تعریض محور قیدار – ابهر/ جادهای که جان میگیرد ولی جان نمیگیرد
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان، محور قیدار – ابهر یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی استان و در عین حال جزو پرحادثهترین محورهای زنجان به شمار میرود؛ مسیر حدود 60 کیلومتری که مراکز شهرستانهای خدابنده و ابهر را به هم متصل میکند. این جاده دو بانده که تردد در این محور بسیار بالاست سالهای سال است به خاطر نقاط پرحادثه جزو مرگبارترین محورها لقب گرفته و بیش از 10 سال است که تعریض این محور جزو شعارهای نمایندگان مجلس حوزههای انتخابیه ابهر و خدابنده و همینطور مسئولان دولتی شده است.
از 10 سال گذشته تاکنون که عزم جدی برای تعریض این محور گرفته شده، مسئولان زیادی در این دو شهرستان معارفه و تودیع شدهاند ولی همچنان خبری از تکمیل تعریض این محور خطرناک نیست و به جای جان گرفتنِ اجرای پروژه تعریض، شاهد گرفتن جان از مردمی هستیم که در تصادفات این جاده قربانی میشوند. البته با روی کارآمدن مسئولان جدید استان در دولت سیزدهم کمی روند کارها بهبود یافته ولی هنوز تغییرات آنچنانی در این محور رخ نداده است. در سفر یک ماه اخیر که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از این محور انجام داد، وی دستوراتی را در خصوص تسریع در روند اجرای پروژه صادر کرد که باید ببینیم آیا این دستورات عملی خواهد شد یا خیر.
همچنین 14 اردیبهشت سال گذشته استاندار زنجان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از از حادثهخیز بودن محور قیدار – ابهر انتقاد کرد. وی معتقد بود این جاده به کشندهترین محور استان معروف است و سالهای سال این است که این محور به حال خود رها شده است؛ استاندار زنجان همچنین از عملکرد مسئولان سابق در خصوص عدم رسیدگی به این محور تعجب کرد و اذعان کرد تعجب میکنیم مسئولان مربوطه به این مسیرها توجه نکردهاند و در واقع نسبت به این مشکلات بیتفاوت بودهاند.
البته ناگفته نماند بارها مسئولان پلیس استان از جمله سرهنگ ایرج خانیپور جانشین پلیس استان زنجان از حادثهخیز بودن محور قیدار -ابهر انتقاد و طبق گفته آنان بارها تذکرات لازم را به اداره راهداری اعلام کردهاند.
از سوی دیگر امروز نمایندگان مجلس روز گذشته در راستای رسیدگی به جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور، در جریان بررسی لایحه برنامه با تصویب بند الحاقی 3 ماده 59 به شرح ذیل موافقت کردند:
بند الحاقی 3- شورایعالی هماهنگی حمل و نقل و ایمنی کشور مصوب شورای عالی اداری کشور باید برای کاهش سالانه 10 درصد (%10) از تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جادههای کشور موضوع جزء (3) بند «ج» ماده (30) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب 1395/11/10 برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راههای کشور را حداکثر ظرف شش ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون به تصویب برساند. تمامی برنامهها و اقدامات در حوزه ایمنی راههای کشور و بودجه مورد نیاز برای آنها باید در قالب این برنامه پیشبینی گردد و شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور متولی راهبری آن خواهد بود.
استاندار زنجان از حادثهخیز بودن محور قیدار – ابهر انتقاد کرداعتبار 50 میلیارد تومانی به پروژه محور قیدار – ابهر اختصاص یافت
جعفر قزوینیان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیروز بازدیدی که از محور قیدار – ابهر انجام شد و با توجه به سفر وزیر راه و شهرسازی از این محور و دستوراتی که در این زمینه وی صادر کرد تصمیم گرفتیم در دو مقطع این موضوع را پیگیر کنیم.
وی افزود: مقطع نخست، اختیاراتی که در حوزه کاری ادارهکل راه و شهرسازی استان است به صورت تعریض محور که ازابهر به سمت قیدار در حال انجام است. اداره راهداری هم با توجه به امکانات در دست اختیار دارد، تعریض گردنه قرهآغاج که سخت ترین عملیات این محور است را در دستور کار خود به طول هفت کیلومتر قرار داده است. این قسمت عرض کم و شیب زیادی دارد و باید تعریض شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با بیان اینکه این محور یک محور پرترافیکی شده و خودروهای چند استان نیز از این محور تردد میکنند، مطرح کرد: خودروی استانهای همدان و کردستان از این محور استفاده میکنند و جنس ترافیک این محور متقاومت است.
حکتالله خدابندهلو مدیر رئیس راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان خدابنده هم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مشکلاتی که در این محور وجود دارد این است که در باید تعریض این محور تسریع شود و دوبانده شود.
وی گفت: تعریض محور نیازمند همت مسئولان استانی است تا آمار تصادفات و کشتهها کاهش یابد. هزینههای راهداری بسیار بالاست و نیازمند اعتبارات زیاد است و امیدواریم اعتبارات خوبی در این زمینه جذب شود.
آمار تصادفات محور قیدار – ابهر افزایشی است
از سوی دیگر مهدی میناخانی جانشین پلیس راه استان زنجان در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: محور کوهستانی قیدار – ابهر حدوداً 60 کیلومتر است ولی متأسفانه در چند سال اخیر این محور جزو خطرناکترین محورها شده و آمار تصادفات و فوتیها افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال فقط 18 نفر در این محور فوت شدند، گفت: همین موضوع سبب شد که بنده در جلسه شورای ترافیک استان در هفته گذشته این موضوع را به عنوان یک چالش مطرح کنم و از مسئولان بخواهم که نسبت به تسریع تعریض این جاده اقدام کنند.
جانشین پلیس راه استان زنجان با بیان اینکه متأسفانه هیچ اقدامی در راستای تعریض این محور و رفع نقاط حادثهخیر نکردهاند، گفت: فقط تعریض یک قسمت جزئی آن انجام شده که آن هم کافی نیست. اخیراً یک دانش آموز در روستای کنار این محور توسط تصادف جادهای هم کشته شد که همین موضوع سبب اعتراض روستاییان نیز شده است.
وی خاطرنشان کرد: مرکز از استان زنجان درخواست کرده بود که محورهای دارای اولویت نصب دوربینهای ثبت تخلفات را معرفی کنند و بنده محور قیدار – ابهر را به عنوان اولویت نخست مطرح کردم. این محور نیاز به رسیدگی دارد و باید این محور را امن کنیم.
با تمام این تفاسیر اینطور که پیداست روند تعریض این محور به طور لاکپشتی در حال انجام است و خبری از تزریق اعتبار و تسریع در این روند نیست. از مسئولان استانی خصوصاً استاندار و نمایندگان مجلس در دو حوزه انتخابیه خدابنده و ابهر تقاضا میشود که برای جذب بودجه و اعتبار جهت تعریض کشندهترین محور استان اقدام کنند.
انتهای پیام/
این خبر در هاب خبری وبانگاه بازنشر شده است