درآمد 302 میلیارد دلاری آمریکا از فروش سلاح در سال 2022
100 شرکت بزرگ اسلحهسازی در جهان پارسال 597 میلیارد دلار درآمد داشتند که 302 میلیارد دلار آن یعنی حدود 51 درصد به شرکتهای آمریکایی تعلق دارد. |
به گزارش گروه اقتصاد بینالملل فارس، موسسه بینالمللی پژوهشهای صلح استکهلم (SIPRI) امروز در گزارشی اعلام کرد، فروش سلاح و خدمات نظامی توسط 100 سازنده سلاح در جهان در سال گذشته در مجموع به 597 میلیارد دلار رسیده است که در این میان، شرکتهای آمریکایی با وجود کاهش درآمد کلی همچنان بر این بازار مسلط هستند.
مجموع درآمد 100 شرکت بزرگ اسلحهسازی در جهان نسبت به سال پیش از آن 3.5 درصد کاهش پیدا کرده اما هنوز 14 درصد بیشتر از مجموع درآمد ثبت شده در سال 2015 است.
رقم مجموع 100 شرکت برتر اسلحه سازی نسبت به سال قبل 3.5 درصد کاهش داشته است، اما همچنان 14 درصد بیشتر از کل ثبت شده در سال 2015 است.
درآمد شرکتهای آمریکایی در محموع 7.9 درصد کاهش یافته و به 302 میلیارد دلار رسیده است اما هنوز 51 درصد کل درآمد اسلحهسازی در سال 2022 به شرکتهای آمریکایی تعلق دارد. از این 100 شرکت، 42 شرکت آمریکایی هستند.
درآمد 26 سازنده اروپایی اسلحه اندکی برابر با 0.9 درصد افزایش یافته و به 121 میلیارد دلار رسیده است.
بر اساس گزارش موسسه بینالمللی پژوهشهای صلح استکهلم، این کاهش جهانی بیشتر به دلیل افت درآمد تولیدکنندگان عمده سلاح در آمریکا بوده است که این بخش با موضوعاتی نظیر زنجیره تامین و کمبود نیروی کار» به علت انتشار همهگیری کرونا دست و پنجه نرم میکرد.
SIPRI اعلام کرد به علت جنگ اوکراین و تنشهای ژئوپلتیکی در سال گذشته، تولید اسحله در جهان از تقاضا عقب مانده است.
به علاوه، بسیاری از کشورها در پایان سال 2022 برای تسلیحات وخدمات نظامی سفارش دادند که انتظار میرود، درآمدهای ناشی از این سفارشها 2 تا 3 سال آینده خود را در حسابهای این شرکتها نشان دهد.
سازندگان تسلیحات در آسیا و غرب آسیا نیز در سال گذشته شاهد درآمد چشمگیر بودند که نشاندهنده «توانایی آنها در پاسخ به افزایش تقاضا در یک بازه زمانی کوتاهتر» است.
شرکتهای دولتی «روستیخ» و «United Shipbuilding Corporatio» تنها دو شرکت روسی هستند که در میان 100 شرکت برتر اسلحهسازی این موسسه قرار داشتند. درآمدها این شرکتها به 20.8 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال پیش از آن 12 درصد کمتر است.
پایان پیام/
منبع | خبرگزاری فارس |
|