تحقق رویای ۲۰ ساله با افتتاح راهآهن همدان- سنندج در سفر رئیس جمهور به کردستان
همزمان با سفر رئیس جمهور به کردستان پروژه راهآهن همدان سنندج افتتاح میشود و رویای ۲۰ ساله کردستانیها به همت دولت سیزدهم پایان مییابد. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، حمل و نقل در دنیای امروز یکی از ارکان اساسی در رشد و توسعه هر کشوری به شمار میرود و دو نقش اساسی را در این حوزهها ایفا میکند، حمل و نقل در نقش اول یک فعالیت اقتصادی است که در رشد اقتصاد و ایجاد اشتغال نقش بسزایی دارد و در نقش دوم خود فراهم کننده زیرساخت اصلی در رشد اقتصادی سایر بخشها محسوب میشود و رشد اقتصادی در سایر بخشها را تسهیل میبخشد.
حمل و نقل در انواع مختلف زمینی، هوایی، ریلی و دریایی نقش مهمی در ارزش افزوده ایفا کرده و در پازل اشتغال و اقتصاد جایگاه قابل توجهی ایفا میکند.
حمل و نقل از مهمترین عوامل در رشد و توسعه کشورها به شمار میآید تا جایی که برخی اقتصاددانان معتقدند، هیچ اقتصاد پیشرفتهای بدون توسل به شبکه حمل و نقل مدرن قادر به ادامه فعالیت نیست و فعالیتهای حمل و نقل از جملـه فعالیتهای اساسی و زیربنایی رشد اقتصادی و لازمه تحول جامعه محسوب میشود.
توسعه نیافتگی در حوزه زیرساختهای حمل و نقل مانع و سدی در مسیر توسعه سایر بخشها خواهد بود، در این میان توسعه خطوط ریلی و توجه ویژه به این مدل حمل و نقل در کشور ایران با توجه به موقعیت ویژه ژئوپولیتیکی که دارد، از اهمیت دو چندانی برخوردار است.
ایجاد کریدورهای ریلی و اتصال آن به کشورهای همسایه و بنادر ایران میتواند سهم بسزایی در توسعه ملی داشتهباشد از این ور بی دلیل نیست که توسعه حمل و نقل ریلی از محورهای اساسی در برنامه ششم توسعه کشور بوده و از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.
نقش کردستان در توسعه حمل و نقل ریلی
اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور بیش از دو دهه است به عنوان یک پروژه و طرح اولویتدار در دستور کار قرار گرفته است، پروژه راه آهن همدان ـ سنندج به عنوان یکی از پروژههای مصوب مهر ماندگار به طول ۴۲۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۳ کلید خورد، ردیف بودجهای پروژه راهآهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب و در ۱۱ خرداد به تایید شورای نگهبان رسید فاز نخست این پروژه از سمت تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهرهبرداری رسید و ریلگذاری فاز دوم پروژه شامل مسیر همدان ـ سنندج 4 سال بعد در مهرماه سال ۱۴۰۰ اتمام شد.
بعد از اتمام فاز نخست و دوم خط آهن تهران ـ همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر و بهرهبرداری از آن تلاش برای اجرا و بهرهبرداری مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر در سه قطعه تعریف شد که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و مابقی آن در استان کردستان واقع شده است.
پروژه راهآهن همدان ـ سنندج در سه قطعه از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه سواری و باری شامل بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است، طول قطعه یک پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر بود و این خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پلها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.
با بهرهبرداری از این پروژه زمینه جابجایی۳۰۰ هزار نفر در سال و ۵۰۰ هزار تن بار فراهم میشود که بر اساس برنامهریزی صورت گرفته این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.
اگرچه وعده بهرهبرداری از این کلانپروژه مهم در دولتهای مختلف از سوی مسوولان وقت داده شد در حالی پروژه راه آهن توسط دولت دوازدهم هم افتتاح شد که پروژه با پیشرفت ۶۳ درصد تحویل دولت سیزدهم شد تا جایکه برای تکمیل آن یک هزار و 400 میلیارد تومان از محل سفر سال گذشته رئیسجمهور معادل یک سوم پروژه تخصیص یافت.
