وصول مالیات از سازمان امور مالیاتی از طریق سامانه «ثبت آنی»/ رونمایی از پلتفرم خدمات ثبتی سازمان ثبت اسناد در بهمن ماه
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشوربه ارائه گزارش عملکرد معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی در ۶ ماهه سال جاری پرداخت. |
به گزارش ایلنا، سید ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره گزارش عملکرد حوزه معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی در ۶ ماهه نخست سال جاری، اظهار کرد: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۳۵ سامانه عملیاتی وجود دارد که ۲۰ سامانه تخصصی و ۱۵ سامانه عمومی است برای برخی سامانههای تخصصی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدیلی وجود ندارد و سازمان ثبت اسناد به عنوان یک سازمان حاکمیتی متولی ارائه خدمات مهم در حوزههای مختلف به مردم است.
وی افزود: برخی از خدمات معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در قالب برونسپاری از طریق دفتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق به مردم ارائه میشود. در حال حاضر ۱۲ هزار دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق در کل کشور وجود دارد که بالغ بر ۸ هزار دفتر اسناد رسمی و ۴ هزار دفتر ازدواج و طلاق است. عمده خدماتی که در دفاتر مخصوصاً دفاتر اسناد رسمی به مردم ارائه میشود در قالب خدمات الکترونیکی بوده و بر بستر فناوری در جریان است.
ارائه خدمت بیش از ۲۵ میلیون تراکنش ماهانه توسط سازمان ثبا اسناد
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد یکی از مجموعههایی بوده که در حال ارائه خدمت بیش از ۲۵ میلیون تراکنش ماهانه است و بیش از ۲۰۰ دستگاه سرویس را به صورت الکترونیکی و برخط ارائه میدهیم و این سرویسها در قالب ۵۲ خدمت است و حدود ۴۲ سرویس را از ۲۵ دستگاه دریافت میکنیم، بنابراین در تبادل دادهای که با دستگاههای مختلف اتفاق میافتد آن چیزی که معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد در حال ارائه آن است نسبت به خدماتی که دریافت میکند، بیشتر است.
جلوگیری از کلاهبرداری و فروش مال غیر از طریق سامانه «ثبت آنی»
هاشمی اظهار کرد: یکی از سامانههای سازمان ثبت اسناد سامانه «ثبت آنی» یا سامانه «ثبت الکترونیک اسناد» است. در چند ماه اخیر در دفاتر اسناد رسمی کل کشور اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم که هدف از این اقدامات ضمن ایجاد شفافیت، جلوگیری از کلاهبرداری و فروش مال غیر است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شهریور ماه از خدمتی تحت عنوان تصدیق الکترونیکی رونمایی کرد و در این خدمت مردم با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی از طریق پیامکی که بر روی شماره تلفن اظهاری افراد (شمارهای که از حساب کاربری ثنا افراد به صورت مکانیزه دریافت میکنیم) ارسال میشود در سامانه ثبت آنی وارد میشوند تا امکان ادامه فرایند میسر شود و مردم بتوانند از این خدمت بهره ببرند عملاً این اتفاق کمک میکند اطمینان پیدا کنیم که اصحاب سند بتوانند با آرامش خاطر اقدام به تنظیم سند کنند و دفاتر اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و سردفتران اطمینان پیدا کنند که احراز هویت با اطمینان خاطر کافی رقم خورده است.
وصول مالیات در تعامل سازمان ثبت اسناد با سازمان امور مالیاتی از طریق سامانه ثبت آنی
وی ادامه داد: سازمان ثبت اسناد در تعامل با سازمان امور مالیاتی بحث وصول مالیات را از طریق سامانه ثبت آنی رقم زده است بدین صورت که مالیات مربوط به اموال غیر منقول و کاربری مسکونی را به صورت برخط از سازمان امور مالیاتی دریافت میکنیم و این امکان وجود دارد که عملاً افراد بتوانند کاملا به صورت برخط و بدون مراجعه به مجموعه امور مالیاتی تسویه را انجام دهند و خلاصه معامله برای آنها تنظیم شود. خدمات دیگری را از طریق سامانه ثبت آنی ارائه میدهیم و برای بالغ بر ۱۲ دستگاه به صورت الکترونیکی استعلامها را انجام میدهیم و کار مردم را بدون مراجعه حضوری به سایر دستگاهها انجام دهیم.
کاهش ۸۰ درصدی مراجعات مردم به مجموعه ثبت شرکتهای سازمان ثبت اسناد با راهاندازی امضای الکترونیک و پرداخت الکترونیک در کشور
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: باز طراحی ثبت شرکتها یکی از مؤلفههای مهم در بحث توسعه اقتصادی است که سازمان ثبت اسناد در بحث ثبت شرکتها آغاز کرده است و امیدواریم این سامانه جدید با فناوری روز و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در آینده نزدیک تا پایان سال عملیاتی شود. فازهای اول و دوم را با راهاندازی امضای الکترونیک و پرداخت الکترونیک در کشور آغاز کردهایم با راهاندازی زیرساخت امضای الکترونیک و پرداخت الکترونیک در کشور، شاهد کاهش ۸۰ درصدی مراجعات مردم به مجموعه ثبت شرکتهای سازمان ثبت اسناد در کل کشور هستیم و تلاش میکنیم این مراجعات را به حداقل ممکن برسانیم. با راه اندازی سامانه جدید به صورت قطعی هم شفافیت در این حوزه ارتقای قابل توجهی پیدا خواهد کرد و هم امور مردم در این خصوص به صورت قابل توجه تسهیل خواهد شد.
فرایند اسکن تمامی بایگانیهای مرتبط با پروندههای مختلف اسناد مالکیت به پایان رسید
هاشمی بیان کرد: در حال حاضر ارسال اطلاعات و تبادل اطلاعات با سازمان ثبت احوال کشور را به صورت مکانیزه انجام میشود که در سنوات گذشته این مورد در قالب مکاتبه و با نگاه سنتی در حال انجام بود. همچنین فرایند اسکن تمامی بایگانیهای مرتبط با پروندههای مختلف اسناد مالکیت را که نزدیک به یک میلیارد برگه بود، به پایان رسیده است بحث داده آمایی نیز با استفاده از استانداردهایی که در قالب ابلاغیههایی به استانهای مختلف اعلام کردیم اتفاق افتاد و این مهم رقم خورد.
استفاده از هوش مصنوعی در سازمان ثبت اسناد در حال عملیاتی شدن است
وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین و توسعه روشهای ویژه هوش مصنوعی عملاً یک موتور هوش مصنوعی را در سازمان ثبت اسناد توسعه دادیم و هدف این موتور در حال حاضر این است که بتواند از پروندههایی که اسکن آنها به پایان رسیده اطلاعات قابل پردازش و رقومی را استخراج کند پیش بینی میکنیم که در یک بازه زمانی کمتر از چند ماه این اتفاق رقم خواهد خورد این در حالی است که اگر از ظرفیت افراد استفاده کنیم بیش از ۵ سال به طول میانجامد تا بتوانیم اطلاعات مرتبط با اقلام داده ایی موجود در اسناد را احصا کنیم و در سامانه جامع املاک و کاداستر بارگذاری کنیم؛ بنابراین استفاده از هوش مصنوعی به عنوان اولویت جدی در سازمان ثبت اسناد در حال عملیاتی شدن است.
جستجو و یافتن شباهت در سامانه مالکیت معنوی با استفاده از هوش مصنوعی
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی درباره ظرفیتهای هوش مصنوعی در سازمان ثبت اسناد، گفت: استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در سامانه مالکیت معنوی ازجمله ظرفیتهای هوش مصنوعی است سامانه مالکیت معنوی با استفاده از ظرفیت شرکتهای معتبر کشور در دستور باز طراحی قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان سال به صورت عملیاتی اجرایی شود یکی از مباحثی که در بحث مالکیت معنوی وجود دارد بحث جستجو و یافتن شباهت است این ظرفیت با استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفته و نتایج خوبی نیز به دست آوردهایم.
بارگذاری ۴۶۰ هزار پرونده در سامانه سحاک در کمتر از ۳ ماه
هاشمی اظهار کرد: در بحث حدنگاری که یکی از اولویتهای مهم سازمان ثبت اسناد است سامانهای تحت عنوان سامانه حد نگاری اراضی کشاورزی موسوم به «سحاک» را طراحی کرده ایم و حرکت بسیار ارزشمندی برای سازمان ثبت اسناد و کشور بوده است و در تعامل با سازمان امور اراضی توانسته ایم ۴۶۰ هزار پرونده را در این سامانه کمتر از ۳ ماه بارگذاری کنیم و این بارگذاری توسط ۵۵ شرکت مشاور در قالب ۲۲۴ قرارداد اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: در سامانه سحاک کارتابلهایی را برای همکاران در واحدهای ثبتی سراسر کشور به عنوان ناظر قراردادها ایجاد کردهایم و پس از اینکه شرکتهای مشاور عملاً در قالب تطبیق و مستندسازی، مستندات و نقشههای مرتبط را در سامانه بارگذاری کردند بعد از تایید اولیهای توسط واحدهای ثبتی، به صورت مکانیزه و بدون مراجعه حضوری به مجموعه جهاد کشاورزی شهرستانها ارسال میشود و این امر در زمان فرایند صدور سند به اعتبارسنجی و ارزیابیهای کنترلی کمک میکند.
بهروز رسانی و ارتقا توسعه زیرساختهای پایشی در سازمان ثبت اسناد
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: زمانی که حجم خدمات و تعداد تراکنشها در سازمان ثبت اسناد افزایش پیدا میکند طبیعی است که مخاطراتی را به همراه داشته باشد بنابراین تدبیرهایی برای مدیریت مخاطرات و ریسکها شده و به صورت جدی در دستور کار سازمان ثبت اسناد است. بحث توسعه زیرساختهای پایشی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وجود دارد و مرتب در حال به روز رسانی و ارتقا است به این معنا که بتوانیم به صورت بر خط اتفاقات حوزه زیرساختی و حوزه خدماتی را در سامانههای سازمان ثبت اسناد در کل کشور پایش کنیم.
پاسخگویی به استعلامات در سازمان ثبت اسناد
هاشمی ادامه داد: بحث پاسخگویی به استعلامات را در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه میدهیم. استعلامهایی در حوزههای مختلف وجود دارد که به سوی سازمان ثبت اسناد ارسال میشود و در گام اول این استعلامات را به صورت مکتوب و سنتی پاسخ میدهیم در یک بازه زمانی کوتاه این استعلامات را در بستر سامانه ثبت من بارگذاری میکنیم تا مراجعه ارباب رجوع را به حداقل ممکن برسانیم.
رونمایی از پلتفرم خدمات ثبتی سازمان ثبت اسناد در بهمن ماه سال جاری
وی افزود: یکی از اتفاقاتی که انتظار داریم تا بهمن ماه سال جاری عملیاتی شود بحث رونمایی از پلتفرم خدمات ثبتی سازمان ثبت اسناد است و هدف در این پلتفرم این بوده که بتوانیم برای تمامی شهروندان یک کارتابل ثبتی را تعریف کنیم تا تمام خدمات حوزه ثبتی کشور را به مردم ارائه دهیم. طراحی اولیه این پلتفرم انجام و بحث پیاده سازی آغاز شده است برخی خدمات نیز بارگذاری شده و تستهای نهایی این خدمات را انجام میدهیم و امیدواریم بتوانیم این گام بسیار بلند در ارائه خدمات به مردم و تسهیل امور مردم را عملیاتی کنیم در این پلتفرم امکان ارائه خدمات از بسترهای مختلفی فراهم است.
منبع | خبرگزاری ایلنا |
|