Get News Fast

 

یک گام دیگر به سمت تکمیل کریدور شمال – جنوب

امضای نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشتآستارا که به‌تازگی از سوی شرکت ساخت در دیدار با هیات روسی انجام شده، حاکی از یک گام جدید در تکمیل کریدور شمال – جنوب است.

به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا، توسعه کریدورهای ترانزیتی برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حمل‌ونقل بین‌المللی از موضوعات مهم در سیاست‌های کلی حمل‌ونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است و با توجه به اهمیت راه‌آهن رشت – آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهم‌ترین طرح‌های ترانزیتی و تحول‌زا در توسعه راه‌آهن، این پروژه در اولویت‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

راه‌آهن رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر موجب اتصال ریلی ایران به کشورهای جمهوری قفقاز، روسیه و شمال اروپا می‌شود و مبادلات میان بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی کشورمان، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را تسهیل می‌کند. در واقع در حال حاضر و به گفته کارشناسان، کریدور شمال – جنوب در حال حاضر با حلقه مفقوده رشت – آستارا مواجه است.

چندی پیش معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با تشریح مزایای اقتصادی و ترانزیتی راه‌آهن رشت – آستارا،  در خصوص نحوه مشارکت روسیه در احداث این راه‌آهن گفت که موافقت‌نامه تامین مالی طرح از روسیه به‌ صورت دریافت وام صادراتی و تا سقف پنج میلیارد دلار است.

امضای نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت – آستارا میان ایران و روسیه 

در این راستا به‌تازگی جلسه‌ای با حضور خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و یوری کوزمین مدیرعامل شرکت کاسپین سرویسز و هیات همراه از کشور روسیه برای بررسی توافق‌های صورت‌گرفته در کارگروه‌های فنی و حقوقی برگزار شد که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، نقشه‌های اجرایی راه‌آهن رشت – آستارا در دیدار با هیات روسی امضا شده و پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات قرارداد تجاری ساخت راه‌آهن رشت – آستارا حاصل شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مبادله موافقت‌نامه قرارداد احداث راه‌آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه در تیرماه گفت:‌ جزییات این قرارداد در سه جلد تهیه شده که شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت‌نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه‌ها، برنامه زمان‌بندی اجرا و… است. جزییات جلد اول این قرارداد از سوی شرکت ساخت و توسعه تهیه و برای طرف روسی ارسال شده که مقرر است در کارگروه‌های فنی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تا کنون بیش از ۵۰ درصد توافقات در این بخش به اتمام رسیده است.

بر اساس گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جلد دوم این قرارداد که شامل الزامات کارفرما است تهیه شده و توافق کامل آن انجام شده و جزئیات جلد سوم نیز با ۳۷۰ مورد از فعالیت‌های اجرایی شروع شده و در حال حاضر جلسات با محوریت احجام عملیات اجرایی در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید

نهایی‌سازی انعقاد قرارداد رشت – آستارا تا پایان سال میلادی

خط آهن رشت – آستارا حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب

خادمی در این دیدار خواستار اعلام برنامه زمان‌بندی و نقشه راه از سوی هیات روسی شد و گفت:‌ تا پایان سال جاری میلادی مذاکرات احجام پروژه تکمیل شود و بررسی شرایط حقوقی جلد اول قرارداد نیز به سرانجام برسد تا شرایط برای آغاز عملیات اجرایی در زمان معین شده فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از امضای نقشه‌های اجرایی راه آهن رشت – آستارا در این دیدار خبر داد و اظهار کرد:‌ پس از نشست‌های فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.

وی با تاکید بر تکمیل بخش‌های باقیمانده بندهای قرارداد در زمان مقرر بیان کرد: در صورت لزوم جلسات حضوری و مجازی بیشتری برگزار شود تا این اقدامات طبق برنامه زمان‌بندی، تکمیل و این پروژه ریلی مهم آماده آغاز عملیات اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همچنین با تاکید بر توانمندی‌های هلدینگ‌های داخل کشور اظهار کرد:‌ به‌ منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینه‌های اجرایی در محل اجرای این پروژه می‌توان از تخصص و توان شرکت‌های ایرانی برای اتمام هرچه سریع‌تر این بخش نیز استفاده کرد.

انتهای پیام

 

منبع خبرگزاری ایسنا
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا