آموزش علمی نماز به سوادآموزان در کردستان
معاون سوادآموزی استان کردستان از آموزش نماز و کارکردهای آن به سوادآموزان کردستانی خبر داد. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، گلبهار خسروی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته اجرایی برنامه نماز کلید بهشت و بررسی وضعیت سوادآموزی در استان کردستان، یکی از برنامههای مکمل سوادآموزی را اجرای نماز کلید بهشت عنوان کرد و اظهار داشت: در کلاسهای سوادآموزی علاوه بر آموزش سواد، ترویج فرهنگ نماز نیز آموزش داده میشود.
وی تعمیق و تقویت فرهنگ اقامه نماز را هدف کلی این برنامه عنوان کرد و گفت: ترویج معارف نماز و فرهنگ درستخوانی در بین آموزشدهندگان و سوادآموزان، تقویت میزان آشنایی مخاطبان با احکام نماز و تصحیح قرائت نماز سوادآموزان از اهداف جزیی این برنامه است.
معاون سوادآموزی استان کردستان با اشاره به اینکه در سالهای قبل جامعه هدف طرح، 10 درصد سوادآموزان بوده و با اجرای موفق آن و تقاضای اجتماعی به 30 درصد افزایش و جزو برنامههای اصلی سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفته است، افزود: هم اکنون این برنامه برای 50 درصد سوادآموزان و آموزشدهندگان اجرایی میشود.
وی به محتوای آموزشی این برنامه نیز پرداخت و عنوان کرد: در همین راستا کتاب نماز کلید بهشت از انتشارات سوادآموزی چاپ و مورد استفاده قرار میگیرد و محتوای مورد استفاده در کلاسهای سوادآموزی استان، کتابچه آموزشی تهیه شده در استان بوده که متن آن در اختیار آموزشدهندگان قرار داده میشود.
خسروی با بیان اینکه در سال جاری 6870 نفر حجم برای پوشش به استان اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: این مقدار بر اساس حجم برنامههای آموزشی در بین سوادآموزان سه دوره استان توزیع شده که شامل 3233 نفر دوره سوادآموزی، 2237 نفر دوره انتقال و 1400 نفر دوره تحکیم است.
وی با اشاره به شیوهنامه ابلاغی و تدوین گامهای مختلف به منظور عملیاتی کردن این برنامه در سطح استان و شهرستانها و مناطق عنوان کرد: به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر و حسن اجرای برنامه، شورای سیاستگذاری و کمیته اجرایی مشترکی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی تشکیل و فرایند اقدامات را برنامهریزی، راهبری و نظارت خواهد کرد.
آموزش نماز به سوادآموزان
نظام مرادی، معاون ستاد اقامه نماز کردستان نیز آموزش نماز به سوادآموزان را اقدامی ارزشمند عنوان کرد و خواستار طراحی برنامهای به منظور آشنایی هر چه بیشتر آموزشدهندگان با شیوههای آموزشی و توانمند سازی نیروی انسانی و مجریان کار شد.
وی افزود: در همین راستا ستاد اقامه نماز استان آمادگی تأمین مدرسان مجرب کشوری با استفاده از اساتیدی از قم و مجموعه مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور برای تربیت مدرسان استانی را داشته تا دورههای آموزشی مدرسان استانی برگزار و با حضور این افراد، دورههای آموزشی و توجیهی در سطح شهرستانها و مناطق برگزار شود.
معاون ستاد اقامه نماز کردستان همچنین پیشنهاد کرد در راستای اقدامات مشترک به ویژه تأمین مدرس، تهیه و تدوین محتوا، نظارت و ارزیابی و برگزاری دورههای آموزشی، تفاهم نامه همکاری تدوین و برنامهها تا حصول نتیجه پیگیری و اجرایی شود.
تأمین و توزیع محتوای آموزشی ویژه سوادآموزان
علیرضا منتشلو رئیس اداره ساماندهی دورههای سوادآموزی و آموزشهای داوطلبانه استان کردستان نیز به گامهای ششگانه این برنامه پرداخت و تشکیل کمیته اجرایی، تأمین و توزیع محتوای آموزشی، توجیه عوامل آموزشی و اجرایی، آموزش، ارزشیابی پیشرفت یادگیری و نظارت آموزشی را از مراحل اجرایی برشمرد.
وی با بیان اینکه برای کلیه آموزشدهندگان مجری برنامه لازم و باید قبل از شروع سال تحصیلی، دوره آموزشی با هماهنگی دفتر اقامه نماز برگزار شود؛ رویکرد اساسی در آموزش نماز را تمرین و تکرار عملی عنوان کرد.
رئیس اداره ساماندهی دورههای سواد آموزی استان کردستان با اشاره به مدت زمان آموزش این برنامه، افزود: در طول اجرا، آموزشدهنده باید در اولین جلسه درسی هر روز، با توجه به شرایط یادگیرنده به مدت 10 دقیقه به آموزش نماز اقدام کند به طوری هر نفر در 20 جلسه آموزشی، مجموعه 200 دقیقه به آموختن قرائت صحیح نماز بپردازد.
وی بیان کرد: در راستای ارزشیابی پیشرفت یادگیری نیز نمونه برگ راهنمایی ارزشیابی تکوینی پیشرفت درست خوانی نماز ملاک عمل بوده و در گام ششم به منظور بهبود کیفیت آموزشی و کنترل حسن اجرای برنامه، نظارت بر فرآیند اجرا از سوی مسئولان سواد آموزی، مدیران مراکز یادگیری محلی، ناظران معرفی شده از طرف اقامه نماز استان و به صورت موردی از سوی اعضای کمیته های اجرایی انجام میشود.
منتشلو تأمین مدرس جهت برگزاری دوره توانمندسازی آموزشدهندگان مجری برنامه، پشتیبانی و حمایت، تشویق افراد دستاندرکار و مجری برنامه شامل عوامل اجرایی، آموزشدهندگان و مخاطبان و تهیه محتوای آموزشی و قرار دادن آن در اختیار آموزشدهندگان را از جمله حدود انتظارات و اقدامات لازم عنوان کرد.
گفتنی است؛ در این نشست اعضای کمیته نظرات، دیدگاهها و پیشنهادات درباره نحوه اجرای این برنامه در کلاسهای سوادآموزی سال 1402 از جمله مقررات مالی و اداری، تأمین هزینه، سرانه برگزاری دوره، تهیه و ارسال محتوای آموزشی و نظارت و ارزیابی بیان و پیرامون موضوع بحث و تبادل نظر و تصمیمگیری شد.
انتهای پیام/486/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |