Get News Fast

 

حدود ١٣ درصد از ناوگان وانت‌بار کارت هوشمند دارند/ سازمان راهداری طرح ساماندهی بدهد

معاون وزیر راه و شهرسازی ظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حدود 1,700,000 دستگاه وانت‌بار در حال تردد در جاده‌ها هستند که از این بین، 230,000 وانت بار دارای کارت هوشمند، 12,000 راننده وانت دارای کارت هوشمند و همچنین 11 شرکت تخصصی وانت‌بار وجود دارند.

شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به وضعیت فعلی این ناوگان وانت‌بار اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 2,400,000 دستگاه وانت‌بار شماره‌گذاری‌شده در کشور وجود دارد و بر اساس گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حدود 1,700,000 دستگاه وانت‌بار در حال تردد در جاده‌ها هستند که از این بین، 230,000 وانت بار دارای کارت هوشمند، 12,000 راننده وانت دارای کارت هوشمند و همچنین 11 شرکت تخصصی وانت‌بار وجود دارند. 

وی ادامه داد: میزان حمل کالا توسط وانت‌بارها در جاده‌ها 250 میلیون تن در سال برآورد می‌شود و در 5 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، میزان بارنامه‌های صادرشده 20% و تناژ حمل شده، 22% افزایش داشته است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: عمده موانع و مشکلات این ناوگان ناشی از عدم وجود آمار و اطلاعات صحیح از فعالان حمل‌ونقل عمومی این بخش، وجود چند متولی هم‌زمان و موازی در امر ساماندهی وانت‌بارها و نبود نظارت کافی بر اجرای مقررات ایمنی راه‌ها در سایه عدم تفکیک حوزه فعالیت درون شهری و برون شهری و همچنین ناوگان عمومی از شخصی و پیچیدگی و پرهزینه بودن فرایند ساماندهی و اخذ مجوز‌های حمل‌ونقل جاده‌ای (کارت هوشمند و بارنامه) در مقایسه با مجوز‌های حمل‎‌ونقل درون شهری(دفترچه کار و باربرگ)است.

افندی‌زاده با تاکید بر ضرورت وضع مشوق‌های موثر برای رانندگان وانت‌بار مشارکت‌کننده در طرح ساماندهی تاکید کرد: هر چند در راستای ساماندهی ناوگان وانت‌بار به‌ ویژه تفکیک ناوگان وانت‌بار جاده‌ای با ناوگان وانت‌بار درونشهری اقدامات و هماهنگی‌هایی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای صورت گرفته اما علیرغم صرف وقت برای انجام نشست‌های کارشناسی، کماکان در ساماندهی این بخش از ناوگان حمل بار کشور، فقدان یک نقشه راه منسجم و طرح عملیاتی مشخص وجود دارد. برخی عوامل نظیر ساز وکارهای متفاوت صدور بارنامه بین شهری توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای و صدور باربرگ درونشهری توسط سازمان شهرداری‌هاو دهیاری‌ها کشور، بر پیچیدگی موضوع افزوده است.

   دبیر شورایعالی هماهنگی ترابری کشور گفت: بنا بر اهمیت موضوع و و لزوم همکاری و هماهنگی‌ بین نهاد‌های مختلف از جمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، وزارت صمت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انجمن صنفی مربوطه با محوریت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، موضوع ساماندهی ناوگان وانت‌بار در دستور کار نشست 227 شورایعالی هماهنگی ترابری کشور قرار گرفت. در این نشست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مکلف شد نسبت به ارائه طرح ساماندهی ناوگان وانت‌بار با همکاری نهادهای مرتبط اقدام کند.

 

منبع خبرگزاری ایلنا
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 9 =

دکمه بازگشت به بالا