راههای روستایی بیش از ۲۵ سال عمر دارند
معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل نقل جادهای با اشاره به اینکه راههای روستایی کشور عمری بیش از ۲۵ تا ۳۰ سال دارند گفت: راههای روستایی موجود متناسب با توسعه روستاها و بار ترافیکی ارتقا پیدا نکرده است. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، خداداد مقبلی امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راهداری استان کرمانشاه اظهار داشت: سازمان راهداری دو وظیفه مهم برعهده دارد که زیرشاخههای گستردهای برای خدمترسانی دارد.
وی حفظ و توسعه شبکه راههای جادهای را از مهمترین وظایف این سازمان دانست که که زحمات شبانهروزی میطلبد عنوان کرد: مدیریت نگهداشت شبکه راههای استان چند تخصص نیاز دارد که مدیر موفق باید تجربه کافی برای مدیریت در این حوزه را داشته باشد.
مقبلی گفت: مدیریت ماشینآلات، منابع انسانی و پروژهها از نظر کیفی و کمی از تخصصهایی است که مدیر باید بداند و مدیرکل پیشین راهداری کرمانشاه نیز در این زمینه از مدیران نمونه بودند.
وی افزود: شرایط استان کرمانشاه با استانهای دیگر متفاوت است و علاوه بر حمل و نقل، ترانزیت و فعالیتهای مرزی مسئولیت سنگینی را برای آن ایجاد میکند.
مقبلی با اشاره به نقش مهم اداره کل راهداری استان کرمانشاه در پنج پایانه مرزی فعال استان عنوان کرد: پایانههای استان کرمانشاه جزو پایانههای موفق در کشور عمل کرده است.
وی با بیان اینکه مدیریت حمل و نقل بار و مسافر امروز تخصصی است گفت: در حوزه مسافر و بار مشکلاتی در کشور وجود دارد که با تدبیر مدیر مجموعه باید مدیریت شود و در کرمانشاه این مدیریت به خوبی انجام شده است.
مقبلی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نگهداشت راههای اصلی، فرعی و روستایی افزود: یکی از مهمترین و بیشترین مطالبات استان کرمانشاه که تلاش بیشتری هم برای آن انجام شده راههای فرعی و روستایی است.
وی گفت: در چند سال گذشته که راه روستایی به راهداری محول شد تلاش گستردهای در راستای ارتقا و توسعه آن انجام شد و امروز ضریب برخورداری استان کرمانشاه در حوزه راههای روستایی 88 درصد و چهار درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل نقل جادهای بیان کرد: در 20 ماه گذشته نزدیک به 3500 میلیارد تومان پروژه در استان کرمانشاه از منابع استانی و ملی برای راهها اجرا شده است.
وی گفت: اعتبارات راههای روستایی و فرعی به استانها محول شده و توزیع اعتبارات در استانها انجام میشود و شورای برنامهریزی استانها باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند.
مقبلی با بیان اینکه یکی از مشکلات استانها نگهداری شبکه راههای موجود است عنوان کرد: شوراهای برنامهریزی در زمینه ساخت راهها اعتبارات مناسبی را تخصیص میدهند اما در زمینه نگهداری آنها به ویژه راههای فرعی و روستایی چندان توکه نمیشود و این در حالی است که در اعتبارات ملی نیز اعتبار چندانی تخصیص نمییابد.
وی با اشاره به اهمیت نگهداری در زمینه روکش آسفالت و ارتقای مشخصات راههای فرعی و روستایی افزود: به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستهایم راههای روستایی و مشخصات آن را آنگونه که باید ارتقا دهیم.
معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل نقل جادهای گفت: راههای روستایی کشور عمری بیش از 25 تا 30 سال دارند و به طور عمده در دوران جهاد سازندگی ساخته شدهاند.
وی افزود: زمانی که راههای روستایی ساخته شدهاند بار ترافیک در نهایت به 300 وسیله در شبانهروز میرسید اما همان روستاها اکنون توسعه یافته و به بخش، شهر یا گاهی شهرستان تبدیل شدهاند اما مشخصات راهها همان روستایی است و بار ترافیک نیز به بیش از 2000 تا 3000 وسیله نقلیه در روز رسیده است.
مقبلی گفت: این وضعیت راههای روستایی با عرض کم و ترافیک بالا سبب وقوع تصادفات زیادی شده است عنوان کرد: کمبود اعتبارات هر ساله سبب شده در زمینه ارتقای شاخص راهها به مقدار تعیین شده پیشرفت نکنیم.
وی افزود: درخواست میشود این موضوع در شورای برنامهریزی مد نظر باشد که در زمینه نگهداری و ایمنسازی، کاهش تلفات، ارتقای مشخصات و افزایش سطح ایمنی جادهها بسیار مؤثر است.
انتهای پیام/
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |