Get News Fast

 

تدبیر لازم برای حل مشکل وضعیت کمبود معلم در استان مرکزی اندیشیده شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزیف گفت: تدبیر لازم برای حل مشکل وضعیت کمبود معلم در استان مرکزی اندیشیده شده است.

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حسین مولوی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به مشکلات و مسائل حوزه آموزش و پرورش، اظهار داشت: توصیه می‌شود هر کسی که برای یک بار می‌خواهد به مشکلات مدرسه و کلاس درس اشرافیت داشته باشد کتاب مدیر مدرسه جلال آل احمد را مطالعه داشته باشد این کتاب برای نخستین بار در سال 1337 منتشر شد است و نشان می‌دهد مسائل و مشکلات آموزش و پرورش همان مسائل سال‌های گذشته است.

وی افزود: برای پی بردن به مسائل و مشکلات ساختاری آموزش و پرورش نیاز است نگاه دقیق و باز تعریف دقیقی به آموزش و پرورش وجود داشته باشد، ساختار آموزش و پرورش دچار مشکلاتی است و این مشکل در بدنه ساختار دیگری تحت عنوان ساختار اداری در کل کشور می‌توان مشاهده کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: امید است با چابک‌تر کردن مدیریت استان و بازتعریف برخی از کارها در اداره کل آموزش و پرورش از موضع نظارت و محدودیت‌زایی به سمت تسهیل گری، بخشی از مشکلات را کاهش داد، شاید نتوان همه مشکلات را حل کرد اما می‌توان بخشی را کاهش داد همچنین مدیریت آموزش و پرورش حداقل مشکل‌زا نباشد.

مولوی عنوان کرد: بخشی از مشکلات خارج از اراده آموزش و پرورش است به عنوان مثال در یک محله تازه ساخت اگر مدرسه به سرعت ایجاد نشود به عنوان یک گلایه از سوی ساکنان مطرح خواهد شد. امید است با همگرایی دستگاه‌ها آموزش و پرورش بتواند مسائل و مشکلات را در بستر آرامی برطرف کند.

وی ادامه داد: به جرات می‌توان گفت دوره تعطیلی دو ساله ضربه بزرگی را در زمینه تحصیلی به دانش آموزان وارد کرد، سال گذشته طرح تثبیت و تعمیق یادگیری با بودجه سنگین در تابستان برگزار شد و بسیاری از معلمان برای جبران افت تحصیلی دانش آموزان تلاش کردند، این طرح به ضرورت رایگان اجرا شد، برنامه‌های فوق برنامه نیز در راستای جبران عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان برگزار شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: در مجموعه استانداری کارگروه ها به سمتی بروند که نسبت به سال گذشته تعطیلی کمتری داشته باشیم، امسال با وجود آلودگی‌های هوا هنوز به سمت تعطیلی مدارس پیش نرفتند هرچند تعطیلی تحصیلی وجود ندارد و آموزش در بستر شاد برای دانش آموزان برقرار است.

مولوی عنوان کرد: امسال به دو جهت دچار کمبود معلم شدیم، نخستین اینکه امسال بسیاری از همکاران بازنشسته شدند، در استان تقریبا سه برابر سال‌های گذشته بازنشستگی وجود داشت، همچنین در سال‌هایی گذشته دولت تکلیف خود را برای تربیت معلم انجام نداده است در حالی که تکلیف قانونی دولت بر این بود که در سال حداقل 25 هزار معلم تربیت کند به نزدیک به 3 هزار و 500 نفر کاهش پیدا کرده است، در دانشگاه فرهنگیان اراک در پردیس پسران نزدیک به یک هزار نفر تحصیل می‌کنند در حالی این امر به 150 تا 200 نفر دانشجو رسیده بود.

وی ادامه داد: عدم انجام در تکلیف قانونی در دهه 90 سبب شد به جهت بازنشستگی برخی از افراد نیز با کمبود معلم مواجه شویم و جایگزین وجود نداشته باشد، به نوعی سیاست‌های دولت قبل به سمتی پیش می‌رفت که تربیت معلم تعطیل شود، نگاه تربیت معلم این است که معلم تربیت شود نه اینکه صرف دریافت مدرک باشد، تکلیف قانونی دولت براساس سند تحول بنیادین تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان بوده است. وضعیت کمبود معلم با تدابیر اندیشیده شده در استان در وضعیت تثبیت شده قرار دارد و تقریبا هیچ کلاس خالی وجود ندارد و رفع کمبود شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: ماموریت آموزش و پرورش نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، امروز 16 میلیون دانش آموز و یک وزارتخانه وجود دارد و علت این است که علاوه بر افزایش جمعیت ماموریت‌های آموزش افزایش پیدا کرده است، یکی از وظایف آموزش و پرورش از آموزش معلمان تا آموزش اولیا است، همچنین ساختار مدرسه نیاز به بازشناسی و باز طراحی دارد.

مولوی ادامه داد: بازمانده از تحصیل کسانی هستند که در شرایطی زندگی می‌کنند که پدر و مادر مانع از تحصیل آنها هستند همچنین امکان ورود آنها وجود ندارد که در طول سال با اقدامات انجام شده وارد مدرسه شوند، هر ساله دانش آموزان بازمانده از تحصیل وجود دارد، با پیگیری همکاران با تعداد زیادی ارتباط برقرار می‌شود.

وی تصریح کرد: هر ساله در همه دوره‌ها ورودی دانش آموزان افزایش پیدا می‌کند اما پیش بینی بر این است تا سال 1410 روند افزایشی وجود داشته باشد بعد روند کاهشی به خود گیرد، تعداد دانش آموز سال تحصیلی گذشته نیز 253 هزار و 319 نفر بوده است که در سال تحصیلی امسال به 257 هزار و 490 دانش آموز رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در ارتباط با مدارس قرآنی عنوان کرد: در سطح استان 17 مدرسه قرآنی وجود دارد که از سال 89 تشکیل شدند که استان مرکزی این مهم را در راستای ترویج فرهنگ قرآن کریم ادامه داده است، در اختیار گذاشتن فضاهای آموزشی در اختیار مراکز قرآنی و فرهنگی تابع قوانین و مقررات خاص است ولی آموزش و پرورش می‌تواند شرایط را برای ورود موسسات فرهنگی و قرآنی مجوزدار تسهیل کند.

مولوی خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش بیش از آنچه که مشاهده می‌شود در حوزه پرورشی کار می‌شود اما بسیاری از این کارکردها از دید همگان پوشیده است، 90 رشته فرهنگی و هنری و 15 رشته قرآنی در مدارس وجود دارد و کار آموزش و پرورش شناسایی و کشف استعدادها و پرورش این استعدادها است.

انتهای پیام/711/

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سه =

دکمه بازگشت به بالا