کندی مرمت راههای فارس به دلیل اختصاص نیافتن ردیف اعتباری
مدیرکل راهداری فارس با بیان اینکه ۲ تا ۶ درصد از هزینههای احداث راه و جاده باید به بحث تعمیر و نگهداری آن اختصاص یابد، گفت: با وجود ردیف اعتباری، این اعتبار هیچ زمان تحقق نیافته و تنها روی کاغذ باقی مانده است. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، علیرضا راستیار ظهر امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر در بحث سطح رویهها، خرابیهای آسفالت و اصلاح درزها و انجام آسفالتهای حفاظتی بیش از 2000 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.
وی افزود: باوجود این حجم از اقدامات، هنوز به حداقل اعتبارات 2 تا 6 درصدی نرسیده و با آن فاصله بسیار داریم.
راستیار با بیان اینکه فارس با 21 هزار کیلومتر راه و جاده اصلی و فرعی در رتبه نخست کشور قرار دارد، یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نزدیک به سه هزار و 100 کیلومتر از محورهای استان، لکهگیری، اصلاح و درزگیری شده است.
مدیرکل راهداری فارس گفت: در همین مدت، در 12 هزار و 800 کیلومتر از محورهای استان نیز خط کشی انجام شده که برای این میزان 600 میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.
به گفته راستیار، بر اساس ثبت رکوردهای تردد جادهای و میزان تصادفات در سال 94، 121 نقطه حادثهخیز در فارس شناسایی شده که همه این نقاط بهجز دو نقطه اصلاح شده است.
وی تصریح کرد: برابر آخرین بررسیهای انجام شده در اسفند 1400، 877 نقطه حادثهخیز در کل کشور شناسایی شده که بیش از 10 درصد آن به میزان 96 نقطه در فارس واقع شده است.
ضرورت احداث 700کیلومتر راه روستایی
مدیرکل راهداری فارس در بخش دیگری از سخنانش از لزوم احداث 700 کیلومتر راه روستایی برای 150 روستا در استان سخن گفت و افزود: در حال حاضر 128 کیلومتر از راههای روستایی در استان در حال اجراست که بیشترین حجم آن مربوط به شهرستان ممسنی است.
راستیار با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل مسافر برونشهری و حمل بار، 4 هزار و 200 دستگاه خودرو مشغول به فعالیت هستند، گفت: در سال گذشته 18 میلیون مسافر از این ناوگان استفاده کردهاند.
2.5 درصد از جادههای حادثهخیز فارس در حال اصلاح هستند
مدیرکل راهداری فارس با بیان اینکه در حال حاضر 2.5 درصد از جادههای بحرانی و در وضعیت قرمز فارس در راستای اصلاح قرار دارند، عنوان کرد: اجرای روکش راههای سروستان به شیراز و کوار به شیراز هفته آینده آغاز میشود.
وی در ادامه افزود: در جمعبندی سفر اخیر ریاست جمهوری به فارس در پیشنویس ابلاغی 320 میلیارد تومان برای تکمیل و احداث راههای روستایی، 300 میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثهخیز و 400 میلیارد تومان بابت روکش آسفالت راههای اصلی و فرعی اختصاص داده شد.
راستیار گفت: در بحث ضربالعجل تکمیل نیازهای آزادراه شیراز-اصفهان به دستگاههای اجرایی از سوی رئیس کل دادگستری فارس، مجموعه راهداری هیچ وظیفهای به عهده ندارد و فقط در حوزه نظارت بر شرکت بهرهبردار ورود خواهد کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون، تمام امورات مربوط به بهرهبرداری و نگهداری این آزادراه تا پایان مدتزمان قرارداد بر عهده شرکت خصوصی احداث کننده جاده است.
این مقام مسئول در راهداری فارس درخصوص راهاندازی دوربین ثبت تخلفات در آزادراه هم گفت: ظرف شش ماه آینده 24 سامانه در این محور راهاندازی خواهد شد.
پس سهم قصور خودرو کجاست؟
راستیار در رابطه با سهم راههای استان در تصادفات هم یادآور شد: تاکنون سهم قصور همواره به عامل انسانی و راه داده شده و در هیچ کجا به جز آتشسوزی خودرو، سهم قصور خودرو دیده نشده است.
وی عنوان کرد: تعرفههای کرایههای بروناستانی توسط ستاد تنظیم بازار کشور تعریف میشود و نگاه این ستاد به هیچ عنوان افزایش نرخ کرایه نیست، اگرچه آنالیز قیمتهای واقعی نشان از هزینههای بسیار زیاد در این بخش دارد و ناوگان حمل و نقل برونشهری زیر قیمت هزینههای واقعی خود کرایه دریافت میکنند.
مدیرکل راهداری فارس در پایان از ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای بهویژه حوزه حمل و نقل مسافر سخن گفت و افزود: در لایحه بودجه 1403 بحث نوسازی ناوگان از طریق واردات حذف شده، که نیاز است نمایندگان استان تلاش کنند تا این ردیف در کمیسیون تلفیق، بررسی و در لایحه بودجه تکرار شود.
انتهای پیام/424
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |