Get News Fast

صرف سالانه هزینه ۱۰ هزار میلیاردی برای درمان مصدومان تصادفات

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی همدان‌گفت: از سال ۹۵ در تمام کشور روند فوت حوادث ترافیکی رو به افزایش بوده و سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در تمام کشورهزینه درمان مجروحین این سوانح می‌شود.

اخبار استانها –

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان ،بعد از ظهر امروز کارگروه امنیت غذایی با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی،رئیس دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی،رییس پلیس راهور استان همدان و جمعی دیگر از مسئولین در استانداری همدان برگزار شد.

حبیب معصومی رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در این جلسه به تشریح مهمترین آسیب‌های سوانح ترافیکی به سیستم سلامت، اجتماعی و اقتصادی کشور پرداخت و اظهار داشت: حوادث ترافیکی از جمله معضلات کشور است که مسائل و مصائب متعددی را در خانواده و اجتماع فراهم می‌آورد.

وی تصریح کرد: فوت سالیانه یک میلیون و 350 هزار نفر در دنیا و 17 تا 18 هزار نفر در ایران بیانگر لزوم توجه بیشتر به این معضل به عنوان یکی از عوامل جدی مرگ و میر است که در دنیا جایگاه هشتم و در کشور ما علت پنجم فوت را به خود اختصاص داده است.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان ادامه داد: عوارض اقتصادی حوادث ترافیکی در کشور ما از 2.2 تا 8.5 درصد از درآمدهای ناخالص ملی است و در 16 درصد تصادفات، مادرانی که همسر خود را از دست می‌دهند به عنوان سرپرست خانوار ادامه حیات می‌دهند که این از عوارض اجتماعی مهم این سوانح است.

وی با بیان اینکه در مواردی، استرس بعد از حادثه و برخی پیامدها مثل فوت سرپرست خانوار، هیچ جایگزینی ندارد. تبیین کرد: از سال 95 در تمام کشور روند فوت حوادث ترافیکی رو به افزایش بوده است و سالیانه 10 هزار میلیارد تومان در تمام کشور هزینه درمان مجروحین این سوانح می‌شود و گذشته از آن، فوت هر فرد به میزان 8.3 میلیارد تومان به کشور و خانواده‌ فرد لطمه می‌زند.

وی افزود: این موضوع امروز که در بحران جمعیت قرار داریم نیز به نحو دیگر حائز اهمیت است زیرا اغلب متوفیان حوادث ترافیکی قشر فعال و جوان کشور هستند. 

 4درصد فوتی‌های استان در سال گذشته مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.  

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به افزایش تصادفات سال گذشته نسبت به سال 1400 گفت: 4درصد فوتی‌های استان در سال گذشته مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.

محمد مهدی مجذوبی کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با اشاره به اینکه در حوزه سلامت، بیماری‌ها و علل مرگ‌ومیر به دو دسته عفونی غیرواگیر تقسیم می‌شوند اظهار کرد: هریک از این دو گروه، مشتمل بر سرفصل‌ها و ریزفاکتورهای متعددی است که سوانح و حوادث رانندگی یکی از عوامل مرگ و میر در دنیا در دسته عوامل غیرواگیر به شمار می‌رود.

وی به افزایش میزان تصادفات در سال گذشته اشاره داشت و عنوان کرد: آمار فوت در نسبت به مدت مشابه در سال قبلتر 8.5 درصد فوت افزایش داشته، تقریباً در سال 1401 حدود 47 میلیارد تومان و در سال جاری طی 6 ماه نخست، 34.7 میلیارد تومان برای درمان مجروحین تصادفات در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی هزینه شده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه تعداد کل فوتی‌ها در سال 1401، بیش از 11هزار نفر در سراسر کشور بوده است تشریح کرد: آمار استانی فوتی‌های ناشی از حوادث ترافیکی سال 1401، 421 نفر بوده که روند رو به افزایشی را از سال‌های گذشته نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه ‌می‌توان در این کارگروه با هم‌افزایی به کنترل تبعات سوانح ترافیکی پرداخت تا دستگاه‌هایی که نقش محوری دارند به سهم خود در این موضوع، ورود کنند گفت: متأسفانه گاهی راهکارهایی که ارائه می‌شود با تحلیل مسایل همخوانی ندارد بنابراین ضرورت دارد با هم‌اندیشی و تعامل دستگاهی راهکارهای منطقی و مبتنی بر وقایع در این حوزه تدوین شود.

دکتر مجذوبی با اشاره به اینکه اورژانس استان همه توان خود را در رساندن به موقع مصدومین تصادفات به بیمارستان به کار بسته است گفت: امسال 47 نفر به نیروی اورژانس اضافه می‌شود و سال گذشته نیز 53 نفر جذب شدند تا فشار و حجم کار اورژانس به مقدار متعادلی برسد و در بحران‌ها و موقعیت‌های حساس دچار مشکل نشویم.

وی بیان کرد: 34 اداره موظف هستند در کاهش حوادث ترافیکی برنامه داشته باشند همچنین به نظر می‌رسد در کنار معاینات بینایی‌سنجی، لازم است معاینات سلامت روان نیز در اعطای گواهینامه مدنظر قرار گیرد.

 عامل انسانی بیشترین عامل دخیل در تصادفات است 

رییس پلیس راهور استان همدان نیز در این نشست با بیان اینکه  عامل انسانی بیشترین عامل دخیل در تصادفات است اظهار کرد: در همدان در بلوارها بیشترین تصادفات اتفاق افتاده که نیازمند احداث کنارگذر است.

غلامعلی همایی سرعت، خستگی و خواب‌الودگی را عمده دلیل تصادفات برشمرد و گفت: صرفه‌جویی مصرف برق در معابر باید حذف شود زیرا در داخل معابر تاریک است و روشنایی برای تردد عابر و راننده ضرورتی انکارناپذیر است.

انتهای پیام/

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا