وزیر کشور: نظام اداری محل تحرکات سیاسی نیست
وزیر کشور خواستار عملیاتی بودن پژوهشها و پاسخگویی به نیازهای دستاندرکاران شد و با تاکید بر التزام به ویژگی های نظام اداری، گفت: نظام اداری محل تحرکات سیاسی نیست بلکه باید به مردم خدمت کند. |
به گزارش وبانگاه به نقل از ایسنا به نقل از وزارت کشور، احمد وحیدی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، یادآور شد: نظام اداری متعلق به مردم است و باید خدمت رسانی کند.
وی ادامه داد: نظام اداری محل تعاملات سیاسی نیست، چون برخلاف فلسفه تشکیل آن است. تحرک سیاسی باید در حزب انجام شود. نظام اداری یک نظام خدمتگزار است و باید تابع نظامات خود باشد.
وزیر کشور با بیان اینکه در اثر اشتباه دیرینه، نظام اداری دستخوش تلقیات سیاسی شده است، خاطرنشان کرد: نظام اداری در جمهوری اسلامی یک خصوصیاتی دارد و کسی که در آن فعالیت دارد باید چارچوب ها را رعایت کند.
وحیدی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله پژوهش اشاره کرد و با توجه به تنوع مسئولیت های وزارت کشور در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، عمرانی و بحران، اظهار کرد: کارها باید بر اساس مبنای نظری قوی، انجام و از روش ها و راههای نو برای اعمال خلاقیت های جدید به منظور تحقق بهتر اهداف استفاده شود.
وی با تقدیر از عبدالرحیم پدرام رئیس سابق مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور بابت تلاش و اقدامات موثر در این مرکز، تصریح کرد: پژوهشهای این مرکز باید بتواند حلقه وصل بین پژوهش های نظری دانشگاه ها و صحنه عملیات باشد.
وزیر کشور اضافه کرد: باید مبانی نظری را به صحنه عمل آورد. نباید در دام مسایل کلی بیفتیم چرا که در موارد زیادی، حرف های نظری هیچ ربطی به صحنه عمل ندارد.
وحیدی با بیان اینکه مرکز مطالعات باید به نیاز واقعی و سوالات دستاندرکاران پاسخ دهد، اظهار کرد: مدیریت دانش در کنار پژوهش بسیار کمک کننده است. پژوهش باید موجب تغییر در سطح اداره شود.
وی افزود: مدیریت دانش در وزارت کشور به عنوان دستگاهی که حکمرانی عمومی را برعهده دارد، مهم است و باید نگاه عملیاتی داشته باشد.
وزیر کشور پیشنهاد داد: سامانه ای تعریف شود تا همه کسانی که در هر سطحی در وزارت کشور خدمت کرده اند، بتوانند تجربیات موفق یا ناموفق را مطرح کنند و گفت: در این صورت، یک جریان دائمی فکری ایجاد می شود.
وحیدی در ادامه به مساله آموزش هم اشاره کرد و توضیح داد: آموزش های کلاسیک مد نظر نیست بلکه باید مهارت افزایی در اولویت قرار گیرد. هدف آموزش باید این باشد که نظریات، عملیاتی شوند.
وی خاطرنشان کرد: اینجا بحث کلاس نیست، بلکه آزمایشگاه مطرح است. یعنی استاندار، فرماندار و بخشدار در یک شرایط آزمایشگاهی بیاموزند که در مواقع پیچیده چگونه تصمیم بگیرند. آموزش باید مهارت محور باشد که افراد بر اساس ضرورت های میدانی آموزش ببینند و به کار گرفته شوند.
وزیر کشور در پایان سخنان خود برای عبدالرحیم پدرام و جلیل دارا در مسئولیت های جدید حوزه وزارتی و مرکز مطالعات راهبردی و آموزش، آرزوی موفقیت کرد.
دانشیار رشته علوم سیاسی (گرایش مسائل ایران) دانشگاه تربیت مدرس، مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخشی از مسئولیتها و پیشینه کاری رئیس جدید مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور، رئیس مجمع اساتید مسلمان دانشگاه ها، رئیس بسیج اساتید دانشگاه های تهران، رییس کمیته اساتید قرارگاه جنگ نرم ستاد نیروهای مسلح، معاون دفتر برنامه ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی، دبیر شورای حمایت و نظارت بر انجمن های علمی دانشجویی کشور، مجری طرح تدوین برنامه راهبردی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس مدل swot “، مدیر طرح “بررسی و تحلیل مواضع و برنامه های کاندیداها در انتخابات دهم ریاست جمهوری” و همکاری در طرح”نظام نامه انتخابات ریاست جمهوری؛ اصلاح قوانین و آیین نامه ها”،مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر سوابق کاری دکتر دارا بوده است.
انتهای پیام
منبع | خبرگزاری ایسنا |
|