فارس| دلیل کندی پروژه آزادراه قزوین رشت از زبان معاون وزیر
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، وجود تونل و پلهای بسیار در مسیر این پروژه و مباحث اقتصادی مردم، بر سختی تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل_رودبار افزوده است زیرا بخش اعظمی از این پروژه را تونل و پل تشکیل میدهد و دلیلیعدم تکمیل آن تاکنون همین امر است. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس، سامانهای برای ثبت و پیگیری مطالبات مردمی است که طی سالهای اخیر راهاندازی شده و خادمان رسانهای مردم در آن متعهد شدهاند تا در سریعترین زمان موضوع ثبتشده مردم را پیگیری و به اطلاع آنها برسانند.
اخیراً مطالبهای با عنوان «دلیل عدم تکمیل آزادراه قزوین به رشت چیست؟» در سامانه فارس من ثبت شد که در آن مطالبهگر مطرح کرده بود: حدود بیش از ۱۵ سال از افتتاح آزادراه قزوین به رشت میگذرد و مقرر بود حداکثر ظرف چند سال قسمت باقیمانده آن در محدوده شهر رودبار نیز متصل شود. اما نمیدانیم چرا طی ۱۵ سال این آزادراه تکمیل نمیشود. فقط کافی است ایام تعطیل از شبکه خبر گزارش ترافیک را گوش دهید. همیشه ترافیک چندین کیلومتری در این قسمت گزارش میشود. دلیلعدم تکمیل آزادراه قزوین به رشت چیست؟
در سال جاری شاهد حضور بیش از ۲۰ میلیون مسافر به گیلان بودیم که اغلب آنان از محور رشت به قزوین وارد استان شدند و همین امر باعث ایجاد ترافیک در جاده رودبار به رشت شد؛ به طوری که در تعطیلات آخر تابستان شاهد ترافیکی به طول ۳۰ کیلومتر در این محور بودیم.
به منظور کاهش بار ترافیکی در رودبار مقرر شده بود تا هشت کیلومتر آزادراه منجیل به رودبار احداث شود، ولی هنوز با گذشت چندین سال هنوز این پروژه که بهدلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونلها و پلهای زیاد، به زعم مسؤولان یکی از پیچیدهترین و سختترین آزادراههای کشور به شمار میرود نیمه تمام مانده است.
در طی سالیان گذشته مسؤولان وزارت راه و شهرسازی زمانهای مختلفی را برای زمان تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار اعلام کردند که در آخرین اظهارنظر، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ و در بازدید از این پروژه گفته بود که تکمیل این آزادراه با ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی تا آبان ماه سال جاری به بهرهبرداری میرسد که این وعده عملی نشد ولی این مقام مسؤول در بازدیدی که روز گذشته از مسیر هشت کیلومتر آزادراه منجیل_رودبار داشت وعده جدیدی داد و گفت: این پروژه دارای پیشرفت ۹۰ درصدی بوده و کارهای چراغانی این آزادراه میتوان بعد از تکمیل آن در مدت زمان بسیار کمی به سرانجام برسد.
یکی از سوالات مهم مردم گیلان و منطقه از مسؤولان استانی و وزارت راه، دلیل کندی روند پیشرفت و به طول انجامیدن آن است که خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص میگوید وجود تونل و پلهای بسیار در مسیر این پروژه بر سختی تکمیل آن افزوده است زیرا بخش اعظمی از این پروژه را تونل و پل تشکیل میدهد و دلیلیعدم تکمیل آن تاکنون همین امر است.
به گفته خیرلله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در تلاشیم این پروژه را تا پایان سال جاری به سرانجام برسانیم هر چند مهلتی که به پیمانکار داده شده، بهمن ماه امسال بوده و پیمانکار موظف به تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل-رودبار تا بهمن ماه امسال است.
طبق ادعای خادمی، تاکنون یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و برای تکمیل آن به ۵۰۰ میلیارد دیگر اعتبار نیاز است که البته مشکلی برای تخصیص آن وجود ندارد.
یکی دیگر از دلایل عدم تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل_رودبار مباحث اقتصادی مردم رودبار و تلاش برای عدم خسارت به کشاورزان بود که معاون وزیر راه و شهرسازی میگوید، به منظور توجه به مباحث اقتصادی مردم منطقه، تنها تکمیل یک باند از این پروژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است، اما در همین یک باند و مشابه آزادراه تهران-شمال و با نصب علائم و در صورت بروز ترافیک به سمت رفت، خودروها از تونل و پلها بتوانند عبور کنند که این امر منجر به کاهش بار ترافیکی میشود.
بدون شک افتتاح و تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار علاوه بر کاهش بار ترافیکی در اصلیترین مبادی ورودی گیلان، منجر به افزایش ورود مسافر به این استان و کاهش مسافت طی شده از تهران به گیلان میشود، لذا مردم گیلان امیدوارند وعده جدید مسؤولان اینبار به واقعیت مبدل شده و این پروژه تا قبل از عید نوروز به بهرهبرداری برسد.
پایان پیام/۸۴۰۰۸
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید.
منبع | خبرگزاری فارس |