Get News Fast

 

شب‌های تاریک برخی معابر کرج؛ صرفه‌جویی یا ضعف زیرساخت؟

شب‌های کرج مثل شب‌های هیچ شهر دیگری نیست. خورشید که غروب می‌کند، شهر هم آرام آرام در تاریکی فرو می‌رود؛ چراغ معابر یک‌درمیان روشن می‌شود یا اصلا روشن نمی‌شود؛ شب‌های کرج ترسناک است و شهروندان را نگران می‌کند؛ شهر در تاریکی آبستن اتفاقات تلخ است.

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از البرز، شهر کرج، مرکز استان البرز و چهارمین شهر پرجمعیت ایران است. جمعیت این شهر بر پایه سرشماری سال 1395 حدود یک میلیون و 600 هزار نفر برآورد شده است. طبیعی است که شهری با این میزان جمعیت، جزو کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود و زیرساخت‌های آن هم باید در حد کلان دیده و فراهم شود. اما اینطور نیست و ضعف زیرساختی و خدمات‌رسانی در بخش‌های مختلف انرژی، فرهنگی، اجتماعی و … در این کلانشهر بوضوح مشاهده می‌شود و زمینه رنجش و گلایه شهروندان را فراهم کرده است.    

یکی از این بخش‌ها که مدتی است به یکی از پرتکرارترین مطالبات مردمی تبدیل و بی‌توجهی به آن زمینه‌ساز اتفاقات ناگوار شده و اعتراض مکرر برخی مسئولان شهری، بویژه اعضای شورای شهر را هم به دنبال داشته، خاموشی معابر کرج است؛ معضلی که به گفته کارشناسان، تصادفات و خسارات مالی و جانی تنها گوشه‌ای از پیامدهای تلخ و غیرقابل جبران آن است.

این پیامدها بارها از سوی مسئولان و کارشناسان خطاب به شهرداری و شرکت توزیع نیروی برق گوشزد شده، اما متأسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته و همچنان با غروب آفتاب شاهد تاریک شدن تدریجی شهر و در ظلمات رفتن آن هستیم.

تهدید امنیت جانی و مالی مردم

روشنی معابر فقط خواست مردم کرج نیست و مسئولان بخش‌های مختلف هم به دفعات خواستار رفع تاریکی و روشن شدن شهر و معابرش شده‌اند. در همین راستا علی قاسم‌پور رئیس سابق شورای اسلامی شهر کرج تیرماه امسال از اقدام شرکت توزیع نیروی برق البرز برای خاموش‌کردن معابر با هدف صرفه‌جویی در مصرف برق گلایه کرد و آن را در تعارض با حفظ امنیت مردم دانست و خواستار تجدید‌نظر در این مسئله شد.

قاسم‌پور تصادف عابران با خودروها در مناطق تاریک شهر را به عنوان یکی از تهدیدهای جدی عنوان کرد و افزود که مسئله تهدید امنیت جانی مردم و بالارفتن آمار تصادفات و خسارت‌های مالی و جانی فقط یک روی تلخ ماجرای تاریکی معابر است، روی دیگر آن زشت شدن چهره شهر است.

علیرضا رحیمی، نائب رییس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج هم در نطق پیش از دستور یکصد و چهلمین جلسه رسمی این شورا به موضوع خاموشی معابر کرج پرداخته و از شرکت توزیع نیروی برق البرز خواسته بود که معابر خاموش و نیمه‌خاموش را مشخص و برای روشنایی مجدد آنها برنامه‌ریزی کند تا شهر از تاریکی و ظلمات خارج شود.

شب‌های تاریک برخی معابر کرج؛ صرفه‌جویی یا ضعف زیرساخت؟

روشنایی معابر؛ پرتکرارترین مطالبه مردم کرج

رحیمی نایب عضو شورای شهر کرج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، موضوع روشنایی معابر و خیابان‌های شهر را از ابتدایی‌ترین وظایف در خدمات‌رسانی دولت‌ها دانست و گفت: قانون سازمان برق ایران و قانون درآمد پایدار مصوبه سال 1401، شهرداری‌ها را مکلف کرده در باب تأسیسات برقی نباید هیچ هزینه‌کردی داشته باشند.

وی روشنایی معابر را یکی از پرتکرارترین مطالبات مردمی کرج با توجه به بازدیدهای میدانی محله‌محور و بررسی مطالبات از طریق سامانه 137 عنوان کرد و با گلایه افزود: طبق قانون، تأمین روشنایی معابر از وظایف شرکت برق است که متأسفانه به این وظیفه عمل نشده و شهر و برخی معابر به حالت نیمه‌خاموش درآمده و به گلایه مهم و پرتکرار شهروندان هم تبدیل شده است.

شناسایی 113 معبر خاموش و نیمه‌خاموش

این عضو شورا البته خاطرنشان کرد که با کمک و تلاش مدیریت شهری تاکنون 113 معبر و محله خاموش و نیمه‌خاموش شناسایی شده که وقتی روشنایی به این معابر برگشت، ثمره این تلاش هم دیده خواهد شد.

شب‌های تاریک برخی معابر کرج؛ صرفه‌جویی یا ضعف زیرساخت؟

بزه‌کاران در تاریکی جری‌تر می‌شوند

محسن برجی، کارشناس ارشد مدیریت شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اما به پیامدهای دیگری از خاموشی مناطق شهری و جاده‌ها اشاره کرد و گفت: نبود روشنایی و تاریکی سطح شهر نه‌تنها باعث وقوع تصادفات و بالارفتن آمار خسارت‌های جانی و مالی می‌شود، که تأثیر بسزایی هم در افزایش جرم و بزهکاری خواهد داشت، کمااینکه در روشنایی هم بزهکاران کمتر جرأت انجام کارهای خلاف و بزه‌های اجتماعی را خواهند داشت.

برجی افزود: شهر کرج به لحاظ متراکم‌ بودن در هر پلاک به طور متوسط 2 میلیون تومان هزینه برق مصرفی در هر دوره پرداخت می‌کند که حدود 600 هزار تومان آن عوارض‌های مختلف است، با این حال دریغ از یک روشنایی مناسب و پایدار.

این کارشناس یادآور شد که عنصر نور با اهمیت‌تر از جنبه تزئینی آن است و فضاهای تاریک می‌تواند به‌عنوان محلی دنج برای بزه‌کاری و رفتارهای ناهنجار اجتماعی محسوب شود.

به گفته برجی، شهر فضای تعاملات اجتماعی است و روشنایی معابر تأثیر مستقیمی بر ایجاد حس امنیت و آرامش در شهروندان و به حداقل رساندن آسیب‌های اجتماعی دارد که این مهم با بررسی‌های میدانی توسط متخصصان آشکار خواهد کرد.

این کارشناس مدیریت شهری تأکید کرد: نکات ظریفی مانند بی‌توجهی به روشنایی معابر اگرچه به چشم مسئولان نمی‌آید، اما خسارت‌های مادی و روحی غیرقابل جبرانی به خانواده‌ها و  شهروندان وارد می‌کند که قابل گذشت نیست.

سازمان بازرسی البرز کجاست؟

این کارشناس ارشد مدیریت شهری در ادامه مدیرکل سازمان بازرسی استان  البرز را خطاب قرار داد و گفت: به نظر می‌رسد این مسئله مهم و پرمخاطره برای سازمان بازرسی اولویت نیست و ابعاد این معضل جدی گرفته نشده است.

انتهای پیام/

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا