برنامه روسیه برای لایروبی کانال ولگا و تسهیل تردد کشتیهای تجاری
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علیاکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با ایلیا ولینسکی، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان روسیه، دیدار و درباره توسعه همکاری بندری و دریایی و کشتیرانی منظم در خزر، ایجاد ظرفیت ترانزیتی و فعالسازی کریدور شمال-جنوب و کاهش تراز آب دریای خزر گفتوگو کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این دیدار با اشاره به علاقهمندی تهران و مسکو برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی طی سالهای اخیر، تاکید کرد: با توجه به قدمت همکاریهای بندری و دریایی بین بنادر شمالی ایران با بنادر منطقه آستارا خان روسیه، فعالسازی همه پتانسیلها و ظرفیتهای موجود تجاری بین استانهای شمال ایران و استان آستارا خان از اهداف کلیدی دولت سیزدهم قلمداد میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست با اشاره الحاق ۳۰ فروند شناور تجاری به ظرفیت کشتیرانی ایران در خزر و علاقهمندی تهران برای تداوم توسعه ناوگان از طریق ظرفیتهای آستارا خان، تاکید کرد: ظرفیتهای خالی در بنادر آستارا خان و بنادر شمالی ایران کشور، ایجاب میکند در زمینه بندری، تردد کشتیهای رو-رو، کشتیهای کانتینری و کشتیهای رو-رو ریلی را آغاز کنیم.
صفایی با اشاره با بحران کاهش تراز آب دریای خزر ناشی از کاهش سطح آب ورودی از رودخانه ولگا به دریا، هشدار داد: در صورت تداوم این وضع و عدم رسیدگی به آن، ابتدا بنادر روسیه و سپس بنادر سایر کشورها دچار مشکلات جدی خواهند شد.
استقبال از هرگونه همکاری اقتصادی و تجاری با ایران
وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان نیز در این نشست با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیکی جدید کریدور شمال-جنوب ناشی از تحولات منطقهای، تاکید کرد: از نظر دولت فدرال روسیه، این کریدور یک مسیر اصلی قلمداد میشود و برنامهریزی شده تا در یک افق و دورنمای بزرگ، از ظرفیت بازار کشورهای آفریقا نیز در این راهگذر استفاده کنیم.
ایلیا ولینسکی با اشاره به عدم استفاده از کل ظرفیت تجاری بندر آستارا خان، تاکید کرد: با توجه با برنامهای توسعهای در دست انجام در این بندر، از هرگونه مشارکت اقتصادی و تجاری با شرکای ایرانی استقبال میکنیم.
وی با اعلام خبر در دست ساخت بودن بندر جدید تمام مکانیزه، احداث بزرگترین ترمینال بندری، ساخت انبارهای جدید و همچنین ساخت پایانه کانتینری مدرن در منطقه آستارا خان خاطر نشان کرد: با توجه به رویکردهای توسعهای در بنادر آستارا خان، دولت از افزایش سطح همکاریها شرکتهای ایرانی با روسیه و افزایش ناوگان ایرانی در خزر استقبال میکند.
وی همچنین با اشاره به مشکل عمق آب کانال ولگا خاطر نشان کرد: ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود که چند ماه پیش در مجلس دومای روسیه انجام شد وعده داد که عمق کانال دسترسی منتهی به بندر آستارا خان را به ۴/۵ متر میرساند تا رفت و آمد کشتیهای تجاری به بندر یاد شده با سرعت و سهولت انجامپذیر باشد.
وی افزود: سهم بنادر روسی دریای خزر از کل مبادلات تجاری دریایی روسیه با جامعه بینالملل کمتر از یک درصد است و اکنون روسیه میکوشد تا با افزودن کشتیهای چند منظوره کانتینر بر و بهبود عمق اصلیترین بندر خود در نوار ساحلی دریای خزر یعنی آستارا خان، بر میزان استفاده خود از ظرفیت کریدور شمال – جنوب بیفزاید.
همچنین در این دیدار، جلیل اسلامی، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز به نشست سه جانبه اخیر ایران، هند و روسیه در تهران پیرامون تسهیل ترانزیت در کریدور شمال-جنوب، اشاره و بر ایجاد ظرفیت ترانزیتی از طریق ایران به روسیه و بلعکس از روسیه به کشورهای خلیجفارس تاکید کرد.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، امکان جذب سرمایهگذاری در حوزههای حملونقل دریایی و تجهیزات بندری و امکان سرمایهگذاری شرکتهای روسی در بنادر جنوب ایران برای ایجاد هاب لجستیکی در راستای توسعه حملونقل و ترانزیت کالا را از دیگر مصوبات نشست سه جانبه برشمرد.
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است, در صورت تمایل به مشاهده اخبار اقتصادی بیشتر پیشنهاد داریم از صفحه اقتصاد ما بازدید نمایید .