حال با تلاشی تقریبا دو ساله و تزریق اعتبارات ویژه زمینه بهرهبرداری این پروژه با حضور رئیس جمهور به استان فراهم شده و براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است به زودی انتظار 20 ساله مردم کردستان به پایان برسد و صدای سوت قطار در این استان شنیده شود که اولین مسافران آن به مشهد مقدس اعزام شوند.
افتتاح راهآهن در آیندهای نزدیک
اسماعیل زارعیکوشا استاندار کردستان با اشاره به افتتاح این پروژه طی روزهای آینده با حضور رئیس جمهور، از رایزنی و کارهای مقدماتی برای تصویب تداوم این پروژه تا مرز باشماق خبر داد و گفت: ارزش فعلی راهآهن سنندج بیش از 15 تا 20 هزار میلیارد تومان است اما تاکنون 2 هزار و 200 میلیارد تومانی هزینه شده است.
مهدی صیدگر مدیرکل ساخت روسازی راه آهن در آستانه بهرهبرداری از راه آهن همدان ـ سنندج در خصوص اجرای روسازی مسیر اظهار کرد: طول مسیر ریلی همدان – سنندج ۱۵۱ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۷ کیلومتر میرسد و در حال حاضر در فاز اول ریلگذاری ۱۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی این پروژه انجام شده است.
وی عنوان کرد: عملیات روسازی پروژه از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در ۴ سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد.
صیدگر گفت: عمدهترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بینالمللی تامین شده است و تمام ادواتی که تاکنون وارداتی بود با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین تکنولوژیهای روز بومیسازی شده است.
مدیرکل ساخت روسازی راه آهن عنوان کرد: ریلگذاری مهمترین بخش روسازی که برای عموم مردم قابل مشاهده است در این پروژه ۲۰ هزار تن ریل با پروفیل ۶۰E۱ و گرید R۲۶۰ به کار رفته که تولید شرکت ذوب آهن اصفهان است و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینههای اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی است.
صیدگر با اشاره به سیستمهای ارتباطات به عنوان بخش دیگری از روسازی راه آهن افزود: سیستم ارتباطات رادیویی و سیستم انتقال شامل ارتباطات رادیویی و فیبر نوری همزمان با ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی انجام شد و و سیستم انتقال نوری با ظرفیت STM۱۶ نیز در همه ایستگاهها اجرا شد.
وی طول کابلکشی فیبرنوری مسیر را بیش از ۱۵۰ کیلومتر و نوع آن را OBUC SM ۴۸ اعلام کرد، همچنین به منظور پوشش سیستم رادیویی ترانک در مسیر ۵ دکل مخابراتی و تجهیزات سایت (BTS) و ملزومات بهرهبرداری از آن شامل بیسیمهای ثابت و سیار تامین و نصب شده است.
صیدگر پیشرفت فیزیکی پروژه در فاز اول بهرهبرداری را ۹۵ درصد اعلام کرد و ادامه داد: روسازی مسیر از نوع بالاستی با تراورس بتونی B۷۰ و سیستم پابند فنری طرح وسلو است و برای انتقال بار محوری ۲۵ تن طراحی و اجرا شده است.
حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار میرود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهرهبرداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیشبینی میشود با تثبیت شرایط هندسی خط ظرف ۲ ماه آتی سرعت عملیاتی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر قابل دستیابی باشد.
مدیرکل ساخت روسازی راه آهن بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در زمان تصویب طرح ترافیک پیشبینی شده برای ۶۰۰ هزار نفر و ۱ میلیون تن بار در سال است که با توجه به توسعه صنایع منطقهای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظهای خواهد یافت.
وی تاکید کرد: در فاز دوم بهرهبرداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت.
گفتنی است؛ در سفر قریبالوقوع رئیس جمهور به کردستان طرحهای مهمی همچون راه آهن، فرودگاه سقز، پایاب سد گاران، سدهای چراغ ویس، آبگیری سد امیرآباد و رمشت در کردستان بهرهبرداری میشود که بهرهبرداری از آنها نویدبخش تحولی بزرگ در استان به ویژه در حوزههای اقتصاد و اشتغال خواهد بود.
برای سفر دور دوم رئیس جمهور و هیات دولت به کردستان، مسوولان ۱۲۰ مصوبه را آماده کردهاند که نیاز بودجهای آن ۱۴۱ هزار میلیارد ریال است.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید.
منبع | خبرگزاری فارس |