گزارش| راهی ماندگار از “پهنه تاریخ و ادب به دیار فرهنگ و هنر”/ چرا افتتاح آزادراه شیراز ـ اصفهان مهم است؟
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان فارس، آزادراه شیراز ـ اصفهان بهعنوان طولانیترین آزادراه ایران به بهرهبرداری رسید.
براساس این گزارش، افتتاح آزادراه شیراز به استان اصفهان (ایزدخواست) به طول212 کیلومتر و 10 هزار و 200 واحد نهضت ملی مسکن، 101 کیلومتر بزرگراه، آغاز عملیات اجرایی 196 پروژه راهداری و آماده سازی یک هزار و 649 قطعه زمین برای طرح جوانی جمعیت کلید خورد.
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در این ارتباط با بیان اینکه با افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان 9 درصد به طرحهای آزاد راهی کشور افزوده میشود، تاکید کرد: 7هزار کیلومتر هدفگذاری برای پروژههای آزادراهی شده که از این میزان 3هزار و 5کیلومتر در مرحله بهرهبرداری است و 4 هزار کیلومتر دیگر آن در حال ساخت است.
وی بیان کرد: آزادراه شیراز-اصفهان، طولانیترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول 212 کیلومتر زیر بار ترافیکی میرود.این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی 134 کیلومتر کوتاهتر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش میدهد و پیش بینی میشود بیش از 100 میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.
خادمی با بیان اینکه این آزادراه تکمیل کننده بخشی از راهگذر شمال – جنوب است گفت: بلندترین پل کشور به ارتفاع 110 و طول 264 متر در این آزادراه احداث شده و هزار و 400 متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و 6 قطعه از 8 قطعه این آزادراه آماده بهرهبرداری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی 70 درصد همراه است و هنوز عملیات اجرایی قطعه 8 آغاز نشده ضمن اینکه ارزش روز ساخت این آزادراه 25 هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
وی تاکید کرد: برای ساخت این آزادراه 50 درصد بخش خصوصی و 50 درصد بخش دولتی سرمایهگذاری کرده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه 18 سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.
به گزارش تسنیم، آزادراه شیراز ـ اصفهان بهطول کلی 370 کیلومتر بهعنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال ـ جنوب کشور حدفاصل شیراز ـ ایزدخواست بهطول 212 کیلومتر به بهرهبرداری میرسد تا بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای احیای این مسیر مهم ملی و بینالمللی از بندرانزلی در شمال به جنوب کشور، محقق شود.
آزادراه شیراز ـ ایزدخواست بهطول 212 کیلومتر بهعنوان بخشی از آزادراه شیراز ـ اصفهان در 4 خط عبوری شامل دو خط رفت و دو خط برگشت توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با مشارکت سرمایهگذاران تکمیل و بهزودی افتتاح میشود.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل 50 درصد سرمایه احداث این آزادراه و سرمایهگذاران نیز 50 درصد دیگر سرمایهگذاری این آزادراه را با هزینه 8 هزار میلیارد تومان بهعهده داشتهاند و بر اساس ارزیابیها، ارزش روز این آزادراه که در مرحله بهرهبرداری است 25 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
آزادراه شیراز ـ اصفهان به دو قسمت تقسیم شده است که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است. عملیات اجرایی آزادراه شیراز ـ ایزدخواست بهطول 225 کیلومتر در 7 قطعه برنامهریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن بهطول 107 کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسروشیرین و رودخانه سفید میگذرد، همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت بهطول 118 کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل میشود.
بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان بهطول حدود 116 کیلومتر حدفاصل شهرضا ـ سهراهی مبارکه ـ ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیینشده، عملیات اجرایی آن بهزودی آغاز خواهد شد. هماکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه، شاهد بهرهبرداری از 212 کیلومتر از آزادراه شیراز ـ اصفهان، حدفاصل شیراز ـ ایزدخواست هستیم.
بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال ـ جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مسافت 134 کیلومتر فاصله شــیراز تا اصــفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش 550 نفر کشته و مجروح در سال، صرفهجویی اقتصادی 40 هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت136 میلیون لیتر در سال، کاهش 120دقیقهای زمان سفر، کاهش خسارات سوانح بهمبلغ 3,120 میلیارد ریال، است.
استفاده از روسازی بتنی برای اولین بار در کشور، ملاحظات زیستمحیطی کاشت 100هزار اصله نهـال در حریـم آزادراه، رونق گردشگری عبور از مناطق زیبای شمال غربی استان فارس و عبور از رشتهکوههای زاگرس از دیگر دستاوردهای ساخت این آزادراه مهم در کشور است.
در طول مسیر این پروژه آزادراهی، 25 دستگاه پل بزرگ بهطول 2370 متر و 592 دستگاه پل کوچک بهطول 8 هزار متر اجرا شده است.
در طول مسیر 10 مجتمع خدمات رفاهی نیز برای رفاه حال مسافران این مسیر احداث شده است.
پل سردار سلیمانی بهطول 264 متر یکی از پلهای خاص این مسیر آزادراهی است که در قطعه 3 واقع شده است و بهروی دره رودخانه سپیدرود بهعنوان مرتفعترین پل آزادراهی احداث شده است. عملیات اجرایی این پل با اتکا به توان داخلی 48 ماه بهطول انجامیده است.
بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، کریدور آزادراهی شمال ـ جنوب کشور بهمنظور ارتباط دریای خزر به خلیج فارس طراحی شده و در دست اجراست. این کریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر عسلویه منتهی میشود. آزادراه شیراز ـ اصفهان بهطول 370 کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال ـ جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور بهسمت جنوب و بالعکس عهدهدار است. این آزادراه بهعنوان مسیری میانبر دو مرکز مهم استان را به هم متصل میکند ازاینرو با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر و زمان سفر، نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت ایفا میکند،
همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور خواهد شد، از سوی دیگر با توجه به وجود دو قطب گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهرهبرداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.
انتهای پیام/+
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است