از ارزان بودن قیمت بلیت هواپیما تا تعمیر هواپیماهای روسی در ایران
قیمت بلیت هواپیما در کشور ارزان است که در مقابل میزان تقاضا افزایش یافته؛ اخیر با توجه به توان بالای نیروهای متخصص کشور ایرلاین ایروفلوت روسیه بررسی هواپیماهای خود را به ایران سپرده است. |
یه گزارش خبرنگار مهر علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص دلیل عدم بلیت هواپیما در بازار، گفت: در موضوع تأمین بلیت هواپیما در کشور با دو مشکل اساسی رو به رو هستیم، کمبود بلیت در بازار به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد که به دلیل افزایش میزان تقاضای بلیت باعث عدم تعادل در بازار میشود. حدود ۳۶۰ ناوگان هوایی در کشور وجود دارد اما به علت کمبود قطعه و تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه کشورمان دارد موجب تضعیف شدن صنعت هوایی شده است.
وی تاکید کرد: البته ناگفته نماند قیمت بلیت هواپیما متناسب با سفر هوایی نیست و ارزانتر از حد معمول است. یکی از مواردی که تقاضای بلیت هواپیما زیاد است ارزان بودن قیمت بلیت هواپیما به نسبت قطار و اتوبوس است. به طور مثال سفری که افراد با ماشین طی میکنند با در نظر داشتن بنزین، استهلاک ماشین و خستگی جسمی قطعاً ارزانتر است پس منطقی است با تمام این موارد افراد برای سفر گزینه هواپیما را انتخاب کنند. در نتیجه سازمان هواپیمایی کشور باید قیمت بلیت هواپیماها را اصلاح کند.
معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعمیر هواپیماهای روسی در ایران، گفت: در سالهای اخیر با توجه به توان بالای نیروهای متخصص کشور ایرلاینهای بزرگی همچون ایروفلوت روسیه بررسی و چک هواپیماهای خود را به دست نیروهای فنی کشورمان سپرده است. روسیه دارای هواپیماهای ایرباس است که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، روسیه تحریم شد و به همین دلیل امکان استفاده از کشورهای اروپایی را ندارد به همین جهت هواپیماهای خود را برای تعمیر به ایران ارسال میکند.
متوسط عمر لوکوموتیوهای مسافری به ۱۰ سال رسیده است
به گزارش خبرگزاری مهر، سید میعاد صالحی در گفتوگوی تلویزیونی با اشاره به عملکرد راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: پساز همهگیری کرونا که کشور در شرایط خاصی قرار گرفته بود، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بخشی از فشار این موضوع کاسته شد و در همان زمان دولت سیزدهم مستقر شد. چیزی که از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم منتقل شد، انباشت عدم انجام تعمیرات در حوزه لوکوموتیو و حوزه بازسازی و بهسازی خطوط بود. همچنین بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بدهی در حوزه لوکوموتیو از گذشته به جا مانده بود.
صالحی با بیان اینکه ناوگان ریلی کشور در طی دولت قبلی نوسازی نشده بود گفت: متوسط عمر لوکوموتیو مسافری ۱۰ سال است، لوکوموتیوهای باری ما متوسط عمر ۳۵ سال دارند. در خصوص واگنهای مسافری متوسط عمر حدود ۳۰ سال است و واگنهای باری ما با توجه به نوسازی خوبی که در دو سال اخیر انجام گرفته به حدود ۲۵ سال رسیده است.
خط ریلی «دریا به دریا» به زودی به بهرهبرداری میرسد
به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح مدرنترین فرودگاه کشور در کیش با بیان اینکه اتصال دریا به دریا تا ماههای آتی در کشور به اتمام خواهد رسید، گفت: این خط ترانزیتی ریلی، بند شهید رجایی در استان هرمزگان را به بندر کاسپین در دریای خزر متصل خواهد کرد.
بذرپاش اظهار داشت: خط ترانزیتی چابهار به مشهد یکی دیگر از مهمترین پروژههای راهبردی ترانزیتی کشور محسوب میشود؛ همچنین خط ریلی شرق به غرب کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ باید قبول کنیم که گفتن این پروژهها در یک دوره خاص آرزو بود که امروز توسط دولت سیزدهم عملیاتی میشود.
وی از آغاز عملیات فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داد و افزود: قرارداد این طرح به امضا رسیده و عملیات اجرایی آن تا ۲ هفته آتی آغاز میشود. تقویت پایانههای فرودگاهی در نقاط راهبردی و ترانزیتی کشور در دستور کار است. شرایط ویژهای بر کیش حاکم است و باید این جزیره از برخی طرحها مستثنی باشد.
وی با تاکید بر اینکه بخشی از آینده کشور به توسعه مسیرهای ترانزیتی وابسته است، اظهار کرد: دولت سیزدهم شرایطی فراهم کرده که در اجلاس اکو همه کشورهای عضو در فراز صحبتهایشان به نقش ایران در ترانزیت جهانی اشاره داشتند. ما امروز در شرایط ویژهای قرار داریم که موضوع ترانزیت را در حد موضوع نفت برایمان با اهمیت کرده است.
فرودگاه هوشمند کیش نقش راهبردی در منطقه دارد
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمد محمدی بخش روز چهارشنبه در مراسم افتتاح ترمینال جدید فرودگاه کیش، گفت: راه اندازی ترمینال هوشمند بار در جزیره کیش یک راهبرد اساسی برای جمهوری اسلامی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه فرودگاه کیش توانسته به سطح چند بعدی دست یابد، گفت: یکی از پرترافیکترین مجموعههای پرواز بالگرد در این فرودگاه واقع شده که میتواند در پشتیبانی از سکوهای نفتی و انجام عملیاتهای امدادی نقش مهمی ایفا کند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور همچنین از برنامهریزی برای انجام ورزشهای هوایی در سطح بینالمللی در جزیره کیش خبر داد. توسعه این پروازها نقش بسزایی در پیشرفت منطقه و افزایش جذب سرمایه گذاری ایفا خواهد کرد.
محمدی بخش اعطای گواهینامه فرودگاهی جزیره کیش، راه اندازی فرودگاه جزیره تنب و اعطای گواهینامه بینالمللی به فرودگاه بندر عباس را از مهمترین دستاوردهای فرودگاهی کشور در استان هرمزگان عنوان کرد.
افتتاح ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش
به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز سهشنبه (۲۳ آبان ماه) در مراسم افتتاح ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش، گفت: توسعه زیرساختهای حملونقلی مناطق آزاد در همه حقوق یک موضوع جدی است و حملونقل هوایی در جزیره کیش به عنوان اصلیترین روش جابهجایی مسافر و بار از اهمیت ویژه و راهبردی برای توسعه این منطقه برخوردار است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رویکرد و جهتگیری جدیدی در مدیریت مناطق آزاد حاکم شده است، افزود: مناطق آزاد قرار است به فرصتهای درخشان سرمایهگذاری و لجستیکی و ترانزیتی برای کشور تبدیل شود. فرصتهای ترانزیتی به عنوان ظرفیت تولید ثروت برای حال و آیندگان در مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد کیش تجلی مییابد.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز سهشنبه ۲۳ آبان ماه در مراسم افتتاح ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش ضمن قدردانی از مدیرانی که در ساخت این پروژه مشارکت داشتند، اظهار کرد: توسعه زیرساختهای حملونقلی مناطق آزاد در همه حقوق یک موضوع جدی است و حملونقل هوایی در جزیره کیش به عنوان اصلیترین روش جابهجایی مسافر و بار از اهمیت ویژه و راهبردی برای توسعه این منطقه برخوردار است.
وزارت راه مجاز به اعطای زمین به انبوهسازان برای ساخت مسکن شد
به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ۵۴ لایحه را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی مجاز است به منظور تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز در آماده سازی، تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و احداث مسکن حمایتی در نهضت ملی مسکن، بخشی از اراضی تحت تملک و در اختیار خود را:
۱. مطابق طرح توجیهی فنی و اقتصادی مصوب (شامل مشخصات فنی ضروری اعم از تعداد واحدهای مسکونی و سرانههای شهری موردنیاز)، از طریق مزایده با رعایت تشریفات قانونی به سرمایه گذاران، توسعه گران، انبوه سازان و نهادهای عمومی غیردولتی جهت ساخت مسکن، به صورت فروش یا اجاره یا انتقال مالکیت پس از دوره اجاره زمین، واگذار نماید، منابع حاصل از آن به حساب صندوق ملی مسکن واریز میشود و یا به صورت واحدهای مسکونی آماده در همان اراضی در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد. انتقال قطعی مالکیت زمین مشروط به ساخت و ساز در زمان بندی معین بوده و زیرساختها و سرانههای شهری شهرک مطابق الگوی (مدل) مالی تأمین میگردد و بخشی از مسکنهای ساخته شده به گروههای حمایتی اختصاص مییابد.
به تخلفات بانکها در اعطای تسهیلات مسکن رسیدگی میشود
به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز و در ادامه بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، بند الحاقی ۱ ماده ۵۴ لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کردند.
طبق این مصوبه، در صورتی که بانکهای عامل به تعهدات قطعی که حسب ابلاغ بانک مرکزی در رابطه با ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن دارند عمل نکنند، بانک مرکزی مکلف است رشد ترازنامه بانک متخلف را به میزان تعهدات قطعی ایفا نشده کاهش داده و معادل آن را به رشد ترازنامه سایر بانکهایی که ناتراز نیستند با اولویت بانک مسکن اضافه نماید. این موضوع نباید به افزایش پایه پولی و تورم منجر شود.
بانک مرکزی موظف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی در خصوص ارائه تسهیلات ساخت مسکن را به مجلس شورای اسلامی اعلام نماید.
سواحل مکران در چارچوب پهنای اصلی حرکت خواهد کرد
احمد اللهیاری معاون دانش بنیان و فناوری اطلاعات دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت اقتصاد دریا در کشورمان، گفت: اساساً احیای تمدن دریایی که در سابقه ایران وجود داشته همواره مورد تأکیدات مقام معظم رهبری بوده و در گفتههای ایشان بهرهبرداری از ظرفیتهای دریا و حضور در آبهای بینالمللی حائز اهمیت و یک امر استراتژیک برای تمدن ایرانی قلمداد شده است.
اللهیاری گفت: امیدواریم با توجه به تأخیر پیشآمده چند ساله از تکلیف مندرج در ماده ۶۸ قانون احکام دائمی، اساسنامه توسعه سواحل مکران در مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس به تصویب نهایی برسد در غیر این صورت مشمول زمان و وقفه مجدد خواهد شد.
وی در پایان تاکید کرد: اگر همچنان متوقف بر موضوع حکمرانی منطقه باشیم، رقبای منطقهای متوقف به این امر نخواهند بود و قطعاً با سرعت بیشتری طرحهای خود را پیش خواهند برد. در واقع ما در حالی که از سیاستهای اقتصادی دریا محور صحبت میکنیم و بر سر نهاد حکمرانی به توافق نمیرسیم رقبا به در حال اجرای برنامههای خود هستند. یکی از الزامات منطقه مکران وجود سازمانی است که به شکل منسجم و یکپارچه سیاستگذاری کند و در پیوند با سیاستهای کلی کشور موضوع توسعه منطقه را پیش ببرد. مکران جدا از کشور نیست و نخواهد بود.
منبع | خبرگزاری مهر |
|