راهاندازی اندیشکده حکمرانی استان مرکزی در دانشگاه اراک
آیین بهرهبرداری از اندیشکده حکمرانی استان مرکزی در دانشگاه اراک با حضور معاون اجرایی و مشاور رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه و مسئولان استانی برگزار شد. |
به گزارش خبرگزاری تسنیم در اراک، مهدی پندار، ظهر امروز در آیین بهرهبرداری از اندیشکده حکمرانی استان مرکزی در دانشگاه اراک، اظهار داشت: بر اساس بررسیهای آمایش سرزمینی کشور ایران به شدت از عدم توازنهای منطقهای رنج میبرد که یکی از دلایل آن ساختار سیاسی کشور است، در کشور ما استانی به مانند تهران وجود دارد که 94 درصد جمعیت آن شهرنشین هستند و از امکانات شهری برخوردارند همچنین استان دیگری به مانند سیستان و بلوچستان وجود دارد که تنها 51 درصد جمعیت آن شهرنشین هستند که این نشان میدهد به ظرفیتهای ملی توجه نشده است.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم برنامه هفتم توسعه، برنامهریزی برای استفاده از ظرفیتهای ملی و مطالعاتی استانها است، بر این اساس اقداماتی مانند راهاندازی مراکز افکارسنجی، مدرسه حکمرانی و خلاق در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پیگیری و ایجاد شده که در حوزه دانشبنیان از آن استفاده میشود. همچنین ایجاد اندیشکدههای حکمرانی از دیگر برنامههای مهم این مرکز است که تاکنون 17 اندیشکده حکمرانی ایجاد شده است به طوری که هفدهمین اندیشکده حکمرانی در استان مرکزی نیز راهاندازی شده است.
معاون اجرایی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارتقای اعضای هیئت علمی در دانشگاههای دولتی و آزاد در دستور کار مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی قرار دارد که در مسیر ارتقا باید گزارشات کلیدی ملاک عمل قرار گیرد.
مرکز پژوهشهای مجلس از ظرفیتهای استانی بهره میگیرد
موسی پورموسوی، مشاور رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار داشت: مرکز پژوهشها به عنوان مغزافزار مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد که طرحها و لوایح را در هنگام وصول بررسی و به مجلس اعلام کند و گزارشات تخصصی برای حل مشکلات کشور و بهبود حکمرانی داشته باشد.
وی افزود: مرکز پژوهش در سالهای گذشته تنها در تهران مستقر بود اما در مجلس یازدهم مقرر شد از ظرفیتهای استانی نیز برای اداره کشور استفاده شود، در اداره کشور لازم است امور کشور را در دو سطح عمومی و محلی مورد بررسی قرار دهیم، این ظرفیت در استانها وجود دارد که مدیران در زمان ارائه طرحها و لوایح، حکمرانی داشته باشند و بهبود وضعیت را رصد کنند.
مشاور رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی عنوان کزد: در راستای رفع مشکلات کشور باید مدیران و مسئولان به دانشگاهها نزدیک و دانشگاهها نیز به مسائل اجرایی کشور نزدیک شوند، دانشگاهها هرچه بیشتر به حوزه اجرا نزدیک شوند، میتوانند راهکار عملی برای مشکلات کشور ارائه دهند.
پورموسوی خاطرنشان کرد: هدف اندیشکدههای حکمرانی؛ تلاش بر همکاری موثر برای ارتقای رتبه در سطح دانشگاهها است، استان مرکزی به عنوان استان هفدهم کشور است که در آن اندیشکده حکمرانی ایجاد شده و امید است این اندیشکده بتواند در کشور تأثیرگذار باشد.
دانشگاه اراک ایجاد دانشکده حکمرانی را آغاز کرد
مجتبی ذوالفقاری، رئیس دانشگاه اراک نیز در این آیین، اظهار داشت: دانشگاه اراک از چهار تا پنج سال گذشته ایجاد دانشکده حکمرانی را آغاز کرده و اکنون به مرحله اجرایی رسیده است، در این اندیشکده مدلی طراحی شد که ضمن حفظ چارچوب دانشگاه به مرحله اجرا نیز وارد شود، هوش مصنوعی و نسل جدید در این اندیشکده فرصت است و ویژگیهای مطرح شده در گام دوم انقلاب، در دانشگاه اراک مورد توجه جدی قرار دارد.
وی با اشاره به ویژگیهای دانشکده حکمرانی، افزود: انتقال چالشهای گفتمان حل مسئله در کلاس درس، انتقال دانش ضمنی مدیران موفق و مستندسازی انتشار بهرهبرداری و توسعه و زمینهسازی اداره علمی کشور با بهرهگیری از عقل جمعی و دانشگاهیان و کارگزاران از ویژگیهای دانشگاه حکمران دانش بنیان است.
رئیس دانشگاه اراک با اشاره به ویژگیهای دانشگاه در تراز گام دوم انقلاب، خاطرنشان کرد: دیپلماسی علمی و فناوری و جذب دانشجویان خارجی، تبدیل دانشگاه به نقطه امید مردم و جوانان برای آیندهای بهتر، پیشگامی در تولید علم با تمرکز بر زمینههای بومی و ظرفیتهای ویژه کشور و کسب سهم ایران در نظریههای ظهور بر اساس استعدادهای خاص کشور از جمله ویژگیهای دانشگاه در تراز گام دوم انقلاب است.
انتهای پیام/711/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |