وجود کهنترین قرآن جهان در حرم رضوی جلوهای از پیوند قرآن و عترت است
تولیت آستان قدس رضوی وجود کهنترین قرآن جهان در حرم مطهر امام رضا(ع) را جلوهای از پیوند قرآن و عترت دانست. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در آیین رونمایی از کهنترین نسخه قرآنی جهان با قدمت هزار و 400 سال که با عنوان «مصحف مشهد رضوی» به مناسبت سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران و جمعی از علما، فقها، مسئولان فرهنگی و اساتید حوزه و دانشگاه در تالار قدس حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد؛ اظهارداشت: ما مفتخریم که کتاب خدا و عترت را در کنار یکدیگر داشته و در جوار بارگاه قدس رضوی از این اثر ماندگار رونمایی میکنیم و این امر را جلوه و عینیتی از پیوند قرآن و عترت میدانیم که بهترین یادگاران پیامبر عظیم الشأن(ص) برای جامعه بشری هستند.
وی با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی اهتمام جدی بر امور فرهنگی و معرفتی دارد؛ اضافه کرد: ما مفتخریم که در دستگاه عترت و در کنار مضجع شریف ولی خدا حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از قدیمیترین نسخه قرآن کریم رونمایی میکنیم و پیوند قرآن و عترت را اینگونه به نمایش میگذاریم.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: بارگاه قدس رضوی، مضجع شریف امام حی و حاضر برای پیوند انسانها با عترت است، تا سبک زندگی خود را با امام اتصال دهند و حیات حقیقی را از جوار این مضجع شریف بیاموزند، لذا از همان قرنهای ابتدایی در کنار این بارگاه نورانی کتابخانه احداث شده که این خود دارای معناست.
وی با اشاره به تأکید امام خمینی(ره) نسبت به توجه به کتابخانه آستان قدس رضوی در حکم انتصاب تولیت فقید مرحوم آیت الله واعظ طبسی، گفت: تأکید و توجه امام خمینی(ره) به کتابخانه، در حکم انتصاب تولیت فقید نشان از توجه امام راحل به فرهنگ و کتابخانه دارد؛ همچنین رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی همواره ما را برکار فرهنگی و بالا بردن معرفت زائران توصیه و تأکید میکنند که بتوانیم پیوند عمیقی بین مردم و زائران با امام معصوم ایجاد کنیم.
مروی در ادامه با اشاره به حدیث ثَقَلین از جانب پیامبر گرامی اسلام(ص)، اضافه کرد: آنهایی که گفتند «کتاب خدا ما را بس است» و عترت را کنار گذاشتند، متوجه نبودند که کنار گذاشتند عترت، در واقع منزوی کردن کتاب الله و بیبهره سازی انسانها از فیوضات این کتاب هدایت است؛ اگر یکی از این دو برای هدایت و سعادت بشری کفایت میکرد پیامبر عظیم الشأن(ص) مسلمانان را برای انتخاب یکی از این دو مختار قرار میداد.
وی با اشاره به نسل کشی رژیم غاصب صهیونیست در کشتار کودکان، زنان و مردم مظلوم غزه و سکوت و نظارهگری بسیاری از کشورهای اسلامی در برابر این جنایات، عنوان کرد: نتیجه کنار گذاشتن عترت و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به عنوان شخصیتهای پاکی که حقایق در قلب آنهاست را داریم میبینیم، شرایط امروز مسلمانان نتیجه کنار گذاشتن عترت و به قرآن تنها بسنده کردن است.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: جنایاتی که امروز در یکی از کشورهای اسلامی اشغال شده صورت میپذیرد، حقیقتا دل هر انسان واجد حداقل وجدان و انصاف را به درد میآورد؛ بیش از یک میلیارد مسلمان و این همه کشورهای اسلامی با امکانات فراوان خدادادی و قدرت مادی و معنوی گرفتار حداکثر چند میلیون صهیونیست انسان ستیز شده و کاری نمیتوانند بکنند و این نتیجه کنار گذاشتن عترت و قرآن ناطق است.
مصحف مشهد رضوی پاسخی مستدل بر نقادان کتابت قرآن کریم است
حجت الاسلام والسلمین دکتر محمدعلی مهدوی راد،استاد علوم قرآن و حدیث در دانشگاه تهران نیز گفت: طی یک قرن گذشته خاورشناسان مطالعاتی را پیرامون قرآن داشتند که این نسخه جواب عملی جدی را بر نقدهای بی پایه برخی منتقدان می دهد.
وی اصل زیر سئوال بردن کتابت را یکی از این نقدها عنوان کرد که بر پایه نظر این افراد در بدو ظهور اسلام تعداد اندکی کتابت می دانستند و کتابت قرآن و حدیث را در زمان پیامبر نفی می کنند که این نسخه که 95 ورق دارد یک سند بر کتابت در زمان حضور پیامبر اکرم(ص) است.
مهدوی راد مسئله قرائت مختلف که بر آن دامن زده می شود را یکی دیگر از این شبهات خواند و گفت: ثابت کردیم این قرائت ها تفسیر هستند و ربطی به متن قرآن ندارد و متن قرآن از هر تحریفی مبرا است و این نسخه که در آن جابه جایی وجود ندارد گواهی بر این مدعا است.
این استاد حوزه و دانشگاه وجود مصحف های مختلف که هر کدام به نام یکی از صحابی است را شبهه ای دیگر در تحریف قرآن خواند و گفت: برخی مصحف به نام صحابه است که هیچ کدام کامل نیست و با هم تفاوت دارد و بر این اصل استدلال می کنند که قرآن دچار خلل است، اما ثابت کردیم که این کتب دست خط خودشان است و ارتباطی به کتابت قرآن ندارد.
وی جمع سوره های قرآن بدین شکل که در دسترس ماست را مسئله دیگر عنوان کرد که بر آن شبهه وارد می کنند که این مصحف نشان می دهد جمع قرآن هم پایه در دوران خود پیامبر اکرم دارد.
انتهای پیام/282
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |