تخلف وزارت صمت در ارائه ناقص خدمات در پنجره ملی
وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله دستگاههای اجرایی است که با پایان یافتن مهلت قانونی ارائه خدمات ۱۰۰ درصدی در پنجره واحد خدمات هوشمند (پایان آبان ۱۴۰۲) تخلف کرده است. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم، براساس قانون بودجه 1402 , قرار بود دستگاههای اجرایی تا پایان آبان امسال، به صورت 100 درصدی، خدمات الکترونیکی خود را از طریق پنجره ملی ارائه کنند.
در این زمینه 144 دستگاه اجرایی بر اساس قانون یاد شده مکلف به ارائه خدمات الکترونیک در پنجره واحد خدمات هوشمند شده بودند.
جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در این باره میگوید: راه اندازی و تکلیف قانونی دستگاههای اجرایی برای راهاندازی و اتصال به پنجره واحد، به این منظور بوده که دستگاهها خودشان را به یکپارچگی برسانند تا کاربران بتوانند با یکبار احراز هویت، به همه خدمات مورد نظرشان دسترسی یابند.
حالا با گذشت یک سال از اجرای این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت با پایان یافتن مهلت قانونی ارائه خدمات 100 درصدی در پنجره واحد خدمات هوشمند، هنوز نتوانسته به طور کامل به این تکلیف قانونی عمل کند.
زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره میگوید: موضوع اتصال همه سازمانها به پنجره ملی خدمات دولت، نیاز مردم است که باید برای مردم فراهم شود.
وی ادامه داد: میانگین حضور دستگاهها در خدمات هوشمند پنجره واحد، 65 درصد است که برخی خیلی کمتر و برخی 100 درصدی هستند، اما مهمترین نکته این است که همین 65 درصد نشان میدهد کار شدنی است که اوایل، برخی از سازمانها این کار را نشدنی میدانستند.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: درخواست ما از دستگاههای مشمول این قانون، این است که به سرعت به تکلیف قانونی شان عمل کنند تا شاهد فراهم کردن اجرای 100 درصدی این قانون برای مردم باشیم.
بر اساس اعلام معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات تاکنون 6 زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک، صندوق توسعه دریایی، صندوق ضمانت صادرات ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اتصال صددرصدی خدمات خود را در پنجره واحد خدمات هوشمند ثبت کردهاند.
امیر حسین بهرامی معاون مرکز فناوری داده و اطلاعات فضای مجازی وزارت صمت در این باره توضیح داد: وزارت صنعت، معدن تجارت، در حدود 350 خدمت و زیر خدمت دارد که 172 خدمت آن مربوط به ستاد وزارتخانه است و بقیه خدمات مربوط به سازمانهای تابع و ذیل وزارتخانه هستند که در حقیقت 200 مورد از این، خدماتی هستند که به درگاه پنجره خدمات هوشمند دولت متصل شده اند.
اما وضعیت اتصال دیگر زیر مجموعههای وزارت صمت هم به شرح ذیل است:
سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی 80 درصد، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی 40 درصد، شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران 36 درصد، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان 20 درصد و سازمان توسعه تجارت 10 درصد خدمات خود را در پنجره واحد خدمات هوشمند ارائه کرده اند.
معاون مرکز فناوری داده و اطلاعات فضای مجازی وزارت صمت، درباره دلایل ارائه نشدن صد درصدی خدمات در زیر مجموعههای یاد شده میگوید: برخی خدمات تازه ایجاد شدهِ وزارتخانه است که عمر اینها شاید کمتر از یکسال باشد و ما در حال آماده سازی زیرساختهای الکترونیکی این خدمات هستیم که فکر میکنم تا پایان سالجاری این خدمات هم الکترونیکی و هم به پنجره خدمات هوشمند متصل شوند.
به گفته بهرامی عمده اختلاف ما در این اتصال، حدود 100 خدمت است که تا آخر آذرماه حل میشود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموعه ستادی خود نیز، عملکرد 36 درصدی در اجرای قانونی داشت که قرار بود تا پایان آبان 1402 به طور کامل اجرا شود.
انتهای پیام/
منبع | خبرگزاری تسنیم |
|