اصلاح شرایط گارانتی خودرو؛ گارانتی باید ۲ ساله باشد
سازمان حمایت در نامهای به خودروسازان اعلام کرد که محدودیتهای گارانتی خودرو ابطال شده و از این تاریخ، دوره گارانتی نمیتواند کمتر از دو سال باشد. |
به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در نامهای خطاب به شرکتهای خودروسازهای ایرانخودرو، سایپا، پارسخودرو، بهمنموتور، کرمانموتور، خودروسازان راین، مدیرانخودرو، صنایع خودروسازی ایلیا، پارسموتور، صنعت خودروی آذربایجان، صنایع اتومبیلسازی فردا، سیفخودرو، ریگانخودرو، خودروسازی بم، کارمانیا و نورا موتور پارس اصلاح شرایط گارانتی خودرو را ابلاغ کرده است.
بر اساس این ابلاغیه، ضمن لغو دو نامه این سازمان پیرامون گارانتی خودروها در تاریخهای فروردین ماه امسال و پس از آن نامه اردیبهشت ماه سال جاری را لغو و تاکید کرده است که از این پس، مفاد تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از مصرفکنندگان، دوره گارانتی نمیتواند کمتر از دو سال یا کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر (هرکدام که زودتر به پایان برسد) باشد و این مهم بایستی مبنای ارائه گارانتی قرار گیرد.
در متن این نامه آمده است:
“در راستای اجرای رای در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم ارائه گارانتی به کلیه خودروها، ضمن تاکید بر لغو نامه در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۹ این سازمان که طی نامهای در تاریخ ۲۲ آذر ۱۴۰۱ به آن شرکت اعلام شده است، به اطلاع میرساند نامههای در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ این سازمان نیز کانلمیکن تلقی شود.
ضروری است مفاد تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو (با اصلاحات بند “ب” ماده ۳۴ قانون هوای پاک) که تصریح داشته است *دوره تضمین نمیتواند کمتر از دو سال از زمان تحویل خودرو به مصرفکننده یا کارکردی برابر با ۴۰ هزار کیلومتر (هر کدام زودتر به پایان برسد) باشد *، مبنای ارائه گارانتی به کلیه خودروها قرار گیرد.
بدیهی است هرگونه دریافت وجه در قبال فعالسازی مجدد گارانتی، غیرقانونی بوده و در صورت عدم رعایت مراتب فوقالذکر، وفق قوانین و مقررات موضوعه اقدام لازم معمول میشود. “
گفتنی است که رونوشت این نامه برای وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حملونقل، بازرس کل قضایی سازمان بازرسی کل کشور، عضو هیات مدیره و معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایهای، معاون بازرسی و نظارت بر خدمات، مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استانها و مدیرکل بازرسی خدمات ارسال شده است.
شایان ذکر است که پس از اظهار تولید یا واردات خودرو و اضافه شدن آمار آن به ناوگان، شناسه رهگیری نیز به شناسنامه خدمات پس از فروش اضافه میشود و از آن لحظه به بعد، خدمات پس از فروش قابل پیگیری است و شبکه خدماتی باید طی حدفاصل هفت روز پاسخ مردم را بدهد.
انتهای پیام
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است, در صورت تمایل به مشاهده اخبار اقتصاد بیشتر پیشنهاد داریم از صفحه اقتصاد ما بازدید نمایید .
منبع : خبرگزاری ایسنا |