فرودگاه سقز پس از ۲۰ سال توسط رئیس جمهور افتتاح میشود
فرودگاه سقز یکی از ابرپروژهها در استان کردستان است که آخر هفته جاری با حضور رئیس جمهور مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. |
خبرگزاری فارس استان کردستان/ سال 1384 پروژه فرودگاه سقز کلنگزنی شد و الان بیش از 18 سال است که مردم این دیار رویای پرواز در سر میپرورانند، فرودگاهی که در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی افتتاح شد که به هیچ عنوان آماده بهرهبرداری نبود!
مطالعات این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان در سال 1375 آغاز شد و تا سال 1384 مطالعات جانبی آن ادامه پیدا کرد براساس گزارشات موجود از سال 84 تا 93 حدود 70 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد.
بنا به دلایل مختلف پیمانکار و مشاور پروژه برکنار و کار متوقف شد و بعد از حدود 4 سال توقف پروژه، سال 1397 بار دیگر روند اجرای آن با کارفرمایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران طی تفاهمنامهای با استانداری کردستان از سرگرفت.
کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه توسط شرکت فرودگاهها به ۲ شرکت بومی استان کردستان واگذار شد و شرکت جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت.
تزریق اعتبارات موجب شد که پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال 99 به بیش از 50 درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها و گاردهایی با عنوان فاز نخست فرودگاه سقز با یک پرواز نمایشی که بعدها معلوم شد که هواپیما آزمایشی بوده و حتی در آن پرواز دچار مشکل شد، به بهرهبرداری رسید.
افتتاح عجولانه و دردسرساز
بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تیرماه 1400 بعد از افتتاح زودهنگام فرودگاه سقز در مکاتبهای با وزیر وقت راه و شهرسازی عنوان کرد “خبر غیرمنتظره فرود نمایشی هواپیما نه تنها نشانه پایان عملیات ساخت فرودگاه بسیار مهم سقز نیست بلکه متاسفانه نشانهای بسیار نگرانکننده از ادامه رویه افتتاحیههای زودهنگام است که سابقا نیزه در سدهای چراغ ویس سقز و عباسآباد بانه اتفاق افتاد و باعث حذف ردیف بودجه آنها شد و نواقص جدیشان موجب شده نه تنها مردم از نعمت وجود آنها بر خوردار نشوند بلکه عامل بروز مشکلات مضاعف و به معضل تبدیل شدهاند و هیچ مسوولی هم پاسخگو نیست”.
در آن مکاتبه آمده بود؛ آقای وزیر، چه کسی بعد از افتتاح فرودگاه پاسخگوی تکمیل دیوار پیرامونی، جابجایی دکلهای برق فشار قوی، تکمیل ساختمانهای تاسیسات برق و آب، ساختمان نگهبانی و اطلاعات ورودی، مطالبات پیمانکاران، محوطهسازی و تامین روشنایی باند، استقرار برج مراقبت سیار و چند ابنیه مورد نیاز و ضروری دیگر است؟ با کدام شرکت هواپیمایی و آژانس مسافرتی قرارداد بستهاید که روز بعد از افتتاح مردم عادی بتوانند از خدمات فرودگاه استفاده و بلیط رفت و برگشت تهیه کنند؟ کدام فراخوان را برای جذب و بهکارگیری نیروی انسانی متخصص و خدماتی و اداری انجام دادهاید؟ بنده بهعنوان وکیل مردم سقز و بانه این افتتاح را نمایشی دانسته و افتتاح آن بصلاح نیست و مسوولیت هرگونه اتفاق ناگوار جادهای و هوایی و تاخیر در بهرهبردار در آینده متوجه شخص جنابعالی بوده و لازم است در این برنامه تجدیدنظر کنید.
فاز نخست فرودگاه در حالی تیرماه 1399 بدون اینکه کار ساخت ساختمانهای عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتشنشانی فرودگاه، ساختمان اداری، ساختمان سپاه فرودگاه و چند ساختمان دیگر به اتمام برسد، افتتاح شد و رویایی مردم سقز در ایستگاه همان پرواز نمایشی باقی ماند.
فرودگاه سقز با توجه به نقش مهمی که در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهرهمندی آن در بخشهای مختلف دارد، وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه – مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستانهای بانه، احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه نیاز و ضرورت این فرودگاه را دوچندان کرده است، فرودگاه سقز جز 30 پروژه اولویتدار دولت در استان کردستان بود و براساس برنامهریزی صورت گرفته باید قبل از پایان دولت سیزدهم به بهرهبرداری میرسید.
بر همین اساس در جریان سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به کردستان 200 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت.
اسماعیل زارع کوشا استاندار کردستان در مورد آخرین جزئیات اجرا و بهرهبرداری از فرودگاه سقز میگوید: فرودگاه سقز از پروژههای تاریخی کردستان است که مطالعات آن در دهه 70 شروع شد و در دهه 80 فاز اجرای آن آغاز شده بود.
این پروژه مثل خیلی از پروژههای نیمهتمام در اواخر دولت گذشته و قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم طی برنامهای با حضور مسئولان وقت و مهمانان کشوری به بهرهبرداری رسید.
استاندار کردستان با بیان اینکه فاز نخست برای پروژه فرودگاه وقتی باند و برج مراقبت آن تکمیل نشده بود، معنایی نداشت.
زارعیکوشا به پرواز نمایشی که در زمان افتتاح این پروژه مهم توسط دولت وقت صورت گرفت اشاره کرد و گفت: هواپیمای 8 نفرهای که برای تست در فرودگاه سقز در دولت گذشته در مراسم افتتاح فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت به دلیل فرود در این فرودگاه ناتمام دچار نقص فنی جدی شد.
وی افزود: طرح احداث فرودگاه شهدای سقز در دهه 70 مصوب شد و سال 1382 مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شده است اما بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شده است.
استاندار کردستان با بیان اینکه برای ساخت فرودگاه سقز 500 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ارزش فعلی این کلان پروژه 2 هزار میلیارد تومان است و نقش مهمی در تسهیل و امدادرسانی در مواقع بحران و پرکردن خلا پروازی شمالغرب کشور مابین کرمانشاه و ارومیه خواهد داشت.
استاندار کردستان تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و 200 میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاهها به این پروژه تزریق شد و مجددا شروع به کار کرد.
وی خاطرنشان کرد: در طول هفت ماه اخیر برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز محوطه، تجهیزات سالن ترمینال، بخشی ار محوطهسازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه، تامین ماشین آتش نشانی انجام و تمام تجهیزات مستقر شده است.
وی با ابراز خرسندی از افتتاح فرودگاه سقز و تحقق رویای 20 ساله مردم این شهرستان و کردستان، گفت: این فرودگاه آخر هفته توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.
انتهای پیام/2330/71
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید.
منبع | خبرگزاری فارس |