انجام ۲۸درصد حملونقل جادهای کشور در استان البرز/زیرساختهایی که جوابگو نیست
حجم تردد خودروها در محورهای مواصلاتی البرز در مهرماه ۱۴۰۲ در حالی نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۱۲.۵ درصد رشد داشته است که زیر ساخت های این استان نسبت به این حجم از تردد جوابگو نبوده و البرز در این حوزه به شدت با مشکلات زیر ساختی مواجه است. |
به گزارش تسنیم از کرج ، علی شادفر رئیس مرکز مدیریت راههای البرز اوایل آبان ماه در حالی از ورود بیش از 9 میلیون خودرو به این استان در مهرماه خبر داده بود که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.5 درصد افزایش داشته است.
شادفر در این رابطه عنوان کرده بود که در همین بازه زمانی هشت میلیون و 972 هزار و 213 خودرو از استان خارج شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5.5 درصد افزایش داشته است.
البرز محور ارتباطی 14 استان کشور
افزایش ورودی و خروجی از محورهای مواصلاتی البرز در حالی صورت گرفته است که این استان محور ارتباطی 14 استان کشور است و با بهرهمند بودن از یک هزار و 550 کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی به عنوان شاهراه ارتباطی شناخته میشود. اما در سالهای اخیر با وجود بالا بودن حجم تردد در محورهای ارتباطی البرز، شاهد توسعه زیرساختها در حوزه راه و جادهای نبودیم و به جرأت میتوان گفت که این استان یکی از ضعیفترین زیرساختها را در این بخش دارد.
از سوی دیگر البرز به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین استانهای کشور شناخته می شود، اما نه متناسب با رشد جمعیت و نه افزایش حجم تردد از محورهای مواصلاتی آن، توسعهای در حوزه راه و جاده آن صورت گرفته و در این بخش بسیار ضعیف است. همچنین آسفالت برخی محورهای ارتباطی البرز مربوط به 30 تا 40 سال گذشته است که البته بهسازی برخی از این مسیرها امسال آغاز شده است.
مشکلات اصلی البرز در حالی به یکی از موانع اصلی برای توسعه آن تبدیل شده است که راهها نقش مؤثری در توسعه البرز دارند چراکه بیشتر سرمایهگذاران به دلیل شلوغی این استان رغبتی برای سرمایهگذاری ندارند بنابراین با توجه به پیوسته بودن کرج به تهران باید اقدامات زیربنایی در پیش گرفت.
اختصاص 28 درصد از حمل و نقل جادهای کشور به البرز
ابوالفضل رحمانی مدیرعامل شرکت احداث کنارگذر شمالی کرج در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به ضعف زیرساختی البرز در حوزه جادهای گفت: 28 درصد از حملونقل جادهای کشور به این استان اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه با وجود این میزان از تردد که درصد بسیار بالایی است، فقط سه درصد از زیرساختهای کشور متعلق به البرز است، گفت: زیرساختهای کنونی به هیچ عنوان جوابگوی نیاز البرز در حوزه حمل و نقل نیست.
رحمانی با اشاره به اجرای پروژههایی از جمله احداث کنارگذر شمالی کرج به عنوان یکی از پروژههایی که میتواند بخشی از نیاز البرز در حوزه راه و حملونقل را برطرف کند، اظهار کرد: این پروژه تاکنون از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار بوده اما نیازمند تزریق اعتبار است که در این صورت تا سال آینده تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید.
دولت سیزدهم میراثدار کوتاهی دولتهای قبل در حوزه جادهای البرز
ضعف البرز در حوزه راهسازی در حالی تبدیل به یکی از مشکلات اصلی شده است که دولت سیزدهم به عنوان میراثدار کوتاهی دولتهای قبل در این حوزه پروژههای مهمی را برای حل مشکل این استان تعریف کرده است. چراکه دولت بر این باور است که توسعه حوزه حملونقل نهتنها در رشد اقتصادی البرز نقش بسیار گستردهای دارد بلکه در کنار آن موجب ارتقای ایمنی جادهها با هدف کاهش تصادفات و افزایش جان مردم خواهد شد.
به همین منظور امروز به اهتمام دولت سیزدهم کارگاه جادهسازی در تمام محورهای ارتباطی این استان راهاندازی شده و 108 پروژه در این حوزه با اعتبار یک هزار و 380 میلیارد تومان اعتبار در حال اجراییشدن است. اما با توجه به اینکه اجرایی شدن این پروژهها به دلیل عقبماندگیهای شدید البرز در حوزه حملونقل جادهای زمانبر است به نظر میرسد که در کنار انجام این برنامههای عملیاتی باید اقداماتی کوتاهمدت برای حل این مشکل اساسی اتخاذ کرد، چرا که در غیر اینصورت شاهد افزایش حجم مشکلات در بخش حملونقل خواهیم بود و با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و بالارفتن حجم ترددها که هر ماه نسبت به ماه قبل شاهد آن هستیم این احتمال در درازمدت وجود دارد که اجرایی کردن پروژههایی که امروز تعریف شدند نیز جوابگو نبوده و بار دیگر شاهد ضعف زیرساختی در بخش راه و جادهای البرز باشیم.
انتهای پیام/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |