Get News Fast

 

علت بیشتر مراجعات مردم به دیوان عدالت اداری برای چیست؟

نشست کارگروه تخصصی صلاحیت و ماموریت‌های دیوان عدالت اداری با دستگاه‌های اجرایی استان همدان صبح امروز در اداره کل آموزش پرورش همدان برگزار شد.

به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، نشست کارگروه تخصصی صلاحیت و ماموریت‌های دیوان عدالت با حضور عباس محدث، معاون قضائی در امور اداری، استخدامی و فرهنگی دیوان عدالت اداری، جواد سپهری کیا، معاون قضائی امور حقوقی و پیگیری و پژوهشی دیوان عدالت اداری، حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در محل سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش استان همدان برگزار شد.

پیش از آغاز جلسه معاونین دیوان عدالت اداری تعدادی از شکایات  مردمی را بررسی و آن را به دستگاه یا بخش مربوطه جهت پیگیری و حل مشکل ارجاع دادند.

در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و ذی‌ربط به بیان مشکلات، شکایات، انتقادات و نظرهای مربوط به آن دستگاه، پرداختند.

عمده شکایات و پرونده‌ها مربوط به مسائل مالی هستند و عمده این نوع پرونده‌ها نیز از تعویق یا عدم پرداخت مطالبات شکات حکایت داشت.

از مهم ترین مشکلاتی که در این جلسه بررسی شد، بحث شاغل بودن و امکان اشتغال مجدد ایثارگران، وضعیت بازنشستگی کارکنان و مربیان مهدکودک ها و وضعیت راننده‌های استیجاری ارگان‌های اداری بود.

مباحث مذکور توسط نماینده ارگان‌های مربوطه مطرح شد و سایر نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط نیز به بیان مشکلات و شکایات مربوط به دستگاه خود پرداختند.

استان همدان از جمله‌ استان‌هایی است که کمترین میزان شکایات و مراجعات به دیوان را دارا است

عباس محدث، معاون قضائی در امور اداری، استخدامی و فرهنگی دیوان عدالت اداری، در خصوص وضعیت استان همدان در دیوان عدالت اداری، گفت: استان همدان از جمله‌ استان‌هایی است که کمترین میزان شکایات و مراجعات به دیوان را دارا است و این نشان از وجود مدیران توانمند و تلاشگر در این استان است.

وی عنوان کرد: درصد زیادی از پرونده‌های موجود در دیوان و همچنین بیشتر مراجعات، در خصوص عدم پاسخگویی دستگاه‌ها است.

او ادامه داد: بسیاری از مشکلات و شکایات را می‌توان در سطح اداره و با گفتگو حل کرد اما زمانی که پرونده وارد دیوان شود، روند یکساله ای باید طی شود تا به نتیجه و سرانجام برسد.

سهم بالای پرونده کارگری، کارفرمایی در دعاوی عدالت ادارای

مجید بشیری مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری نیز ‌اظهار‌ داشت: محور مباحث مطرح شده امروز اراضی اقتصادی و شهرسازی است که شهرداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط با موضوع مواردی که در خصوص قانون جدید دیوان وجود داشت را طرح موضوع کردند و درباره آن بحث و گفت‌و‌گو شد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان سیزدهمین مقصد سفر هیات دیوان عدالت اداری است، بیان کرد: سفر‌های استانی دارای اهمیت ویژه‌ای هستند به همین دلیل از ارکان اساسی فعالیت دیوان عدالت اداری کشور به شمار می‌رود.

این مقام مسئول تاکید کرد: از زمین‌های ویژه این سفرها حل ‌‌چاره‌اندیشی مشکلات مردمی است که به حمدالله در جریان سفر به همدان نیز 300 مراجعه کننده مشکلاتشان حل و مرتفع شد.

بشیری افزود: برخی از مراجعه‌کنندگان افرادی بودند که پرونده‌های باز و در دست بررسی دارند و گروهی نیز تنها نیاز به مشاوره حقوقی داشتند که به استناد این اتفاق نیاز است اطلاعات و آگاهی مردم در این بخش بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه نقش مدیران استانی در آگاهی بخشی عمومی اثر ویژه دارد، عنوان کرد: نیاز داریم بسترهای لازم در این زمینه بیشتر ایجاد شود.

مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری کشور ضمن معرفی سامانه ساعد به منظور ثبت سوالات مردمی و پاسخ‌دهی به این دست موارد، بیان کرد: بیشترین سوالات در این بهش عمدتا درباره بازنشستگی است و مواردی از جمله اینکه بیمه و مزایای تعلق گرفته چگونه است؟ آیا جز مشاغل سخت و زیان‌آور است؟ و اینکه دعوایی را درباره این مسائل چگونه عنوان کنند.

بشیری تاکید کرد: ظرفیتی که سامانه ساعد برای مردم ایجاد کرده به نحوی است که اگر افراد در دعاوی نیازمند وکیل باشند می‌توانند از طریق این سامانه این مشکل خود را مرتفع کنند.

وی در پایان افزود: نقص عملکردی دستگاه‌های اجرایی در این سامانه عام‌االشمول است و این طور نیست که استانی خاص نقیصه‌ای یا مزیتی داشته باشد.

این مقام مسئول اظهار داشت: شکایات متعددی در دیوان جهت آسیب‌شناسی وجود دارد که هدف و سیاست ما این است که با دقت در آنها نقطه نظرات را بشناسیم و بتوانیم حجم پرونده‌هارا کاهش دهیم.

 برخی از ادارات به دنبال به تعویق انداختن انجام امور هستند  

حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامدگویی به معاونین دیوان عدالت اداری حاضر در جلسه، گفت: یکی از مشکلات عدیده که با آن مواجه هستیم این است که برخی از ادارات با پیچیده کردن کارها و درگیر کردن مردم با کارهای اداری، به دنبال به تعویق انداختن انجام امور هستند و همین امر باعث افزایش شکایات می‌شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه این موضوع یک درد است در کشور که گاهی یک مدیر تمایل به حرف زدن ندارد، در صورتی که گاهی می‌شود با گفتگو و یا یک اقدام به موقع مشکل را حل کرد.

او تصریح کرد: گاهی پیش آمده که مدیری قرار بوده پرونده 400 نفر را حل کند اما دوماه کار را دیرتر انجام داده و 400 شکایت علیه ایشان انجام شده است.

انتهای پیام/

در صورت تمایل به مشاهده اخبار استان‌ها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا