Get News Fast

 

اسپانیا؛ نمونه کارایی دیپلماسی رسانه‌‌ای در حمایت از مردم فلسطین

اسپانیا، کشور مهم در اتحادیه اروپا است و زبان اسپانیولی زبانی جهانی است، با توجه به مواضع جدی و انتقادی مردم و مقامات این کشور علیه اسرائیل در قبال تحولات نوار غزه و فلسطین، ظرفیت بالایی را در خصوص حمایت از ملت فلسطین شاهد هستیم.

اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌ها و به ویژه شبکه‌های اجتماعی در جهان کنونی، نقش بسیار مهمی در ساخت و تثبیت روایت‌های مختلف ایفا می‌کنند. استفاده دولت‌های مختلف از شبکه‌های اجتماعی برای اتخاذ مواضع و معرفی کشور خود، نشان می‌دهد می‌توان از رسانه‌های نوین برای بهبود یک تصویر ملی، حمله به روایت‌های ساخته شده توسط دیگران، ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مخاطبان خارجی و… بهره بُرد.

در شرایط کنونی حاکم بر منطقه غرب آسیا و در کوران تحولات فلسطین اشغالی و اوج حملات رژیم غاصب اسرائیل به مردم مظلوم فلسطین، بدیهی است که رسانه‌های غربی و وابسته به دولت‌های متحد رژیم صهیونیستی، از این رژیم حمایت و حقایق جنایات آن را سانسور خواهند کرد.

در این میان، می‌توان از رسانه‌های نوین (شبکه‌های اجتماعی) استفاده کرد تا روایت مسلط غربی- عبری را شکست و حقایق را به طور صحیح و البته قابل فهم برای مخاطب عامه، به جهانیان عرضه کرد.

در این میان،  درکشور اسپانیا به عنوان عضو مهم اتحادیه اروپا  و زبان اسپانیولی که شمار بالایی در جهان به این زبان صحبت‌ می‌کنند، با توجه به مواضع جدی و انتقادی مردم و مقامات این کشور علیه اسرائیل در قبال تحولات نوار غزه و فلسطین، ظرفیت بالایی از حمایت از ملت فلسطین ایجاد شده است.

تظاهرات بزرگ و چشمگیر ملت اسپانیا در شهرهای مختلف این کشور در حمایت از فلسطین و انتقادات مقامات رسمی این کشور از رویکردهای رژیم صهیونیستی در کنار فعالیت پرشمار کاربران اسپانیایی و دیگر کاربران مسلط به این زبان توانسته است جلوه‌ای از نقش رسانه‌های اجتماعی در مواجهه با جنایات رژیم صهیونیستی را رقم بزنند.

به سبب همین فضا، اقدامات مرکز دیپلماتیک ایران در اسپانیا در این نبرد رسانه‌ای در خارج از کشور نمونه‌ای موفق از کارایی استفاده از دیپلماسی رسانه‌ای در این راستا بود. همچنین سفرهای متعدد وزیر امور خارجه، مذاکرات پرتعداد و رایزنی‌های فراوان وزیر امور خارجه در بیش از 50 روز اخیر، برای توقف جنایات رژیم و تبیین تحولات نوار غزه، بسیار برجسته بوده است.

سفارت‌خانه‌های ایران نیز به فراخور کشور محل ماموریت، توانسته‌اند نقش مهمی در جریان‌سازی رسانه‌ای و تشریح منطق سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مورد مساله فلسطین ایفا کنند. تجربه موفقی را در خصوص اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی در این روزها در اسپانیا شاهد بودیم.

به سبب وجود فضای مناسب، نمایندگی دیپلماتیک ایران، توانسته با فعالیت مناسب در فضای مجازی به زبان اسپانیولی و قابل فهم، کنش‌گری به‌هنگام و تولید محتوای جذاب، جریانی رسانه‌ای علیه جریان اصلی اخبار در دنیا ایجاد نماید و تریبون مناسبی برای ایران و سیاست‌های کشورمان در قبال فلسطین باشد. جلب توجه مخاطب در اسپانیا در قبال تحولات منطقه به خصوص فاجعه اخیر انسانی در غزه از نتایج اقدامات سفارت ایران در مادرید است.

پیشتر، سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین یکی از نمونه‌های موفق دیپلماسی رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشته بود.

دیپلماسی عمومی، بخش مغفول برنامه پنج‌ساله هفتم
درس‌های بازدید میلیونی حساب‌های مجازی سفارت ایران در پکن در خلال عملیات طوفان الاقصی

 

فارغ از نقش مهم اسپانیا در اتحادیه اروپا و مواضع اخیر برخی سیاستمداران این کشور در قبال تحولات نوار غزه، بین‌المللی بودن زبان این کشور و تعداد بالای متکلمان به زبان اسپانیولی در شبکه‌های اجتماعی، فعالیت سفارت ایران  با توجه زیادی همراه شد.

 

کشور فلسطین , نوار غزه , سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران , کشور اسپانیا ,

 کاریکاتور اختصاصی سفارت ایران در اسپانیا که بسیار در فضای مجازی اسپانیا دیده شد

 

 تولید محتوای جذاب، استفاده از تصاویر اختصاصی و تهیه کلیپ‌های کوتاه از جمله اقدامات مهم سفارت ایران در مادرید است. حضور سفیر ایران در مادرید در مقابل دوربین، توضیحات جامع و دقیق وی به زبان انگلیسی و زیرنویس آماده‌شده به زبان اسپانیولی نشان دهنده سیاست گذاری درست است.

 

کشور فلسطین , نوار غزه , سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران , کشور اسپانیا , کشور فلسطین , نوار غزه , سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران , کشور اسپانیا ,

نمونه‌ای از تولید محتوا به زبان انگلیسی و اسپانیولی در مورد فلسطین

 

 

 بازخوانی این نمونه‌ها برخی از الزامات را برای سایر سفارت‌خانه‌های ایران به خوبی روشن و شفاف می‌کند:

– استفاده از نیروی انسانی شایسته در نهادهای دیپلماتیک؛

-توجه به قدرت نرم و رسانه‌های نوین برای بیان مواضع و ارتباط با مخاطبان کشورهای محل ماموریت؛

– توجه به تولید محتوای جذاب تصویری و البته درک «اهمیت استفاده از زبان کشور مقصد» برای ارتباط بیشتر و بهتر.

اقدامات این دست که اهمیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در سیاست خارجی بسیار حائز توجه است و اگر رسانه‌های اجتماعی سفارتخانه‌ها به عنوان بازوی میدانی با رسانه‌های داخلی هم‌افزایی کنند می‌توانند اثرگذاری واقعی در افکار عمومی بین‌المللی داشته باشند و علاوه بر افزایش توان و قدرت نرم بتوانند مواضع ایران را در جهان به درستی و هنرمندانه تشریح کنند.

انتهای پیام/

 

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا