مصائب فرودگاه بیپرواز بجنورد/ فرودگاهی نیمهتعطیل با پروازهایی که زمینگیر شدهاند + فیلم
علیرغم اینکه خراسان شمالی از نبود حمل و نقل ریلی و آزادراه رنج میبرد، فرودگاه بجنورد نیز به فرودگاهی نیمه تعطیل تبدیل شده و وعده پروازهای روزانه نیز عملی نشده است. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بجنورد، فرودگاه بجنورد با وسعت کنونی 286 هکتار در شمال شرق تا شمال غربی شهر بجنورد واقع شده است که از زمان بهرهبرداری تا سال 1384 فرودگاه اقماری فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد محسوب می شد، اما در سال 1385 به عنوان یک فرودگاه مستقل معرفی شد که با توجه به تشکیل استان به مرکزیت بجنورد شاخصهای پروازی فرودگاه مانند تعداد روزهای پرواز، تعداد پروازها و تعداد مسافر رشد قابل توجهی داشته است.
در حالی که در سالهای گذشته فرودگاه بجنورد حتی بین 12 تا 14 پرواز در هفته نیز داشت اما اینک تنها سه پرواز در هفته دارد که این امر موجب شده است با وجود مشکلات فراوان در حوزه زیرساختهای حمل و نقل مانع توسعهیافتگی این خطه شده چرا که سرمایهگذاری و رشد اقتصادی به توسعه حمل و نقل گره خورده است.
علیرغم اینکه خراسان شمالی از نبود حمل و نقل ریلی و آزادراه رنج میبرد، دارای فرودگاهی است که پروازهای آن نیز با کوچکترین تغییرات آب و هوایی لغو میشود و همچنین به علت شرایط خاص داشتن نیاز به هواپیماهای خاص کوچک و یا متوسط دارد که شرایط تحریم نیز این مشکلات را دو چندان میکند.
با توجه به فاصله کم فرودگاه به شهر بجنورد و نظر به وجود شاخص های پروازی رو به رشد، استقبال مردم استان از مسافرت هوایی و وجود فضای مناسب سرمایه گذاری، میطلبد سرمایه گذاران نسبت به بررسی و ارائه طرحهای تفریحی، تجاری، فرهنگی و… اقدام کنند.
فرودگاه شهدای بجنورد با وجود اینکه از نظر زیر ساختها و امکانات به گفته مسئولان استانی هیچگونه کمبودی ندارد اما تنها یک مسیر پروازی دارد که استمرار برقراری پروازها در این فرودگاه نیازمند حمایت دولت از ایرلاینها و سرمایهگذاران است.
فرودگاه بجنورد به جزء تهران هیچ مسیر پروازی دیگری ندارد و مردم خواستار افزایش پرواز به مقاصد مختلف کشور از جمله کیش، عسلویه و حتی عتبات عالیات هستند اما متأسفانه در سال های اخیر رشدی که نداشته است، متأسفانه تعداد پروازهای آن نیز بسیار کاهش یافته است که موجب گلایه مندی مردم و مسئولان شده است.
.
عدم کارایی مناسب فرودگاه بجنورد
علی مستوفیان مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه گردشگری یه صنعت وابسته به عوامل متعددی است و مهمترین موارد حمل و نقل ریلی٬ هوایی و زمینی است اظهار داشت: متاسفانه عدم کارایی مناسب فرودگاه بجنورد صنعت گردشگری را دچار مشکل کرده و تا تکلیف فرودگاه مشخص نشود٬ سرمایهگذاری نیز برای صنعت گردشگری ورود نمیکند.
وی افزود: علی رغم تشکیل کمیته توسعه گردشگری شمال شرق کشور که بین استانهای شمالی و شمال شرق کشور برای حمایت از گردشگری مناطق بکر این منطقه ایجاد شده و مراودات خوبی نیز بین این استانها فراهم شده است اما متاسفانه به دلیل عدم وجود پروازهای نامنظم نمی توانیم جهت سغرهای هوایی برنامه ریزی درستی انجام دهیم.
روزانه یک پرواز از فرودگاه بجنورد انجام میشود
مشکلات فرودگاه بجنورد همچنان ادامه دارد و با این حال مدیران استان همواره در حال طرح وعدههای جدید هستند. مهدی رشیدی معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی پیرامون مسائل و مشکلات فرودگاه شهدای مرکز استان و به ویژه کمبود پروازها در این فرودگاه اظهار داشت: با تکیه بر پیگیریهای قبلی مسئولین استان به ویژه استاندار و با قول مساعد رئیس سازمان هواپیمایی کشور، تمام تلاش خود را انجام میدهیم که تا پایان آبان ماه روزانه یک پرواز از فرودگاه بجنورد انجام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه برای ایر لاینها باید شرایط فراهم باشد تا خدمات ارائه دهند، گفت؛ شرایطی باید برای مجاب کردن شرکتهای هواپیمایی جهت پرواز در کریدور خراسان شمالی ایجاد میشد تا کنسلی پرواز ها به حداقل برسد و ما نیز در تلاش هستیم تا بتوانیم این شرایط را فراهم کینم.
وی در ادامه افزود: سیستم پروازی در کشور افت داشته اما با پیگیریهای صورت گرفته در سفر رئیس جمهور به استان یکی از مهمترین مصوبات سفر تخصیص 80 میلیارد تومان اعتبار برای فرودگاه شهدای بجنورد بود که در دو سال اخیر در حوزه عمرانی و بحث ماشین آلات و تکمیل تجهیزات این امر محقق شد.
فرودگاه بجنورد زیانده است
رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی نیز با بیان اینکه تعداد پروازها به یک سوم کاهش یافته است تصریح کرد: در حال حاضر فرودگاه بجنورد ضررده شده چرا که به اندازه کافی پرواز ندارد و به نوعی درآمد آن کاهش یافته است.
وی گفت: بذرپاش دستور پرواز روزانه در بجنورد را حداقل یک پرواز دادهاند که در حال حاضر میخواهیم که این عملیاتی شود و وی به دستور خود وفادار باشد و یا دست کم در این خصوص از مردم عذرخواهی کند.
وحیدی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع جانمایی فرودگاه بجنورد نیز اشاره ای کرد و خاطرنشان کرد: در بحث جانمایی موضوع تخصصی است .
وی افزود: اگر فرودگاه بجنورد هماکنون ایراداتی دارد و برای تجهیز نیاز به امکانات و تجهیزاتی دارد می توانیم از مجلس پیگیر باشیم و مطالبه کنیم اما در بحث انتقال آن نمیتوانیم اظهار نظر کمی چرا بحث کارشناسی است و باید کارشناسان مرتبط در این خصوص وارد کار شوند.
وحیدی گفت: اما اگر انتقال فرودگاه نیز مطرح باشد میتوانیم در این خصوص به فرآیندهای بودجه ای و امکان سنجی کمک کنیم.
وی تصریح کرد: در ساخت فرودگاه بجنورد معتمدان مردمی، صنایع بزرگ، مسئولان مرتبط کمک کردند و زمینی برای این امر در نظر گرفتند و اگر به منطقی برای جابجایی فرودگاه نیز برنامهای وجود داشته باشد این همکاری از سوی مردم و سازمانها شکل خواهد گرفت.
حال با این وضعیت باید دید مسئولان استانی توانایی عمل به وعدههای خود را در راستای توسعه استان دارند و یا مثل همیشه این فرودگاه فقط با اندک ظرفیتی در حمل ونقل مسافران نقش خواهد داشت.
انتهای پیام/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |