جولان شوتی سواران خطرناک و ارابههای مرگ در خراسان جنوبی
خودروهای شوتی در حالی در استان خراسان جنوبی افزایش یافتند که از ابتدای امسال تا ۲۵ مهرماه تصادفات فوتی خودروهای سوختکش (شوتی) ۵۳ درصد افزایش یافته است. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سرعتشان آنقدر زیاد است که هر از گاهی یکی از آنها به علت انحراف و سرعت زیاد دچار سانحه، مرگ و یا جراحت میشود تا جایی که از آنها به ارابه مرگ یاد میشود.
بیشترین محموله شوتیها در خراسان جنوبی قاچاق سوخت است. شوتی به خودروهایی گفته میشود که با سرعت زیاد و نامتعارف در جادهها حرکت و کالاهای قاچاق را جابهجا میکنند. این خودروها که گران قیمت هم نیستند عموما سمند، پژو و پرشیا هستند که رانندگان آنها با ارتقای ماشین و نصب کمک فنرهای عقب، سرعت و قدرت آنها را بالا بردهاند، به طوری که گاهی با سرعت بیش از 200 کیلومتر در جادهها به حمل کالاهای قاچاق مبادرت میکنند.
مشخصه این خودروها این است که کمک فنرهای عقب از حد استاندارد بالاتر است تا پس از بار زدن محمولههای سنگین بار شاسی خودرو را از حد مجاز پایینتر نیاورد. شوتی سواران با سرعت زیاد و برق آسا از کنار دیگر خودروها در یک چشم به هم زدن در مسیر رو به جلو ناپدید میشوند، آنها نه از پیچ جادهها هراسی ندارند و نه از جریمه و حتی شلیک گلوله پلیس؛ آنها با دستکاری خودروی خود زمانی که خودروی پلیس به آنها نزدیک میشود با فشار دادن دکمهای که در کنار فرمان تعبیه کردهاند حجم انبوهی از دود را در جاده منتشر میکنند به طوری که با انتشار این دود هیچ خودرویی، دیگر نمیتواند آنها را تعقیب کند.
گاهی اوقات نیز شوتیسوار برای مقابله با تعقیب و گریز پلیس همچون فیلمهای پلیسی با زدن یک شاسی، حجم زیادی از میخهای مثلثی در جاده میریزد تا هیچ ماشینی نتواند او را تعقب کند.
عموما نحوه کار شوتیها به این صورت است که کالاها را از تاجر یا صاحب بار در بندر تحویل میگیرند و معادل آن وجهه نقد به صاحب بار میدهند و توافق میکنند اگر بار را به مقصد که عموما کلان شهرهاست برسانند، صاحب کالا نیز پول بار را به آنها باز میگرداند و در ازای حمل بار قاچاق، مبلغ قابل توجهی به شوتی سوار، دستمزد میدهد، البته گاهی هم شوتی سوار برای خود کار میکند.
تعداد شوتیها هر روز زیادتر میشود به طوری که اکنون به شغل تبدیل شده است. پدیده شوتی و شوتیسواری هم میتواند یکی از نتایج افزایش مشکلات اقتصادی باشد.
شاید نتوان 100 درصد شوتیها را در این دسته قرار داد، اما هیچ انسان عاقلی با سرعت مهیج و خطر کردن در جادهها حاضر نیست جان خود را در معرض خطر بگذارد. تعداد شوتیها نسبت به سالهای پیش، بیشتر شده به طوری که آنها به صورت گروهی کار میکنند.
قیمت بالای سوخت در کشورهای همسایه موجب شده سودجویان با ترفندهای مختلف سرمایه ملی را از محورهای استان خراسان جنوبی به سمت سیستان و بلوچستان و برای قاچاق به افغانستان و پاکستان عبور دهند به گونهای که امسال تردد خودروهای حامل سوخت قاچاق در جادههای استان افزایش یافته است.
البته سوخت همیشه در صدر فهرست کالاهای قاچاق خراسان جنوبی قرار داشته به طوری که براساس آمارهای رسمی اعلام شده در کشور هم کشفیات سوخت قاچاق نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
با اقدامات کنترلی، قاچاق سوخت از مرزهای این استان ناچیز است و قاچاقچیان با ترفندهای مختلف محمولههای خود را برای قاچاق از مرزهای استان همجوار، از راههای خراسان جنوبی عبور میدهند.
در میان چالشها و نگرانیهایی که در ابعاد مختلف قاچاق سوخت برای جامعه رقم میخورد، افزایش مرگ و میر بر اثر تصادفات در جادههای استان نگران کنندهتر است و به دلیل افزایش تعداد خودروهای حامل سوخت و خطرات تردد آنها در جادهها، کارگروه انجام اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز با محوریت دادگستری خراسان جنوبی برای بررسی موضوع و ارائه راهکارهای مقابلهای تشکیل شد.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از افزایش 53 درصدی فوتی در تصادفات خودروهای سوختکش یا شوتی خبر داد و گفت: اجرای 17 طرح تشدید برخورد با خودروهای شوتی از ابتدای امسال منجر به توقیف یک هزار و 632 دستگاه خودرو و کشف بیش از 27 میلیون لیتر سوخت قاچاق شده است.
سرهنگ رضایی عنوان کرد: تردد این خودروها در محورهای مواصلاتی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در تصادفات تاثیرگذار بوده و پلیس با اخذ دستور از دادستان مرکز استان و هماهنگی عوامل انتظامی نسبت به متوقف کردن و برخورد انتظامی، قضایی و هدایت آنها به پارکینگ اقدام میکند.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: پلیس با اجرای طرحهای انتظامی و ملاحظات لازم نسبت به شناسایی و توقیف خودروها و معرفی آنها به مرجع قضایی اقدام میکند.
وی افزود: از آنجایی که تعقیب و گریز این خودروها با توجه به رانندگی تحت هیجانات ناشی از حمل کالای قاچاق برای پلیس و کاربران جادهای مخاطرهآمیز است، لذا در راستای اجرای دستور دادستان مرکز استان برای پیشگیری بیشتر هنگام برگشت و تخلیه سوخت نسبت به توقیف و کنترل آنان اقدام میشود.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گریزی به آمار تصادفات در سطح استان زد و گفت: از ابتدای امسال تا 25 مهرماه 153 فقره تصادف برون شهری در جادههای استان روی داد که منجر به مرگ 191 نفر شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد رشد داشته است و همچنین در این مدت 23 نفر بر اثر تصادفات درون شهری جانباختند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد کاهش داشته است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی بیان کرد: در مجموع آمار تصادفات منجر به فوت از ابتدای امسال تا 25 مهرماه در استان 2 درصد کاهش داشته، اما تصادفات جرحی چهار درصد افزایش یافته و چهار هزار و 37 نفر در تصادفات امسال مجروح شدند.
وی با بیان اینکه بیشترین فوتیهای تصادفات برون شهری مربوط به شهرستانهای نهبندان، قاینات و طبس است و در فوتیهای تصادفات درون شهری نیز بیرجند و قاین در صدر هستند افزود: توجه نکردن به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و تجاوز به چپ را از مهمترین علل بروز تصادفات برون شهری است.
رضایی در حوادث درون شهری نیز بیشترین علت مربوط به رعایت نکردن حق تقدم و توجه به جلو دانست و افزود: کمربندی قاین از نقاط پر حادثه در جادههای استان است که نیاز است دوبانده سازی آن تسریع شود.
وی با بیان اینکه در شهرهای بیرجند، قاین، طبس، سربیشه و بشرویه بیشترین تصادفات در 30 کیلومتری شهرها را شاهد هستیم که نیازمند تدبیر است، ادامه داد: ایمنسازی این محور از سال 92 شروع شد، اما همچنان نیمه کاره باقی مانده که انتظار میرود در راستای کاهش تصادفات، احداث پل و تعریض محور زودتر به انجام برسد.
انتهای پیام/254/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |