مرتضی غرقی: آمریکا مشروطیت سیاسی کافی را ندارد
خبرنگار ارشد امور بین الملل گفت: آمریکا مشروطیت سیاسی کافی را ندارد بنابراین نمیتوان آمریکا را یک ابر قدرت نامید و کم کم به سمت افول درحال حرکت است، البته این به معنای سقوط و فروپاشی نیست. |
به گزارش وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد،سید محمد اسلامی امروز در سلسله نشستهای انتقال تجارب نقش رسانه در عرصه بینالملل اظهارداشت: مشهد سرزمین زر خیزی از باب رسانه است و مفتخرم روزنامه نگاری را از مشهد آغاز کردم.
وی افزود: یکی از کارهای خبرنگاران، تنوع منابع است و ما در فضایی قرار داریم که خبرنگاران به تنهایی رسانه هستند. کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه بیان کرد: یکی از سبک های خبر پرشین کارپت است و انگلسی ها معتقدند خبر باید به گونه ای نوشته شود که همچون فرش ایرانی نتوانیم تار و پود آن را از یکدیگر جدا کنیم.
اسلامی خاطرنشان کرد: موقعیت خبرنگاران در تهیه گزارش خبری تاثیر زیادی دارد و سبب افزایش سواد رسانه ای می شود.
وی اضافه کرد: در عصر جدید، هوش مصنوعی ماهیت انسان را تغییر داده و صورت مساله ها تغییر کرده و ماشین ها توانایی ایجاد خبر، گزارش، مقاله و … را دارند.
مرتضی غرقی، خبرنگار ارشد امور بین الملل نیز اظهارداشت: دنیا به سمت دیجیتال و هوش مصنوعی در حال حرکت است و ما میتوانیم روابط عمومی شهرداری مشهد را به هاب نشست های خبرنگاران جهان اسلام تبدیل کنیم و به آنان خوراک رسانه ای دهیم.
وی افزود: تاکنون سه کتاب درباره خاطرات خود در کشورهای مختلف نوشته اما اگر میخواهید کشور به سمت توسعه حرکت کند، باید آن را قانونمند کنیم.
خبرنگار ارشد امور بین الملل تصریح کرد: زمانی که از افول صحبت میکنیم، منظور ما کاهش قدرت و مفهوم فروپاشی، تغییرات درونی است.
وی بیان کرد: جوزف نای، پژوهشگر سیاسی معتقد است که ابر قدرت باید چند ویژگی داشته باشد که شامل قدرت بلامنازع، قدرت بلامنازع اقتصادی و مشروطیت سیاسی در جامعه بین الملل است.
غرقی خاطرنشان کرد: درحال حاضر امریکا در بعد نظامی به عراق و افغانستان حمله کرد و موفقیت چندانی کسب نکرد و جورف نای معتقد است که آمریکا از درون دچار فروپاشی شده و شهروندان آمریکایی باور دارند که آمریکا قدرت اول نظامی نیست.
وی اضافه کرد: حدود چهار هزار میلیارد دلار بدهی در آمریکا وجود دارد که مبلغ زیادی برای جامعه بین المللی است و آمریکا یکی از بدهکارترین کشورهای دنیا است همچنین آمریکا مشروطیت سیاسی کافی را ندارد بنابراین نمیتوان آمریکا را یک ابر قدرت نامید و کم کم به سمت افول درحال حرکت است، البته این به معنای سقوط و فروپاشی نیست.
غرقی گفت: هم اکنون مالکیت 70 درصد خبرگزاری ها، بازار طلا، ارز، نفت، وال استریت و بزرگترین بانک های آمریکا در اختیار صهیونیست است.
وی ادامه داد: جان بولتون ارتباط زیادی با کمیته روابط عمومی آمریکا ـ اسرائیل یا ای پک دارد و تمام بخش های مهم کنگره در دست رهبران یهودی وابسته به ای پک است و معمولا در کنفرانس های مطبوعاتی اقدام به ایجاد جریان خبری میکنند که جای خالی آن در ایران مشاهده می شود.
خبرنگار ارشد امور بین الملل گفت: روابط عمومی ها کردکردهای خاص خود را دارند و باید در انتخاب روابط عمومی های مشهد توجه زیادی شود زیرا مشهد قطب گردشگری مذهبی ایران است و باید تمام انها مسلط به زبان انگلیسی و عربی باشند.
غرقی اظهار کرد: دنیا به سمت دیجیتال و هوش مصنوعی در حال حرکت است و ما میتوانیم روابط عمومی شهرداری مشهد را به هاب نشست های خبرنگاران جهان اسلام تبدیل کنیم و به آنان خوراک رسانه ای دهیم و امیدواریم کشور به سمت توسعه حرکت کند و لازمه آن افزایش سواد عمومی است.
لزوم توجه به شیوه روایتگری رویدادها در عرصه بینالمللی
سید مصطفی حسینیپور نیز اظهارداشت: رسانه به معنای منعکس کننده و انسان پیشبینی ناپذیر است و به همین دلیل علوم انسانی علم تلفی نمیشود زیرا پیشبینی ناپذیر است.
وی افزود: علوم انسانی روایتگر است و تصویر جامعه را ساخته و برداشت آنان از رویدادها را شکل میدهد. کیفیت نیروی انسانی بسیار مهم است لذا میزان تسلط و تمرکز برای تحلیل رویدادها اهمیت دارد؛ یک رسانه قوی از بیان واقعیت نمیترسد و برداشت از موصوع را بر عهده مخاطب می گذارد.
حسینی پور گفت: نقش رسانه بی بدیل است و وقایع را شکل میدهد و افکار عمومی به عنوان مخاطب، در دست رسانه است. محیط بین الملل سرشار از عوامل تاثیر گذار و تعاملی است بنابراین نقش رسانه بسیار پررنگ میشود زیرا در سیستم بین الملل کشورها دائما در حال ارائه خود هستند و این کار توسط رسانهها انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: در محیط بین الملل به رسانهها وابسته هستیم زیرا رویداد در جایگاه خود مهم است اما مهمتر از آن انعکاس و روایتگری از رویداد است.
مشهد، میتواند به مگالوپلیس مذهبی و دینی در جهان تبدیل شود
حسین حسامی،عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت،گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهارداشت: اهمیت و جایگاه رسانه این روزها بر کسی پوشیده نیست و رسانه ابزاری است که به وسیله آن میتوان فکر، فرهنگ، رفتار و هویت فرهنگی را به جوامع مختلف منتقل کرد
وی افزود: ماموریت و رسالت رسانه این است که باید در جهت بهبود وضعیت زندگی انسانها، گسترش صلح و امنیت جهانی، ارتقای اخلاق و معنویت بین انسانها، زمینهسازی گفتوگوی آزاد و چندجانبه بین ملتها و افزایش سطح آگاهی و معرفت مردم به کار گرفته شود در حالی که در سطح جهان این گونه نیست و اکثر رسانههای جهان تبدیل به ابزار سیاسی قدرتها و دولتهای مستکبر جهان شدهاند
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت،گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: طبق فرمایشات حضرت آقا در 11 آذر ماه 1402 در جمع مدیران و برنامهسازان رسانهای کشورهای مختلف که میفرمایند: «نگاه من به وضع کنونی رسانه در دنیا یک نگاه خوشبینانهای نیست؛ این را باید به شما مدیران و برنامهسازان بگویم»؛ تعبیر حضرت آقا از وضعیت رسانهای در دنیا این عبارات است:« امیدوارکننده نیست، دلگرم کننده نیست، راضی کننده نیست و جاده یکطرفه است»؛ به عنوان مثال عدهای از صهیونیستها زخمی شدهاند و این موضوع در رسانهها به شکل فاجعه بزرگ در دنیا بازتاب داده میشود اما شهادت هر روزه فلسطینیها از زنان و کودکان کاملا مسکوت میماند.
حسامی در ادامه بیان کرد: با توجه به مرور بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری، اهمیت رسانه بر کسی پوشیده نیست و همه ما در تبیین اخلاق و معنویت در جریان رسانهای دنیا وظیفه داریم.
وی گفت: ما نیز در شورای ششم با انتخاب شعار «مشهدالرضا(ع)، جهانشهر برکت و کرامت» نگاه ویژهای به حوزه بینالمللی مدیریت شهری داشته و داریم.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت،گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: شورای ششم از ابتدای فعالیت با توجه به ظرفیتهای مختلف مشهد مقدس که فلسفه به وجود آمدنش مضجع نورانی امام رضا(ع) است، اقدامات ارزشمندی در حوزه رسانه انجام داده که میتوان به تشکیل زیستبوم رسانه اشاره کرد.
حسامی اظهار کرد: حضور سالانه 30 میلیون زائر از سراسر کشور و حدود 4 میلیون زائر از سراسر جهان در مشهد مقدس یکی از ظرفیتهای مهم و بالقوه مشهد الرضا(ع) است که میتوان با بهرهگیری از آن، فرهنگ رضوی را به سراسر جهان صادر کرد.
وی افزود: مشهد میتواند به یکی از مهمترین بازیگران عرصه تعاملات بینالمللی غیر سیاسی در حوزههای مدیریتشهری، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، اجتماعی و برندسازی در حوزه فرهنگ و تمدن رضوی تبدیل شود.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت،گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: در مشهد مقدس ظرفیتهای بسیار خوبی در حوزه فرهنگ و تمدن رضوی وجود دارد که باید به خوبی از لحاظ محتوایی و رسانهای و صدور آن به نقاط مختلف جهان به آن پرداخته شود.
حسامی بیان کرد: نشستهای متروپلیس و تبدیل مشهد به مگالوپلیس دینی و مذهبی در سطح دنیا مواردی است که مدیران، نخبگان و اندیشمندان حوزه فرهنگ و رسانه باید روی آن متمرکز شوند و به خوبی از آن بهره ببرند.
وی گفت: مشهد مقدس نقطه تلاقی فرهنگها به خصوص در حوزه فرهنگ میزبانی است اما به خوبی روی آن کار نشده و در این زمینه باید از تجارب و فرهنگ میزبانی کشور عراق در ایام اربعین بهره برد چرا که فرهنگ میزبانی در این کشور به زیبایی تبلور پیدا کرده است و در مشهد مقدس نیز باید به همین سمت برویم و آن را غنی کرده و به نقاط دیگر صادر کنیم.
عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت،گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: ظرفیت مهم دیگری که در مشهد مقدس وجود دارد، جایگاه تاریخی و ادبی و حماسی فردوسی بزرگ است و در این زمینه سازمان کشورهای فارسی زبان یا «آیتا» موضوع مهمی است که ورود جدی مدیریت شهری و همه دستگاههای متولی را میطلبد و باید در این حوزه اهتمام جدی داشته باشیم.
حسامی تصریح کرد: همچنین بندر خشک که نقطه اتصال آسیای میانه است و مشهد به لحاظ ژئوپولیتیک و جغرافیای سیاسی اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که مشهد در مسیر جاده ابریشم، نقطه عطفی در حوزه فرهنگی و اقتصادی است و باید به خوبی از ظرفیتهای آن بهره برد.
انتهای پیام/282
در صورت تمایل به مشاهده اخبار استانها پیشنهاد داریم از طبقه بندی استانی هاب خبری وبانگاه بازدید نمایید .
منبع | خبرگزاری تسنیم |