رحیمپورازغدی: علم بدون عمل از انسان را به سرنوشت خوارج و تکفیریها دچار میکند
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم ازمشهد به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان، حسن رحیم پور ازغدی در آیین اختتامیه گردهمایی مستعدان و نخبگان استان تهران در مشهد با بیان اینکه تاریخ علم به دروغ به ما معرفی شده است،اظهارداشت: به عنوان نمونه، نخستین پرواز در تاریخ بشر توسط دانشمندی مسلمان در اندلس صورت گرفته است نه برادران رایت امریکایی. همچنین کاشف قوانینی همچون جاذبه زمین، گرد بودن زمین، چرخش زمین به دور خورشید و …. دانشمندان مسلمان بوده اند و اولین نقشه کامل کره زمین توسط دانشمندان جوان مسلمان ارائه شده شده است.
وی خطاب به نخبگان جوان ادامه داد: عقبه شما این بوده و رهبر معظم انقلاب مبتنی بر چنین عقبه ای، اکنون از تمدنسازی و گام دوم انقلاب سخن گفته و می فرمایند کاری کنید که در 50 سال آینده، غیرایرانی ها برای یادگیری علوم جدید، ناگزیر از یادگیری زبان فارسی باشند.
آن ها که ادعای دفاع از حقوق زن دارند هیچ شان و جایگاهی برایش قائل نیستند
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب می گفتند اگر انقلاب شود و حکومت، اسلامی اولا علم از بین می رود، دوما زنان منزوی و تحقیر می شوند در حالی که انقلاب اسلامی نه تنها مخالف علم نیست بلکه سبب رشد پرشتاب آن شده است و به عکس، همان ها که اسلام را مرتجع می دانستند، امروز خودشان مانع رشد علمی ما می شوند. در حوزه زنان نیز خودشان اعتراف می کنند که ایران اسلامی رتبه نخست رشد و تحصیل زنان در جهان را دارد.آن ها که جنسیت را بر انسانیت مقدم می دارند، شما را نه زن می دانند و نه اهل علم چراکه متدین هستید و نمی خواهید طعمه نگاه جنسیتی قرار بگیرید.
رحیم پورازغدی یادآور شد: پیش از انقلاب در حقارت و خودکم بینی به جایی رسیده بودیم که به لباس امریکایی ها تبرک می جستیم و افتخار می کردیم؛ اما امام خمینی ما را به داشته ها و توانمندی های خود آگاه کرد و گفت شما بیشتر از این ها هستید کافیست خودتان را پیدا کنید، تنها وقتی ذلیل می شوید که تن به ظلم و ذلت دهید. آنچه ده ها سال است در فلسطین شاهد هستیم نیز همین تلاش برای تن ندادن به ظلم است.
برخلاف ادعاهای موجود، علم متعهد است اما به منافع مستکبران نه بشریت
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه ادعای علم برای علم یا هنر برای هنر، پوچ و بی معناست، افزود: اینها صرفا ادعا و شعار است وگرنه در واقع می بینیم که علم وهنر و …. متعهد هستند اما به منافع مستکبران و نه مردم و مستضعفان جهان. به عنوان مثال مگر دانشمندان ما مسلح و نظامی هستند که ترور می شوند؟ پاسخ این است که خیر بلکه چون به نفع مظلومین و بشریت فعالیت می کنند و این ضد منافع مستکبرین است، برایشان قابل تحمل نیست و ترور می کنند؛ هر کدامتان که دانشمند شدید حواستان باشد اگر واقعا فرد مفیدی باشید، مستکبران و زورگویان درصدد ترور شما خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه نخستین جرقه های صنایع جدید و تکنولوژی در دانشگاه های اسلامی جهان اسلام رخ داده است، اظهار کرد: درست و واقعیت این است که بگوییم علم نافع و غیرنافع و متعهد و غیرمتعهد داریم؛ زیرا علم که خودش تصمیم گیرنده نیست، این دانشمند است که جهت و کاربرد آن را تعیین می کند مانند شهید دکتر چمران که با اینکه نابغه جهانی فیزیک و برخوردار از کرسی تدریس بهترین دانشگاه های امریکا بود، وقتی متوجه شد مسلمانان در لبنان تحت ظلم و فشار هستند، گفت نمی خواهم زندگی حیوانی داشته باشم. به همین خاطر همه چیز را رها کرد، به لبنان رفت و چریک شد.
از خودگذشتن، نقطه شروع انسانیت/ علم واقعی همراه شعور و شرف است
رحیم پور ازغدی، ایثار و فداکاری را نقطه شروع انسانیت دانست و گفت: وقتی انسان شروع به فداکاری می کند و حتی از انچه مال خودش است، می گذرد، حرکتش به سمت انسانیت آغاز می شود. در عین حال تعداد کسانی که بین منافع و عقاید و تعهدهایشان، از منافعشان بگذرند، کم است و اغلب یا در جبهه باطل و فساد و مزدوری دشمن هستند یا بی طرف (نه شجاعت ایمان دارند نه صراحت کفر).
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید براینکه عالم دینی به معنای درست کلمه، نه فقط دینی تر بلکه عالمتر نیز هست چرا که همه جوانب علم را می بیند، افزود: علم اگر می خواهیم در ظلمت زندگی نکنیم و به قدرت و آرامش برسیم، باید علم داشته باشیم اما در کنار علم، شعور و شرف هم لازم است تا در خط دشمن قرار نگیریم.
علم بدون عمل از انسان کاریکاتور می سازد
به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مفهوم و تفاوت علم متعهد و غیرمتعهد در این حدیث از امام رضا(ع) خلاصه شده است که می فرمایند صادق ترین دوست هر فرد، عقل او و دشمن واقعی اش نیز جهل اوست؛ اما باید توجه داشت که علم بدون عمل فقط ذهن را چاق میکند و از انسان کاریکاتوری میسازد که به سرنوشت خوارج و تکفیریها دچار میشود در حالی که انسان اسلام، تک بعدی نیست بلکه متعادل و رشدیافته در همه ساحت ها است؛ اینکه اسلام در مواردی، حتی خواب، کار، نگاه یا نفس را هم عبادت می داند بدان معناست که در این موارد، خواب یا نگاه یا نفس، در رشد انسان موثر است.
وقتی آزمایشگاه، مسجد می شود
وی تاکیدکرد: از بالاترین مراتب عبادت در اسلام، تفکر در طبیعت و ماوراء طبیعت است؛ اصولا عبادت بدون اگاهی و تفکر معنا ندارد به همین دلیل عبادات تاحدی که با تفکر همراه است، به درد خود انسان و دیگران می خورد و عبادت علمی و اگاهانه است که عبادت عملی می آورد یعنی همه کارهای انسان در خدمت خدا و خلق خواهد بود و حتی آزمایشگاه هم برایش حکم مسجد پیدا می کند چراکه هدفش از علم و کار، خدمت به خدا و خلق است.
انتهای پیام/282/.
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است