تردد ۶۵۰ هزار خودرو از جادههای البرز در روزهای پرترافیک/ ۲۷ ریزش نقطهای در جاده چالوس طی ۲ سال
روزانه ۳۵۰ هزار وسیله نقلیه در شرایط عادی و در پیک ترافیک حدود ۶۵۰ هزار وسیله نقلیه از استان البرز عبور میکنند. یکی از معضلات اصلی در جادههای استان البرز، عدم انجام عملیات عمرانی به دلیل تردد سنگین وسیلههای نقلیه است. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرج، اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز یکی از ادارات کل زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است که وظیفه مدیریت و نظارت بر راههای استان البرز را بر عهده دارد.
استان البرز با مساحتی بالغ بر 5800 کیلومتر مربع و جمعیتی که در آستانه 4 میلیونی شدن است، یکی از پرترددترین استانهای کشور محسوب میشود.
نگهداری و تعمیر راههای بین شهری و روستایی، تجهیز راهها به علائم و تجهیزات ایمنی، مدیریت ترافیک و کنترل سرعت، امداد و نجات در حوادث جادهای، ارائه خدمات حملونقل جادهای، از جمله وظایف اداره کل راهداری استان است.
برای اطلاع از آخرین وضعیت اجرای پروژههای کلان در استان و همچنین تعمیر و تجهیز شریانهای اصلی، گفتوگویی با زندیفر مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز داشتیم که در ادامه آن را میخوانید.
تسنیم: لطفاً در ارتباط با این اداره کل و وظایفی که در استان البرز بر عهده دارد توضیح دهید.
مهمترین وظیفه این سازمان در حوزه راهها کنترل حریم محورها است که در حوزه حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است. مبلمان جادهای، کنترل حریم محورها، در حوزه راهداری است. در حوزه حمل و نقل نیز تمام بار و مسافری که از مبدأ استان و در راههای برون شهری ساماندهی و کنترل میشوند نیز بر عهده این اداره کل است. مجوز مراکز معاینه فنی ماشینهای سنگین با اداره راهداری است و یکسری از امکانات مکانیزه در این حوزه مانند باسکولهای سیار در جاده و سیستم (سپهتن) سیستمی که در اتوبوسهایی که پلاک عمومی دارند از لحظه اول تا پایان سفر به صورت خودکار علاوه بر اتوبوس خود راننده را کنترل میکند بر عهده راهداری است. در معاونت فنی و روستایی مجوز ساخت خدمات رفاهی در راههای برون شهری و بعد از اتمام نظارت آن تا انتها با راهداری است. 94 میلیارد تومان اعتبار حوزه رفع و اصلاح نقاط حادثهخیز بوده است.
دوباندهکردن اتوبان کرج و ساخت جاده جدید کنار راهآهن برای فرار از ترافیک
در 2 سال گذشته 10 مجتمع خدمات رفاهی از اداره راهداری البرز مجوز دریافت کردهاند که تاکنون 450 مورد بازدید از این 10 مجتمع خدمات رفاهی انجام شده است. همچنین حدود 25 موافقت اصولی صادر شده است که از بزرگترین مشکلات ما در این حوزه برای صادر کردن مجوز محدودیت فاصله بوده است.
تسنیم: با توجه به اینکه استان البرز شاهراه مواصلاتی چندین استان بوده و روزانه چند هزار وسیله نقلیه از این استان عبور میکنند، آیا ظرفیت استان در حال حاضر جوابگوی این ترددها است؟
روزانه 350 هزار وسیله نقلیه در شرایط عادی و در پیک ترافیک حدود 650 هزار وسیله نقلیه از استان البرز عبور میکنند. یکی از معضلات اصلی در جادههای استان البرز، عدم انجام عملیات عمرانی به دلیل تردد سنگین وسیلههای نقلیه است. با توجه به اشباع شدن اتوبان کرج در 10 سال گذشته، قرار است در کنار ریل راهآهن دو باند رفت و برگشت احداث شود و یک قسمت از اتوبان به صورت دو طبقه اجرا شود.
از طرفی با توجه به تردد بسیار زیاد از جادههای استان البرز تمام توان خود را با کمک استاندار جمع کردهایم تا هرچه زودتر اتوبان همت را به اتمام برسانیم و بتوانیم تردد وسایل نقلیه و ترافیک موجود در استان را به سمت این اتوبان هدایت کنیم. یکی از مشکلات و گرههای ترافیکی ما پل فردیس بود که با طراحی 3 طرح و اجرا و افتتاح 2 طرح آن 80 درصد از این معضل ترافیکی حل شد.
یکی از دغدغههای ما نبود زیرساخت مناسب بوده که بیشترین تراکم حمعیت را داریم. در ارتباط با مرکز مدیریت راهها سامانه هوشمند ما در حال اجراست و البرز نسبت به متوسط کشور 20 درصد از نظر دوربینهای نظارتی بیشتر است. در حال حاضر فعالیت 40 دوربین نظارت تصویری و 35 دوربین کنترل سرعت بر عهده این سازمان است و 34 خط به صورت همزمان پاسخگوی (تلفن گویا) شهروندان است. ساخت پاسگاههای پلیس راه در استان نیز به عهده راهداری است که تجهیز و تجهیزات الکترونیکی آن و ساخت راهدارخانهها و ساختمان اداری نیز با این سازمان بوده است.
تسنیم: درباره وضعیت راههای روستایی و اینکه تاکنون چند کیلومتر از این راهها آسفالت شده اند، توضیح دهید.
تکمیل قرارگاه پلیس راه استان البرز با اعتباری بالغ بر 26 میلیارد تومان به مساحت پنج هزار متر و زیربنای دو هزار متر افتتاح شده است. در 20 سال گذشته نسبت به ساخت و نگهداری راههای روستایی کمترین توجه شده است. در 2 سال گذشته 34 قرارداد در این زمینه انجام شده که تا پایان سال 10 قرارداد نیز به آن اضافه میشود. اعتبار در نظر گرفته شده در حوزه راههای روستایی 400 میلیارد تومان بوده است. بودجههای محورهای شریانی از بودجه ملی تأمین میشود مانند تهران_کرج، کرج_قزوین و تهران_چالوس که اعتبار ملی این پروژههای استان البرز 583 میلیارد تومان بوده است.
در حال حاضر 120 پروژه در اختیار اداره کل راهداری استان البرز وجود دارد که پیمانکار آن مشخص شده است و بالای 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند و تاکنون 1400 میلیارد تومان برای این پروژهها هزینه شده است. از محل سفر ریاست جمهوری حدود 250 میلیارد تومان دریافت شده که 100 میلیارد آن برای نگهداری راههای روستایی و 100 میلیارد تومان برای حذف نقاط حادثهخیز و حدود 50 میلیارد تومان برای گره ترافیکی اتوبان در نظر گرفته شده است.
زیرساختهای البرز متناسب با بافت جمعیتی و فضای گردشگری نیست
در دو سال گذشته نزدیک 141 میلیارد تومان در حوزه طالقان قرارداد بسته شده است که حدود 42 کیلومتر آسفالت در نقاط صعبالعبور آن انجام شده است و مردم از این نعمت برخوردار شدهاند. زیرساختهای استان البرز متناسب با فضای گردشگری و بافت جمعیتی استان نیست. با توجه به اینکه محور گردشگری برغان و کردان دارای ترافیک بسیار سنگینی بوده است طرحی را با بودجه ملی و استانی تعریف کردهایم تا دو باند برگشت از اول محور کردان تعریض شود و از طرفی کمربندی برغان که حدود یک کیلومتر است به خارج از برغان هدایت شود تا ترافیک این نقطه کاهش یابد که اعتبار این پروژه حدود 55 میلیارد تومان بوده است.
محور علیخان سلطانی ادامه برغان و محور سهیلیه که 70درصد انجام شده است در حال تعریض بوده که هر دو پروژه قبل از عید به بهرهبرداری میرسد. محور تهراندشت حدود 25 سال آسفالت نشده بود که با یک قرارداد 35 میلیاردی در حال انجام است. 16 روستای صعبالعبور در سال جاری از نعمت آسفالت بهرهمند شدند که 10 روستای آن در شهرستانهای ساوجبلاغ و کرج هستند.
27 ریزش نقطهای در جاده چالوس طی 2 سال
تسنیم: برای نقاط حادثهخیز جاده چالوس و تمهیداتی که برای رفع مخاطرات این نقاط انجام دادید توضیح دهید.
در محور چالوس 27 سقوط در طی دو سال رخ داده است اما در یکسال گذشته یک سقوط داشتهایم. حدود 8 کیلومتر دیوار، حریم خاکی، گاردریل و تعریض جادهای در چالوس طی یک سال گذشته و با وجود سیل اخیر صورت گرفته است.
در جاده چالوس 18 نقطه حادثهخیز و بهمنگیر وجود دارد که سعی کردهایم از هر فرصتی برای مسدود کردن جاده برای تعمیرات و لقگیری استفاده کنیم. در حال حاضر سقوط سنگ در این جاده به پایینترین حد خود رسیده است و مسافران میتوانند با خیال راحت از این جاده عبور کنند اما هنوز عملیات راهداری برای ایمنسازی این جاده به اتمام نرسیده است.
برنامهها و پروژههایی برای بهمنگیری و سقوط در این جاده داریم که منتظریم با توافقات انجام شده به کار خود ادامه دهیم. از طرفی با توجه به اینکه جاده چالوس جزو یکی از زیباترین جادههای جهان است تمام تلاش خود را برای ایمنسازی این جاده انجام میدهیم و از هر فرصتی برای لقگیری، توریزنی و دیوارکشی و بتنکاری تونل استفاده میکنیم.
انتهای پیام/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |