وضعیت بحرانی در محورهای بیجار/ جادههایی که جان میگیرند
مسیرهای مواصلاتی بیجار در طول ماه افراد زیادی را به کام مرگ میبرد و حل مشکلات ارتباطی نیازمند توجه مسئولان در تخصیص اعتبارات جهشی به این شهرستان است. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیجار، شهرستان بیجار یکی از مسیرهای پرتردد در غرب کشور است. موقعیت شهرستان بیجار به گونهای است که به عنوان شاهراه اصلی اتصال سه استان زنجان، کردستان و همدان شناخته میشود.
راهها از قدیمالایام تاکنون از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و همواره توسعه مسیرهای مواصلاتی میتواند شاهراهی برای توسعه شهرستان باشد. توجه ویژه مسئولان به توسعه مسیرهای مواصلاتی استان کردستان بالاخص شهرستان بیجار همتی والا را میطلبد. در هفته اخیر چندین تصادف دلخراش و در سطوح بسیار جانفرسا و اغلب به صورت شاخ به شاخ جان افراد زیادی را گرفته و خانوادههای بسیاری راداغدار کرده است.
اینروزها در سایه بیتوجهی مسئولان به وضعیت جادهها، مخابره اخبار تصادفات جادههای بیجار جزیی از فعالیت روزمرزه جامعه خبرنگاری و شهروندان خبرنگار شده که کام هر شهروندی را تلخ میکند. هفته گذشته دو تصادف خونبار در محور شهرستان بیجار 4 کشته و 7 زخمی برجا گذاشت و دو روز گذشته نیز تصادف در محور “بیجار- همدان” 4 نفر فوتی به جا گذاشت.
سمفونی مرگ در جادههای بیجار/ تصادفات خونبار 11 کشته و زخمی برجا گذاشتتصادف خونبار محور “بیجار ـ همدان”/ 4 نفر فوت کردند
پیگیریهای خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که وضعیت راههای استان کردستان و به ویژه شهرستان بیجار در شرایط بسیار بدی به سر میبرد به گونهای است که کمترین سطح جادی دوبانده در غرب کشور است. آمار تصادفات حاکی از بیتوجهی مسئولان به این بخش است.
مشکل سهراه خورخوره بیجار برطرف میشود
در ادامه با فرماندار بیجار پیرامون تصادفات مرگ بار هفته اخیر و تشریح وضعیت مسیرهای مواصلاتی شهرستان به گفتوگو کردیم.
محمدحسین محبیان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، درباره وضعیت مسیرهای مواصلاتی این شهرستان، اظهار داشت: در جلسات شورای ترافیک، تحت عنوان کارگروهی بررسی و شناسایی نقاط حادثهخیز در دستور کار قرار گرفته و اقداماتی از قبیل آشکارسازی، نصب علائم هشدار دهنده و غیره انجام شده است.
وی درباره تصادفات اخیر، عنوان کرد: خطای انسانی، بیاحتیاطی و عدم رعایت سرعت مطمئنه عامل اصلی تصادف بوده است، هر چند توسعه مسیرها و چهار خطه یا آزادراه شدن در کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد.
فرماندار بیجار ادامه داد: پیرامون حوادث اخیر مکاتباتی با استاندار انجام شده و جمعه گذشته معاون عمرانی استانداری کردستان نیز از نقاط حادثه در شهرستان بازدیدی به عمل آوردند و قولهای مساعدی در پیگیری اعتبارات اخذ شد.
وی در تشریح پروژههای فعال محور بیجار – دیواندره توضیح داد: با احتساب دو قطعهای که به افتتاحیه در زمان سفر اخیر رئیس جمهور نرسید، در مجموع چهار خطه شدن 24 کیلومتر از این محور دیروز به پایان رسیده و خطکشی و نصب علائم و غیره تا چند روز آینده به پایان میرسد و بهزودی افتتاح و به صورت اصولی زیر بار خواهد رفت.
محبیان با بیان اینکه افتتاح عجولانه این محور اصلاٌ به صلاح نبود، گفت: اگر این محور زیر بار میرفت و بلاشک شاهد وقوع تصادفات بیشتری در این مسیر نسبت به گذشته بودیم.
وی از رفع مشکل سهراهی خورخوره (محوربیجار-زنجان) خبر داد و افزود: بخش جدید این مسیر تا بالاتر از روستای خورخوره چهار خطه شده و به محض تکمیل علائم راهنمایی رانندگی و خطکشی زیر بار خواهد رفت و مشکل سهراهی خورخوره به صورت خودکار با زیر بار رفتن این بخش حل خواهد شد.
فرماندار بیجار ادامه داد: محور بیجار – همدان جاده تا حوالی دوراهی به سمت روستای دولتآباد به صورت بلواری درآمده که با نصب نیوجرسی در قسمت پایانی بهزودی افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه اقدامات دولت در توسعه راههای شهرستان بیجار را کافی نمیدانم، خاطرنشان کرد: جادههای شهرستان در طول 45 سال پس از پیروزی انقلاب در سطح پایینی قرار دارد و درصد ناچیزی از این مسیرها به صورت آزادراهی بوده و پروژههای انجام شده نیز در طول سه الی چهار ماه اخیر اجرایی شده است.
فرماندار بیجار با انتقاد از تخصیص ناچیز اعتبارات استانی به این شهرستان گفت: فاکتور جمعیتی عامل مؤثری در متضرر شدن شهرستان در تخصیص اعتبارات عمرانی است، بنابراین شهرستانهای پهناوری چون بیجار همیشه در این بخش متضرر بودهاند و با اعتبارات تخصیص داده شده بصورت متوسط سالانه بیش از 10کیلومتر از مسیرهای مواصلاتی آسفالت نخواهد شد.
وی لزوم توجه مسئولان در تخصیص اعتبارات ویژه جهشی را راه برونرفت شهرستان از این مشکلات دانست و بیان کرد: توسعه شهرستان در گروه جذب اعتبارات جهشی در سطوح عالی و فرااستانی است و علیرغم محدودیت فرمانداران در ارتباطات وزارتخانهای، تمامی مشکلات شهرستان بالاخص در حوزه راه به تفصیل در سفرهای مختلف هیئت دولت مطرح شده که امیدواریم منتج به نتیجه شود.
محبیان در پایان ضمن ابراز همدردی با خانوادههای داغدیده و عذرخواهی از مردم، گفت: امیدواریم مردم شریف شهرستان کم و کاستیها و نواقص موجودی که به واسط عدم تخصیص اعتبارات ویژه و کافی پیش آمده را بر ما ببخشند.
به گزارش خبرنگار تسنیم، مسیرهای مواصلاتی شهرستان بیجار در طول ماه افراد زیادی را به کام مرگ میکشاند که نمونه آن در هفته اخیر دو تصادف به صورت شاخ به شاخ در دو مسیر بیجار- دیواندره و بیجار- همدان رخ داد که تمام سرنشینان خودروها، در آتش سوختند و جان به جان آفرین تسلیم کردند.
با توجه به اتفاقات اخیر و تصادفات مرگ بار هفته گذشته در سایهسار بیتوجهی وزارت راهداری به جادههای این منطقه، برگزیدن عنوان جاده مرگ برای مسیرهای مواصلاتی بیجار خالی از لطف نیست. لزوم استمرار توجه ویژه، تخصیص اعتبارات ویژه به ارتقای راهها و کمر همت به حل این معضل ارادهای جهادی میطلبد.
لزوم توجه ویژه نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی و مجاب کردن مجمع نمایندگان استان کردستان به سوال و طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی در مجلس، شاید توجه این وزارتخانه را به جادههای مرگ ما معطوف کند و اقدامی در خور و جهادی برای حل این معضل صورت پذیرد کما اینکه در این مدت چندسال اخیر شاهد این اقدام نبودیم.
انتهای پیام/481/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |