Get News Fast

 

سفیر ایران پاسخ می‌دهد؛ آیا روسیه از اجرای قرارداد ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا عقب‌نشینی کرد؟

سفیر ایران در روسیه با رد مباحث مطرح شده درباره عقب‌نشینی روسیه از اجرای قرارداد ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا گفت: کریدور برای ایران‌ برای روسیه ضروری و مقوله‌ای حیاتی است.‌

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم ازمشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، در این نشست که شامگاه یکشنبه با حضور یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در سالن تشریفات سفارت ایران در مسکو برگزار شد، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه با رد مباحث مطرح شده درباره عقب‌نشینی روسیه از اجرای قرارداد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا گفت: کریدور برای ایران، فرصت اما برای روسیه با توجه به تغییرات ژئوپلیتیک بعد از عملیات نظامی در اوکراین، ضرورت و مقوله‌ای حیاتی است.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی کلید طلایی را در حوزه کریدوری در دست دارد، گفت: کریدور شمال -جنوب برای ایران و آینده ایران، فرصتی بی‌نظیر تلقی می‌شود که باید از این فرصت برای تقویت اقتصاد ملی بهره گرفت.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های استان خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی این استان از بخش شرقی کریدور شمال -جنوب برای ارتقای سطح مبادلات تجاری بهره گیرند.

نظری استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه آمار صادرات این استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از 30 درصد افزایش را نشان می‌دهد، بر عزم این استان در بهره‌گیری از ظرفیت‌های حمل و نقل، راه و راه‌آهن و گمرک برای جهش در مبادلات تجاری در چارچوب کریدور شمال -جنوب تاکید کرد.

در این نشست، شماری از فعالان بخش خصوصی استان خراسان رضوی به طرح دیدگاه‌های خود در راستای توسعه مناسبات دوجانبه و تشریح موانع فراروی توسعه صادرات به روسیه پرداختند.

جمعی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی یکشنبه پنجم آذرماه 1402 در قالب هیأتی به ریاست استاندار این استان به روسیه سفر کرده‌اند.

در سفر این هیأت که در چارچوب دیپلماسی استانی در راستای توسعه مناسبات ایران و روسیه صورت گرفته است، مذاکراتی با بخش‌های دولتی و نیز نشست‌های رو در رو فعالان بخش خصوصی مسکو و استان چلیابینسک برنامه‌ریزی شده است.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال 2000 میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود 14 هزار و 500 کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و 200 کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، 40 درصد زمان ترانزیت و 30 درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.

اردیبهشت ماه 1402 و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت – آستارا به طول 162 کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال – جنوب است.

در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد.

انتهای پیام/282/.

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا