای تولیدی داخل استان نباید در حوزه حمایت کردن محصولات مورد نیاز، کوتاهی کنند.
رمضانی با بیان اینکه گاهی برخی از مهمانان و مسئولان کشوری که به استان میآیند جهت اقامت در مهمانسراهای ادارات اسکان داده میشود، عنوان کرد: در این زمینه کمیسیون گردشگری اتاق باید جلسهای با ادارات و نهادهای دولتی برگزار و راهکار مناسب جهت حمایت از مجموعه اقامتی و هتلهای استان پیشنهاد دهند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان کنترل کیفی کارخانجات استان باید از مجموعههای اقامتی هتلها و تالارها در حوزه محصولات تولیدی نظرخواهی کنند، افزود: نباید از دولت انتظار چندانی داشته باشیم، لذا بخش خصوصی خود باید با تعامل و همکاری به توسعه برسد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: علیرغم اینکه در حال حاضر گردشگری دچار رخوت شده، اما در آینده نزدیک یکی از مهمترین و سریعترین راههای توسعه کشور و استان، صنعت گردشگری خواهد بود.
سیدمحمد آذرکار با تأکید بر استفاده از محصولات داخلی استان در هتلها و رستورانها، افزود: الگوهایی که برندهای معتبر کشوری دارند میتواند سرلوحه فعالیت صنایع داخلی استان قرار گیرد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: انجام دقیق تعهدات، تنوع و قیمت باید به عنوان الگو مد نظر صنایع داخلی استان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه گاهی محصولات داخلی و تولیدی استان گرانتر از محصولات برند کشوری است، گفت: وقتی هزینهها کاهش پیدا کند رونق و رغبت در کار افزایش خواهد یافت لذا باید در این حوزه از کارخانجات بزرگ کشوری الگوبرداری و ایده بگیریم.
آذرکار با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری آمادگی تمام و کمال استفاده از محصولات داخلی و بومی استان را داریم، عنوان کرد: امیدواریم با تعامل و همکاری قدمی جهت توسعه بخشهای مختلف صنعتی برداشته شود.
وی با بیان اینکه محصولاتی که از دیگر استانها وارد خراسان جنوبی میشوند را میتوان مورد پایش قرار داد، عنوان کرد: چالاکی و سرعت عمل در توزیع محصولات خیال مصرف کننده را راحت می کند و باید مد نظر تولیدکنندگان قرار گیرد.
امان، عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه با اشاره به اینکه رضایت مشتری برای تالارها و هتلها اولویت است، اظهار داشت: علیرغم اینکه باید از محصولات لبنی داخل استان خریداری کنیم، اما زمانی که بحث قیمت به میان میآید رضایت مشتری نیز باید مد نظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: واحدهای داخلی استان باید آمادگی ساپورت لحظهای محصولات مورد نیاز تالارها و هتلها را داشته باشند.
نماینده دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: امروز یکی از بزرگترین موانع خرید توسط مشتریان عمده سامانه تدارکات دولت است.
علی ناصری با بیان اینکه متأسفانه سامانه ستاد تولیدکنندههای داخلی را از چرخه خارج میکند، افزود: هیچ کنترلکننده دیگری جز قیمت در این سامانه وجود ندارد، لذا به یکی از معضلات بزرگ تولیدکنندگان استانی تبدیل شده است.
وی بیان کرد: در کارگروه رفع موانع تولید باید پیگیری لازم از سوی استاندار صورت پذیرد تا شرایطی فراهم شود که اگر دستگاه اجرایی به ناچار از سامانه ستاد خریداری انجام میدهد بتواند خرید خود را از واحدهای تولیدی داخل استان نیز انجام دهد.
نماینده دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نیروهای نظامی شاید نتوانند برخی از خریدهای سازمانی خود را از واحدهای تولیدی داخل استان انجام دهند، گفت: تعاونیهای مصرف زیرمجموعه آنها میتوانند از محصولات تولیدی استان استفاده کنند.
وی با بیان اینکه برندهای برتر استان که قابلیت تولید محصول دارند از طریق سازمان صمت و استانداری باید به دیگر استانها معرفی شوند، عنوان کرد: اتاق بازرگانی حتماً باید بروشورهای مختلف از بخشهای مختلف واحدهای تولیدی استان تهیه کند.
ناصری افزود: بازرگانی باید جلسه ای با فرماندهان نیروهای نظامی استان برگزار و مشکلات خرید از واحدهای تولیدی استان مطرح شود.
عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه اظهار کرد: بحث حمایت از محصولات بومی بیش از اینکه دستوری باشد مربوط به حوزه فرهنگ است.
سیدعلیرضا ذوالفقاری با بیان اینکه حمایت از محصولات بومی باید فرهنگسازی شود، افزود: اتاق بازرگانی ویترین صنعت استان است، لذا باید در تمامی جلسات خود از محصولات تولیدی و بومی استان استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه مجموعه هتل ها و تالارها باید رضایت مشتری را مد نظر داشته باشند، گفت: محصولی که خوشنام باشد و کیفیت مطلوب داشته باشد قطعاً بازار خود را پیدا خواهد کرد.
ذوالفقاری ادامه داد: متأسفانه فرهنگ حمایت آن گونه که باید در استان جا نیفتاده است
نایب رئیس اول کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه عنوان کرد: حتماً باید یک گروه در فضای مجازی جهت ارائه نظرات و ایدهها در حوزه حمایت تولیدات داخلی استان تشکیل شود.
محمداحسان بخش، با بیان اینکه در حال حاضر جشنواره گردشگری خراسان جنوبی در دیگر استانها با همکاری کمیسیون گردشگری اتاق بیرجند در دستور کار قرار گرفته است، افزود: متأسفانه واحدهای تولیدی استان آن قدر درگیر بروکراسیهای اداری هستند که از تبلیغات و بازاریابی غافل ماندهاند.
وی افزود: در خراسان جنوبی سیاستهای عملیات کارآفرینی باید مدنظر قرار گیرد.
عباس نجیبی، نایب رئیس دوم کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: حمایت از تولیدات بومی مستلزم کار فرهنگسازی قوی است.
وی افزود: اگر با شهرداری تعاملی در خصوص واگذاری غرفههای یک بازارچه به تولیدات بومی استان برقرار شود تا حدی میتوانیم به نتیجه مطلوب در حوزه معرفی محصولات برسیم.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه اظهار کرد: استفاده از محصولات بومی استان همواره دغدغه مسئولان بوده است.
محمدمودی با بیان اینکه تولیدکنندگان استان خراسان جنوبی مظلوم واقع شدهاند، افزود: باید ضعف استان بررسی شود تا متوجه شویم که چرا حتی تولیدکنندگان بزرگ نمیتوانند در استان به توسعه برسند؟
وی با اشاره به اینکه با سیاست دستوری نمیتوان هیچ محصولی را در سبد مردم قرار دهیم مگر اینکه به سمت کیفیت حرکت کنیم، گفت: متاسفانه جزیرهای و پراکنده کار کردن از دیگر مشکلات حوزه تولید کنندگان است لذا تجمیع مدیریتی نیز باید مد نظر قرار گیرد.
مودی ادامه داد: تولیدکنندگان باید یک تشکل درست و حسابی برای خود ایجاد کنند.
نرگس خاتمی نایب رئیس دوم کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه بیان کرد: اگر بین تولیدکننده و مصرفکننده تعامل ایجاد شود بسیاری از مشکلات واحدها برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه فرهنگسازی حمایت از تولیدکنندگان باید در دستور قرار گیرد، افزود: اتاق بازرگانی باید بتواند تعاملی مثبت و مؤثر بین مصرفکننده و تولیدکننده برقرار کند.
خاتمی با بیان اینکه یکی از دلایل پایین آمدن قیمتها تولید انبوه است، گفت: دیدگاهها باید به سمت ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و حمایت از تولیدکنندگان برود.
انتهای پیام/254/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است